Ogier även kallad ”nye Loeb” WRC-vann, Pontus vann Junior-WRC, Bil-O gör mig tårögd och SBF:s Rådsmöte ”bidde inte ens en tumme”!!

Då blev det tredje raka WRC-segern för ”nye Loeb” eller Sebastien Ogier när han tämligen enkelt vann Vodafone Rallye de Portugal. Ogier i WRC-Polon har dominerat rallyt totalt även om Mads Östberg bjöd gott motstånd till att börja med. Tror att Mads har lite att snacka med Latvala om vad gäller SS3 den 20,3 kilometer långa Mú-sträckan. Det var på samma sträcka som finnen 2009 svarade för en av de värsta rullningarna någonsin i WRC-sammanhang. Från Latvalas ”exit-point” ner till stopp var cirka tvåhundra meter och dessa meter förvandlade Focusen från rallybil till skrothög. Riktigt så illa gick det inte för Östberg som kunde starta om och faktiskt även knep två bonuspoäng på ”power stagen”.

Men denne Ogier, först var han väldigt krasslig före start och enligt teamchef Capito gick det inte att ställa några pallkrav på fransmannen med tanke på hans usla skick. På sträcka tolv kom där då ”Mayday Mayday” från Ogier till mekanikerna, drivningen spökade sa Ogier fast på franska. Märkligt nog reparerade den sig själv på transporten vilket gav ny sträckseger direkt. Nästa ”mörkning” var inför sista sträckan där Ogier förklarade att några bonuspoäng tänkte han då rakt inte satsa på.

– Jag är nöjd med att bara komma i mål, förklarade han på wrc.com.

Vad hände, jo självklart tre friska extrapoäng till Ogier…

Hade så gärna unnat stackars Hirvonen en seger, nu blev det en andra plats knappt minuten bak vinnar-Polon. Placeringen efter kom oturspåsen Latvala, för när det det händer något dramatiskt/mekaniskt med ”Das Auto” så inte f-n händer det Ogier. Nej stackars Latvala han kan gott ha en trasig drivaxel eller vad det nu var som klyddade på slutet tycks ”chefen där uppe” tänka. Jag håller inte med…

Nu fick Mads Östberg två extra poäng genom att var näst snabbast på ”kraftsträckan” medan Latvala konstigt nog fick lov att ta sista poängen.

*

Några direkt sekundfajter var det varken i WRC eller WRC2 där nya finska stjärnskottet Esapekka Lappi utklassade allt sedan PG Andersson försvunnit. En segermarginal på över elva minuter till tvåan känns tämligen stabil.

*

Ett jättestort grattis till Pontus Tidemand som än en gång visar att han är vårt nästa hopp att få plats i WRC-familjen. Pontus och co-driver Ola Floene dominerade även de JWRC-delen och vann ”Fiesta-klassen”.

Efter klok och mogen körning hade Pontus en stabil ledning på 46 sekunder inför starten av sista sträckan. Där gjorde han en felfri avslutning på rallyt med en femte sträckvinst och segermarginalen landade på närmare två och en halv minut.

 – Det känns otroligt skönt att få starta den internationella säsongen med en vinst. Det var ett mycket tufft och hårt rally på de steniga vägarna. 

– Jag och Ola har haft en toppenhelg där allt har funkat perfekt och jag bara har kunnat fokusera på körningen. Vill också passa på att ännu en gång tacka EVEN Management och Tommy Andersson på TÄTAB för den här möjligheten, säger en nöjd och glad Pontus.

*

Från WRC till Hörby-Rundan, SMK Hörbys Bilorientering är det ett långt, dj-ligt långt kliv,men man är ändå med i samma ”lyckliga” FIA-familj. Fick mejl idag från tävlingsledare Bo Bengtsson. Ett mejl som verkligen stämmer till eftertanke när ”gnälliga” rallyåkare klagar på allt från dåliga vägar till att tävlingen blir så utdragen att ”lördags-ölen” inte kan öppnas förrän efter klockan 19. Bo skriver:

Hörby Rundan med SMK Hörby som arrangör genomfördes i trakterna kring Hallaröd under natten som gått.

Kl. 02.20 hade vi alla 25!!! hemma igen efter det att de hade avverkat den 7 mil långa banan.

Att få lägga en Bil-O till det här gänget som deltar är en inspirationskälla bara det.

Inte en sur min så långt ögat kan nå.

Munnen uppdragen till öronen trots att mer än halva natten har gått och man har Mölndal eller Oskarshamn som hemmahamn.

Det värmer, och städningen och insamlingen av kontrollerna idag  har därför gått som en dans.”.

Blir nästan tårögd när jag läser detta år 2013. Sådant här accepterades på sextiotalet men nu ”no way” förutom i Bil-O kretsar. Heder år dessa människor!

Det lyckades inte för favorittippade Familjen Nilsson från Hässleholm att upprepa fjolårsegern på den långa banan. Med pappa Rune vid ratten och sonen Andreas vid kartan blev det till slut en tredje plats bakom vinnarna Jonas Hjelm/Ingemar Evaldsson (bilden kommer från Henrik Åkesson) och med Leif/Johan Fransson på andra plats. I Klassen 2A var det rallystuk då rutinerade Janne Rydh lotsade sambon Ulrika Ladubo rätt i Hallarödsskogarna. I 2B-klassen hittade Nybros Folke Ringberg/Gerth Sällström allra bäst.

*

Nu börjar det ”bunka sig” i Kongen och med en dag kvar innan snörets dras har Kristianstad 148 anmälda och bland dessa ingår 23 som kör i TINTER Classic Rally Cup. KRC har ännu inte bestämt sig för ersättningstävling men verkar mer intresserade av Nybros tävling den 4 maj istället för Kongen. Undrar vad som väger över för Nybro i KRC:s ögon?

*

Då har det av många länge efterlängtade Rådsmötet, Svenska Bilsportförbundets årsmöte avverkats i Karlstad. Mycket snack och rykten, polis och revisoranmälningar har föregått mötet och prognosen inför detta var att det skulle bli stormigt. Vad hände, inte mycket om jag tolkar det rätt. På SBF:s hemsida andas allt frid och fröjd och det hetaste var nog detta enligt SBF åtminstone : ”Sedan följde intensiva diskussioner där ombuden fick möjlighet att reda ut alla frågetecken man hade framför allt inom fyra huvudområden Marknadsdomstolens beslut, ekonomi, STCC/TTA och Rallysportens framtid.” Inget som andas revolution precis eller?

Styrelsen beviljades ansvarsfrihet trots de märkliga turerna kring förbundets pengar. Två av styrelsemedlemmarna lämnade dock, Sören Johansson och Hans Hillebrink. SBF skriver: ”Den nya förbundsstyrelsen där samtliga valdes enhälligt består av ordförande Kåge Schildt och övriga ledamöter är Kenneth Thorén, vice ordf. Monica Möller, vice ordf. Josefin Lundin, Pierre Ellison, Annelie Lundmark och Elisabeth Eriksson. Det är första gången som det är fler kvinnor än män i Svenska Bilsportförbundets styrelse.

 


- Det har varit ett stimulerande årsmöte med högt i tak och många intressanta diskussioner. Nu vidtar arbetet med att följa den inriktning som medlemmarna fastlade i visionsarbetet 2010 och som gäller fram till 2015. Säger Kåge Schildt, ordförande i Svenska Bilsportförbundet.

Så var det med den stormen!

*

Avslutar med ännu ett stort grattis till BMC-legenden Paddy Hopkirk som fyller 80 år i idag. Hopkirk vann Monte Carlo-Rallyt 1964 med den klassiska ”Kojan” egentligen en Morris Cooper S med nummer 33EJB, något av en ikon eller den heliga graalen i BMC-världen. Vid sin sida hade han kartläsaren Henry Liddon och startplatsen för 33EJB var Minsk. Tvåa detta årets Monte var svenske Bosse Ljungfeldt med den väldiga Falconen och Erik Karlsson slutade trea med den betydligt mindre Saaben. Bilden är hämtad från Col de Turini en sträcka lika legendarisk som 33EJB. Motorbloggen önskar Paddy en riktigt trevlig födelsedag!

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *