Det blir Rally-SM nästa helg, PG leder i WRC-Monte och Elitserie i racing, tveksamt!
Det blir premiär för Rally-SM nästa helg med Rally Uppsala. Vid middagstid i dag kom det efterlängtade beskedet från Upplandsarrangörerna att man kör. Så här skriver man på hemsidan:
”Tävlingsledningen har efter förmiddagens långa möten med berörda markägare, beslutat att arrangera Rally Uppsala enligt planerna, med första start klockan 18:00 den 27 januari från Vaksala torg.
Markägarna är hjälpsamma som vanligt och ställer upp till 100 % och boende efter specialsträckorna är engagerade och väntar på första rallybil. Bangruppen kommer att följa SMHI:s prognoser noggrant hela veckan, med stort intresse och kommer eventuellt att förkorta någon specialsträcka beroende på vädersituationen.”
Precis som jag har skrivit tidigare ser väderleksprognoserna positiva ut, med minusgrader och snö. Bara att hoppas att snön hinner packa sig lite ovanpå ”isgruset” annars kan det lätt bli däckslakt och det vill säkerligen varken arrangörer eller tävlande…
I Monte-Carlo rallyt rullar det på för de flesta. Igår hyllade jag VW-proffset Ogiers insats med en sträcka kvar att åka innan uppehåll. Självklart går det då käpprätt åt h-e för fransmannen som rullade Skodan (det var väl rätt den här gången?) rejält. Co-drivern uppgavs ha skadat armen, men det verkade som tur var dock inte något allvarligt.
Den enes död den……. och på kuppen gick PG Andersson upp i ledning för hela S2000-gänget och nu var det väl f-n också om han inte skulle ta Protonen i mål. Nu är detta inte världens lättaste sak, för även om ledningen är betryggande så är inte de yttre förhållanden likadana. Har nästan aldrig hört om mer fantastiska däckkombinationer än de som används i år. En vinnarmix är tydligen dubb vänster fram och höger bak och så slicks på motsvarande sidor. Vad hade Trafikverket och Tingvall sagt om den kombinationen?
Efter sträcka tretton, fredagens sista sträcka leder PG drygt 1.30 före tysken Kevin Abbring i en Skoda och ligger nia totalt. Placeringen framför håller min nye favorit Ott Tänak, men han kör ju WRC-Fiesta.
Loeb leder och kommer att vinna, inget snack. Över två minuter kör aldrig Sordo in och frågan är ens om det hjälpt med det där jordskredet jag skrev om igår. Solberg har haft klydd med däcksvalet och tappat tid under fredagen. En minut upp till Sordo är mycket men inte omöjligt…
Kul att Hirvonen verkar komma in i Cittra-köret. Sträckseger på tolvan inenbär att han nu passerat Novikov i Fiestan (rätt igen!) och har betryggande marginal på över fyrtio sekunder.
Noterar att pigga Motorbloggen på Värmlands Folkblad träffat FIA-basen Jean Todt nere i Monte och snackat WRC och framtid. Vad jag förstod dessutom utan att bli mycket klokare efteråt. Så är det ju med politiker för det är vad det handlar om i FIA, mest politik och mindre om sport enligt min mening. På en punkt är dock jag och Todt överens, vi gillar inte Superrallyreglerna som gör det möjligt att starta om när man brutit. Todt eller är det jag själv menar.
– Har man brutit så har man brutit!
Nu har Elitserien även drabbat motorsporten och självklart är det Janne ”Flash” Nilsson som ligger bakom namnbytet för TTA. Flash är dock övertygad om förträffligheten, han säger.
– Det tog sexton år att utveckla, men nu har racingen äntligen fått sin egen elitserie i Sverige, säger Jan ”Flash” Nilsson, representant för TTA.
TTA följer utvecklingen för andra sporter av högsta divisionen som Elitserien i Hockey, Bandy, Handboll, Speedway, med flera.
Flash fortsätter.
– Vi inför ett nytt tankesätt för racing som följer utvecklingen som andra sporter gjort sedan länge. I Elitserien i Racing handlar det om den bästa föraren och det bästa teamet, precis som i Hockey, Bandy eller Speedway. Vi sätter förarens prestation i huvudrummet.
Så långt Flash men jag är dock inte säker på att jag köper namnet så där rakt av. För mig känns inte namnet ”Elitserien” som motorsport, okej Speedway kör en sådan men detta är för mig nästan lika intressant som t.ex skidskytte. Elitserie har man i bollsporter men racing tveksamt, om ni frågar mig…
Dessutom är det inte lite konstigt att Svenske Mästaren koras i konkurrentserien STCC och inte i Elitserien, som nu utnämner sig själva till topp of the line i svensk racing!
bäst av allt är att vi kan se wrc i svt from söndag kl 23,00 i nästan en hel timme
Hej.
Helt klart ”bäst av allt”!
Tommy