Patrik Flodin avstår Rally Sweden, PG leder och Prins Carl Philip får använda fjolårshjälmen!

Igår var det katastrof när Latvala rullade bort sig från ledningen i Monte-Carlo Rallyt. Idag är det snudd på chock när Patrik Flodin meddelar att han drar tillbaka sin anmälan till Rally Sweden, aldrig får man vara riktigt glad.
Patrik skriver på sin hemsida att han väljer att avstå inhoppet i Värmland till förmån för ett mera gediget samarbete med Solberg-teamet och IRC-serien.
– Det är en mycket mer långsiktig satsning, och jag ser det som ett mycket bättre alternativ att försöka gå den här vägen.
När chocken lagt sig är det bara att hålla med Patrik. Ett dyrt inhopp i Rally Sweden hade nog inte inneburit så värst mycket för framtiden. Mycket bättre då att ”spara lite på slantarna” och använda dom för IRC. Rysspåret som han följt de senaste åren med Subarun, verkar avslutat om jag förstår honom rätt. URL-teamettar tar lite time out, men det har inte ” Ilsbos finest” råd eller tid med…
Med en sträcka kvar av andra dagen i Monte-Carlo Rallyt ser Sebastien Loeb oerhört stabil ut. Leder med cirka en och en halvminut till Petter Solberg och det ska väl närmast till ett jordskred för att hindra honom från ännu en WRC-seger. Tuffare bakom Solberg då Daniel i Mini (eller som man skriver på wrc.com Dani Sordo!), bara är futtiga sekunder bak Fiestan. Det är de här tre som kommer att göra upp om pallplatserna om inte det där jordskredet dyker upp förstås…
En klar besvikelse är Miko Hirvonen som nu ligger och fajtas med ”blåbäret” Novikov i likvärdig Citroén. Har inte full koll, men visst borde finnen vara före och egentligen utmana Loeb på första platsen…
En besvikelse är däremot inte VW-proffset Ogier som i den tamare S2000 Skodan håller sjätte platsen. Nu åker han inte om VM-poäng vilket Proton och PG Andersson säkert är glada över. Istället är det Värmland i topp i SWRC och detta nästan fem minuter före tvåan, irländaren och fjolårets WRC Academy-vinnare Craig Breen i just en Skoda.
PG har nu press på sig att ta Protonen i mål, stallbasen var nämligen inte lite besviken över att Protonkompisen Basso kraschade ut sig redan på första sträckan. Alltid ett problem att köra ”lagom” fort men än så länge hanterar PG och Emil Axelsson det bra. Safety first taktiken gav under torsdagen fyra raka sträcksegrar för PG!
Förstår om det bits på naglarna och bes böner i Uppsala, än så länge låter vintern vänta på sig. Minusgraderna finns inte så många men ändå, men det är den där dj-la snön som saknas. Nu ser det dock ut som det ska komma vitt på lördag, men räcker det för att köra Rally-SM en vecka senare. Pratade med Thord ”Bagaren” Johansson som berättade att han fått startnummer men det räcker ju inte för att köra. Bör ju även finnas vinterväg om jag förstår det rätt. Sista budet är att i helgen skall komma definitivt besked, tävling eller ej.
På tal om helgen så blir det fint besök när Södra Bilsportförbundet har sin årliga konferens och prisutdelning i Åhus. Som prisutdelare kommer Miriam Walfridsson och Kenneth Bäcklundh att agera. Tyvärr ni båda, jag kommer inte att ta emot något pris från er om ni till äventyrs skulle få för er detta…
Ola Nilsson från Hässleholm skippade STCC och annat ”lokalt”, väljer att fortsätta i Tyskland och VW Scirocco R Cup. Sponsorerna ställde upp och då menar Ola att Tyskland och VW är ett klart bättre skyltfönster för framtiden än att harva runt här hemma. Är väl bara att hålla med och önska lycka till. Från fjolårets andra plats finns bara en väg och den är uppåt!
En som följer Olas tänk är prins Carl Philip. Inte så att han ska till Tyskland, nej prinsen fortsätter av allt att döma istället med Porschen på hemmaplan. Läste i Se och Hör och som oftast, jag skrev inte aldrig, inte har många siffror rätt om den stackars prinsen. Med rubriken ”Kärleken till Sofia tvingar Carl Philip till miljonskulder” bedömer man Prinsens ekonomiska status och den lämnar jag därhän. Men den del i artikeln där man berättar att Prinsen ska fortsätta tävla med Porschen fick mig att häpna. Man skriver, ” Kostnaden ligger mellan 700 000 och 2 500 000 kronor beroende på hur stor satsningen är. Till detta kommer personlig utrustning som hjälm och skor”. Visst är det fantastiskt att man med en påstådd budget på runt miljonen ändå tycker det är viktigt att berättat att skor och hjälm, säg 5-6000 kronor tillkommer. För att lugna Se och Hör så tror jag att Prinsen kan använda samma hjälm och samma skor som i fjol, så de slantarna sparar han in!
Hörde på nyheterna i morse att Ericsson gått back lite drygt två miljarder fjol. En expert analyserade orsaken till förlusten och kom fram till att den berodde på ” företaget sålt färre mobiltelefoner.” Tänk, det hade åtminstone aldrig jag kunnat räkna ut….
Till sist ett jättestort grattis till mina fotografkollegor på Kristianstadsbladet Lasse Ottosson och Jörgen Johansson som båda är nominerade till Årets Bild i Malmö. F-n något måste ha hänt med mina egna tävlingsbilder på ”digitalvägen” till Malmö. Enda rimliga förklaringen som jag ser det…

14 svar på “Patrik Flodin avstår Rally Sweden, PG leder och Prins Carl Philip får använda fjolårshjälmen!

  1. Utan att förta ngt från Per-Gunnar Andersson, hur många fler tävlar i klassen? JA, just det. En till. Känns ju som gamla tider i Std:A. Fanns ju bara vi och Hasse Nilsson Krstd MK i Saab 99:an. Lyssnar en del på wrc radion, rätt roligt, rekommenderas. Länk finns på wrc.com.
    Saludos del pais de maravillas!

    1. Hej.
      Då var det tider, Saab 99:e som vinnarbil och den tiden kommer aldrig igen! Visst är det så att antalet inte är så imponerande men de var ju fler från start…
      Ha det i solen
      Tommy

  2. Är rätt säker på att bara hans kruka kostar nånstans mellan 20000-30000:- beroende vilken modell han använder och racingskorna några tusenlappar. Bara en liten rättning och skit pengar i samanhanget ;)! Tack för en kanon blogg, keep up the gooood work!! //Danne

    1. Hej.
      Okej, har inte full koll på prissättningen på racinghjälmar, men fjolårets duger säkert en säsong till…
      Tack för berömmet, det är ni som sporrar…
      MVH
      Tommy

      1. Och om jag kan vara lika snabb i mitt nybygge som jag är med att rätta dig så kanske man kan få nån pokal med sig hem i år…:)

        Keep up the good work! Kul med så många läsare, men vad ska du göra för att toppa VF:s bevakning av PG? 🙂

    1. Hej.
      Snacka för dig själv! Silver-Vocen står på 14-tums sommardäck i garaget och vilar sig i form till RS-DM premiären i hörby den 25 mars!
      Tommy

  3. Om man nu skall rätta dig, så var det väl Sony-Ericsson som gick
    back (heter snart väl bara Sony efter uppköpet). Ericsson (tel.växlar o dyl) går väl hyfsat?

  4. En till liten rättelse! Craig Breen kör en Fiesta S2000 och ingen Skoda! Dessutom är det totalt 6st S2000 bilar kvar efter dag 2 bl.a Bryan Bouffier som vann i fjol då det var en IRC tävling! Och Kevin Abbring i den andra VW skodan ligger bara 22.5 s efter PG. Men det är som sagt bara PG och Craig Breen som får ta poäng. Med tanke på Protonen PG kör, så är det jävligt bra av honom även om den har förbättras något mot i fjol. Så nu får man hoppas att han kommer i mål nu när Monte Carlo inte har nån rally2 (superrally) som det nu heter.

    1. Hej. Finns ingen ursäkt och vet inte hur jag tänkte. Läste mejlet från WRC Academy om Breen precis innan jag skrev och ändå fick jag till det med Skoda. Får väl skylla på tidspress, bloggen skriver jag på mellan fotojobben och då samtidigt ha en flock reportrar stimmande över axeln kan innebära ”ett visst stressmoment”…
      MVH
      Tommy

  5. Fredag 20/1 10.50. Hejsan, från rallylyssnare i solen.
    Info. från Monte: Lyssnar direkt på WRC-radion. På SS 13 åker de flesta på en däckskombination som aldrig låtit sig hört talats om tidigare. Diagonalt monterat är dubbade mjuka och supermjuka dubbfria. Det regnar och kan finnas isfläckar. Reportrarna jämför med det däck som Pirelli tog fram för Grp. B: Halva slick och halva dubbat. Till Tommy och andra Diggare av PS. Han var snabbast på sträckan innan och är nu tvåa, före Sordo. PG är nia.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *