Latvala rullade i WRC-ledning, PG med i toppen och ett brev från Saab-ikonen Ola!

Katastrof! Ledaren i WRC-premiären Monte-Carlo Rallyt Jari-Matti Latvala rullade kraftigt och bröt på dagens fjärde och sista sträcka. Än så länge är där inga närmare uppgifter om vad som hänt mer än att bilen ligger långt från vägen enligt Petter Solberg som startade efter. Förbannat förargligt måste det vara för finnen som chockledde med halvminuten när han lämnade vägen
Ny ledare är håll i er, Sebastien Loeb cirka minuten före Mini-åkaren Danny Sordo. Som trea kör Petter Solberg in, en futtig sekund efter Sordo. Nästa gäng är ryssen Novikov, fyra med Cittran men ytterligare minuten långsammare och bara sekunder efter ligger femman Miko Hirvonen.
Ännu har inte PG Anderssons tid på färde sträckan kommit in, men före denna låg PG trea i SWRC-klassen och ledde bland de förare som kan plocka VM-poäng. Klart godkänt och att Sebastien Ogier är fyrtio sekunder före är helt i sin ordning. Då ska man dessutom veta att PG haft problem i likhet med de flesta övriga, att hitta rätt däck på de svårkörda sträckorna. Dessutom blev värmlänningen hindrad på andra sträckan av SWRC-rookien Craig Breen vars bil for över hela vägen. Det hela slutade med att PG körde in i baken på Breen så att denne åkte av vägen och PG fick fritt mot mål…
Pontus Tidemand fortsätter ladda på inför Rally Sweden. I helgens Finnskogsvalsen kör han för första gången sitt nya ”segervapen” en Skoda Fabia S2000. Första framträdandet i skarpt läge blir Rally Uppsala sedan är det Värmland som gäller för den unge talangen.
En som väljer att både trappa ner och upp är tidigare Mats Jonsson-utmanaren Jonas Wigren från Norrköping. WRC-Focusen är historia och nu är det Mitsubishi som gäller för Jonas. Tävlingsprogrammet dras ner drastiskt och det blir mest lokala tävlingar för honom i år. Däremot gör Jonas parallellt en hårdsatsning på rallycross där han tänker åka SM-serien med en Volvo S40.
Nya SM-kvastarna har knutit till sig rutinerade föraren Johan Rudengren och minst lika rutinerade co-drivern Emil Axelsson som lite bollplank. De båda blir lite av Förarkontaktmän mellan Rally-SM-organisationen och de aktiva. Säkerligen ingen dum idé, för länge har det gnällts över hur svårt det är för ”gräsrötterna” att göra sin röst hörd gentemot SM-arrangörerna. Detta kan vara en väg att lösa problemet…
Fick ett mejl från gamle Saab-kämpen, numera ”frontaren” i Suzuki-Cup, Ola Strömberg. Ola skriver bland annat:
” Av en händelse (skulle skicka några foton till en engelsk SAAB fan) hittade jag ett foto från början 80 på mig med namnet Tommy Svensson på.
Kan väl inte vara någon annan än Du? Efter vad jag förstått så vet Du säkert vid vilken plats och klockslag bilden är tagen.
Snart drar Suzuki 1300 RallyCup igång (Skulle ha varit i Bergslagsrallyt som flyttats). Du tycker ju väldigt mycket men har alltid en positiv inställning.
Tycker Du ska sätta Dig in i vårt unika poängsystem o haja varför vi gillar det. Dels premierar det Överlägsna segrare. Vinna tävlingen OCH alla sträckor ger mycket poäng. Eller som jag i Bergslags förra året, Vinna sträckorna men åka från service utan hjälm (Upptäcktes vid SS-start o fick åka tillbaka o hämta den… med transportprick som följd, man börjar bli gammal…)och få lika många poäng som segraren. Eller få en punka på en sträcka, sumpa totalplaceringen men kompenserar genom sträckpoängen. Vi tycker det funkar skitbra.
Blev ju dramatisk final förra året.
Hoppas Du hålleer ett öga på oss. Vår ambition är ju att i första hand ha roligt till rimliga pengar. Tex. Har vi ordnat tävlingssponsorer till varje deltävling så att alla slipper betala startavgiften. Nog så viktigt när jag nu vet av egen erfarenhet att de unga grabbarna som är med knappt har råd köpa däck (även om de håller en säsong).
 Vänliga hälsningar
Ola Strömberg
 PS. På Lördag kör Brittmarie o jag i Finnskogsvalsen. Bara för att träna inför Cup-premiären. Någon på facebook sa att vi nog behövde det för vi har så lite rutin…  DS.”
Kan egentligen inte beskriva hur kul det är att få mejl av den här sorten till Motorbloggen. Inte för berömmets skull, utan för den respons bloggen uppenbarligen röner ute i landet. När dessutom en ikon i rallyvärlden, detta är inget fjäsk Ola, hör av sig får man som bloggare en jättekick att fortsätta.
Första gången vi träffades Ola var efter din klasseger i Svenska Rallyt med den pärongröna V4:an i Standard B, var det 1977? Då snackade vi Saab i baren på Sandgrund och vad jag minns var det riktigt, riktigt trevligt…
Måste dock göra dig besviken, har lite svårt att bestämma var bilden är tagen. Kan vara SM-tävlingen i Lund 1984, men två andra alternativ är Snapphanerallyt eller Sjöbo-Svängen. Även Motorbloggaren har sina luckor!

7 svar på “Latvala rullade i WRC-ledning, PG med i toppen och ett brev från Saab-ikonen Ola!

    1. Fel, fel, fel!!! Om det nu måste märkas ord (namn) så gör det för fan rätt: Denne spanske medborgare heter: Daniel Sordo! Inget annat. Kallas alltså Dani.  Likt P-G. Andersson heter Per-Gunnar och inget annat. Så är alltså Dani en förkortad och förenklad variant på namnet. än en gång grattis till en strålande blogg, Tommy!
      Saludos; Skoda-Nilsson. Spanien

      1. Hej Alla!
        Oavsett om han heter Daniel, Danny eler Dani så tycker jag han och Mini är friska fläktar!
        PG imponerar så nu håller vi tummarna att han får Protonen i mål…
        MVH
        Tommy

  1. Kanonkörning av PG  idag, bara o få bilskrället i mål oxå!!
    Beträffande Ola så är det rallysveriges coolaste ”gubbe”o en fruktansvärt laddande SAAB-förare på sin tid, har träffat honom både på tävlingar o rallyresa med gott skratt o otroliga historier!!

  2. Blir inte förvånad över Lathvalas rullning. Vi har ju pratat om detta Tommy. Anser att han är alldeles för ”osäker” för att ha den plats han har. Blandar ju friskt med fantastiska körningar men även med flertalet avåkningar. Undrar hur länge tålamodet finns kvar hos Ford-stallet.

    1. Hej.
      Latvala osäker, håller inte riktigt med om detta. Tålamodet tror jag är stort, utan det hade annars inte Fordstallet fostrat Ari Vatanen…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *