PG avstår WRC i Frankrike och lägger samarbetet på is, mer vinter i ERC, SM-Jonas utmanar Mats i Kristianstad

Är WRC-säsongen avslutad för PG Anderssons del i och med kraschen i Rally Deutschland? Mycket tyder på detta om man ska tro PG själv på hemsidan där man skriver:
P-G och AT Rallyteam väljer att inte starta i VM i Frankrike. Man har tills vidare lagt sitt samarbete på is tills man funnit ut tillsammans vilken väg man ska ta för framtiden.

- Jag har lämnat min syn på vad jag tycker är rätt väg, säger P-G. ”.
BloggPGUtan att ha pratat med PG tror jag att jag förstår vad han menar med ”rätt väg”, t.ex att Fiestan håller i hop en hel tävling. Okej, nu ska man kanske inte bara skylla på bilen senast i Tyskland. Hårdhänt kontakt med vägräcke är nog inte ens en Ford byggd för att klara…
Hoppas verkligen inte att detta blev PG:s tack och adjö till WRC ( bilden, detta var tider när Malcolm Wilson supportade PG), fortfarande när man ett visst hopp att Hyundai spåret ska leda någonvart. Men jag tror inte att jag är speciellt pessimistisk om jag säger att något starkare ljus verkar inte synas i tunneln vad jag vet…

*
Robert Kubica spelade ett högt spel när han valde bort Rally Australias WRC 2-klass för ett gästspel på hemmaplan i ERC-tävlingen i helgen. Trehjulsåkande med Citroén ger varken segrar eller ens poäng. Istället höll utmanaren Al-Kuwari nerverna i schack och vann ”down under” med sin RRC-Fiesta. Segern före ukrainaren Protasov förde upp honom till ledning i klassen med tre tävlingar kvar att åka. Kubica håller fortfarande andra platsen men har nu sjutton poäng upp.

*
Läser att Sebastien Ogier redan känner sig som världsmästare och den känslan tror jag garanterat att han redan kan ta ut. För att Thierry Neuville ska passera krävs tre nollor i rad för Ogier, samtidigt som Neuville måste vinna resten inklusive poängen från samtliga tre ”power stage”. Känns som en tuff uppgift!

*
Fortfarande är det dödstyst om WRC-kalendern för 2014, då verkar Eurosport som driver ERC lite mer på hugget. Redan nu flaggar man för att serien till nästa år utvidgas med fler tävlingar och i fler länder. En nyhet är att det blir en ny tredje deltävling på vintern dock inte i Norden. Antingen Polen eller Rumänien är aktuella att ingå i ”vinterdelen” som eventuellt även blir en egen serie vid sidan av.

*
BloggPumaKristianstad MK:s comeback som asfaltarrangör till helgen med ”C4-Specialen” har lockat ungefär samma startfält som övriga i RS-DM/Asfaltcup, 62 bilar är hitintills anmälda. Riktigt kul är att 2012 års SM-vinnare i Otrimmat 2WD Jonas Olsson nu gör en allvarligt menad satsning på asfaltåkandet. Satsningen kommer att ske i ”den gula Ebbe Nilsson Puman” som framöver ska rattas av grävmaskinisten från Åhuskärr. Bilen har Jonas tidigare kört i genrepet till Sprint-SM på Ljungbyhed och så klart i Sprint-SM. Där rådde han inte på ”kungen” Mats Andersson från Eslöv, men ingen tvekan att det är just Mats som Jonas skjuter in sig på.
– Det ska inte vara omöjligt att köra ifrån honom, vi ska åtminstone försöka, lovade Jonas senast vi pratades vid.
Jag replikerade med ett citat från Matteus 22:14Ty många äro kallade men få utvalda”. Självklart önskar jag Jonas lycka till med sin tuffa målsättning.

*
Har fått mig lite nyheter till livs från South Swedish Rally inför 2014. Inte tal om annat än att detta att SSR saknas i SM-kalendern för 2014 är en stor snackis hos rallyfolket. Bara i helgens tävling i Karlshamn var där flera som kom fram och ventilerade frågan. Utan att gå in på detaljer så verkar väldigt få förstå ”nytänket” hos ansvariga för Rally-SM.
Nästa års rally planeras enligt min källa att bli ”back to basic”. Enligt källan planeras det för femton specialsträckor, ingen av dessa körs två gånger. Målsättningen är tydligen att rallyt ska bli långt och utan några ”SM-regler” att behöva ta hänsyn till, kan nu kreativiteten sprudla. Tingsryd är tänkt som tävlingscentra och för vem är så klart en stor fråga? Själv kan jag tänka mig att man är intresserad att få dit både de olika RM-klasserna, Sverige-Serien, Klassiska Rallycupen och varför inte Sydsvenska Rallycupen/DM? De femton sträckorna kan vara ”ramen” och sedan kan man bland dessa plocka vissa för att passa in i respektive series koncept. T.ex låta SSRC/DM enbart köra sex eller sju sträckor på lördagen. Möjligheterna är många för ett nytänt tävlingsledargäng!

*
BloggJagerwallTill sist vill jag bara gratulera Tommy Jagerwall, välkänd racingprofil numera boende i Hässleholm. Efter fem försök lyckades Tommy i helgen på Falkenbergsbanan köra hem prestigeladdade ”Tusencupen” med sin Cooper S. Andra platsen i RHK-Cupens Klass 6 var ren bonu för 69-åringen fån Linköping.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *