SBF tar över (?) VOC:arna, PG uppgiven inför fortsatt WRC-åkande, tre tjejer åker RM och seedning i C4-Specialen!

Vet inte riktigt hur jag ska tolka informationen från SBF som nyss trillade in gällande samarbetet VOC Mekonomen Rally och SBF. Så här skriver SBF:
Rallyutskottet har i dag träffat ansvariga för VOC Mekonomen Rally för att delge de beslut som utskottet har tagit angående fortsatt samarbete i av SBF sanktionerad tävling.
Rallyutskottet har givit VOC Mekonomen Rally erbjudandet att lämna in sitt reglemente för sanktion inför 2014, för fortsatt tävlande i av SBF sanktionerad tävling.
I samband med detta kommer SBF att erbjuda en alternativ tävlingsklass för dessa bilar, för arrangörer och aktiva som inte vill bjuda in och/eller tävla i VOC Mekonomen Rally. Denna SBF-klass kommer att offentliggöras inom kort.”.
Nu är jag varken raketforskare eller hjärnkirurg men om jag förstår detta rätt så kommer det att 2014 finnas en VOC-klass som kör under SBF-flagg utan inblandning av Roger Fransson och Mekonomen. Parallellt kommer sedan VOC Mekonomen Rally att köra en egen serie. Om jag skriver om, måste detta betyda att Fransson fått ge vika från sin position där han krävt att allt VOC-tävlande skulle passera genom honom. Antar att mer information kommer att publiceras framöver men oavsett vilket är det skönt att surdegen verkar komma till ett avslut. Detta är ju inte alltid så vanligt när det handlar om motorsport…

*
Läste en mer utförlig intervju med PG Andersson i Värmlands Folkblad angående gårdagens nyhet att WRC-äventyret med AT Rally Team verkar vara ett avslutat kapitel. I princip kom där inte fram något nytt utan i intervjun verkar PG minst sagt uppgiven. Några nyheter kommer där inte och inte heller någon öppning vad gäller Hyundai. Enligt PG vidhåller koreanerna att han fortfarande är aktuell som minst testförare, men något konkret kontrakt levererar inte det nya WRC-teamet. Ser minst sagt dystert ut…

*
Årets Europa Mästare i rally heter Jan Kopecky och kör Skoda. Detta står klart sedan anmälningslistan till Croatia Rally idag offentliggjorts. Enda hotet mot tjecken var Bryan Bouffier och han väljer nu att inte åka i Kroatien. Trean Craig Breen kan därmed lätt plocka till sig en silvermedalj.

*
I går kom där mejl från en som önskar vara anonym och som undrade om jag hade koll på anmälningarna till SM-finalen Rally Uppsala? Ärlig som jag är så svarade jag nej och då upplyste han mig med att när anmälan stängde var där endast 22 förare anmälda och nästan hela SM-toppen saknades. Under tisdagen har det dock bättrat sig och i listan för kontrollerade finns just nu 38 anmälda. Vid sidan av finns även ”ej kontrollerade” och där är 55 namn. För mig är det omöjligt att reda ut hur många som egentligen kommer att köra första helgen i oktober? Oavsett vilket så följer Rally Uppsala mönstret från övriga SM-tävlingar med ett totalantal på runt sextio bilar.

*
Tjej-RM kan bara betecknas som en ren flopp, tre tjejer är anmälda. Då räknar jag inte Ramona Karlsson som har större ambitioner och jagar ett ett SM-silver i Trimmat 4WD. För att få ihop de allra sista slantarna för att göra starten möjlig säljer Ramona nu sponsorpaket med bland annat julbord som extra bonus.

*
Om tjejernas RM är en flopp så vet jag inte vad man kan säga om klassikernas RM, inte flipp åtminstone med enbart fem bilar på startlinjen. Här måste de bägge utskotten, Historiska och Rally sätta sig ner och förändra till nästa år. Det som bland annat EM-guld jagande Nisse Bergquist jublade över, att köra ihop med Rally-SM har inte gett klassikerna ett dugg, tvärtom vill jag hävda. Men inte är det Nisses, Rallyutskottets eller SM-arrangörernas fel att det som skulle bli hett istället blev iskallt. Här kan man bara ”skylla” på de aktiva som valt att göra tummen ner för nytänket.

Visst, det blev dyrare startavgifter när RM plötsligt sorterade under SM men med tanke på hela kostnadsläget i sporten kan detta omöjligt vara enda anledningen? Jag tror istället att sporten börjar bli ”mätt”.
Inte ens Midnattsolssrallyt fick ihop större startfält än att alla fick köra. Polar Classic ställdes in med för få anmälda och Klassiska rallycupen har inte heller de lika stora startfält som för bara några år sedan. Själv är jag en av de drivande i TINTER Classic Rally Cup och även här är tendensen den samma, utvecklingskurvan viker svagt neråt. När inte ens en prispott på femtiotusen kornor förmår att engagera vet jag inte riktigt vad som krävs för att få ut klassikerna ur garagen…

*
I dag kom den lottade startlistan till C4-Specialen ute i Åsum på söndag. Kristianstads MK har seedat listan och då går så klart Mats Andersson ut som nummer ett på den knixiga banan ute på ”gamla A3”. Lite konfunderad blir jag över att Jonas Olsson inte har placerats längre fram, utan går ut med nummer 19 på Kit-car Puman.
Än mer förvånad blir jag när det sedan är Silver-VOC:en som är satt att jaga Jonas med 20 på dörrarna. Förklarade detta med seedning för sambon och att jag startade allra först bland VOC:arna (Roland i Black Beauty har 22 och Tyko Nilsson 33 ). Hon satt tyst medan jag förklarade systemet och när jag var klar konstaterade hon enkelt.
– Jag fattar, de snabbaste går ut sist!
Känns alltid lika skönt med hemmasupport…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *