Panzerplatte kan ändras, budgeten knäckte WRC Rally China(?), Berger 91 gör come back, TV-Svängen med fler startande och vill SBF ”döda” Rikstäckande serier?

Nu undersöker FIA vad som hände när Stephane Lefebvré kraschade sin DS3 WRC”Panzerplatte” i Rally Deutschland. Med sina 96 vägbyten och det ständigt skiftande underlaget på den drygt fyra mil långa sträckan betecknas ”pansarplattan” som en av de största utmaningarna i hela WRC-serien. Till detta kommer så även de fruktade och meterhöga ”hinkelsteins” som kantar vägen och som var det som gav Lefevbres olycka så svåra konsekvenser. Med en hastighet av 165 km/t träffade han och Gabin Moreaus de meterhöga solida betongklumparna och resultatet blev som bekant fruktansvärt. Av bilen återstod bara skrot och där även motorn slets ut.BloggLefevbre
Jarmo Mahonen, FIA:s rallyansvarige menar att ”hinkelstein” och träd är en del av sporten men så klart, ingen vill att sådana här olyckor inträffar. Nu diskuterar man hos FIA bland annat att placera chikaner på de snabbaste partierna. Sebastien Ogier är inte så förtjust i detta utan menar att det istället borde sättas upp skydd framför betongklumparna. Trots allt är det inte på så många ställen dom finns menar världsmästaren och skydden skulle bara placeras ”where the speed is very high”. Ogier konstaterar också i Autosport där han även önskar god bättring till Lefebvré och Moreau, att rally är inte helt ofarligt.
Olyckligtvis är risker en del av vår sport.

*
BloggKinaDet råder delade meningar om vad som var den rätta orsaken till WRC Rally China som skulle körts nu i september ställs in. Den officiella förklaringen och den som FIA:s Rally director Jarmo Mahonen ställer sig bakom, är att specialsträckorna skadats så svårt av häftiga regn att de omöjligt kunde repareras innan rallystarten. Nu hävdar kinesiska motorsportkällor att regnet istället kom som en skänk från himlen och att arrangören därmed kunde ställa in utan att förlora ansiktet. Den korrekta orsaken till beslutet ska enligt Kina källorna vara, att det saknades stora summor i budgeten för att få rallyt att gå ihop.
Inför Kinas comeback har det hävdats från många håll hur stort motorsportintresset är och vilken gigantisk försäljningsmarknad som finns i landet med den berömda muren. De inhemska källorna menar tvärtom motorsportintresset är enligt dessa, inte alls på samma nivå som i andra länder där WRC-körs. Dessutom är det svårt att hitta sponsorer till motorsporten vilket då skulle drabbat Rally China.
Nu tappar WRC-teamen stora pengar på det kinesiska avhoppet och där M-Sport lär komma lindrigast undan som enligt Autosport ”bara” förlorar 126 000 pund på det sena beslutet. Värre är det för Volkswagen och Hyundai deras förlust ska närma sig halvmiljonen pund…
Nu förklarar arrangören att man kommer istället att köra Rally China till nästa år, men där visar sig teamen vara mer än lite skeptiska även om man gärna vill tävla i landet. Men för detta krävs försäkringar, att det verkligen blir tävling och allra helst vill man att det 2017 körs som en ”kandidattävling” . Detta för att visa att man verkligen kan klarar av att arrangera en WRC-tävling. Om FIA/WRC-promotorn väljer den vägen lovar teamen att skicka varsin bil dit plus att alla besättningarna åker till Kina och gör ”reccen”. Fjolårets kandidattävling avlöpte ”så där” men trots detta gjordes tummen upp vilket man nu så klart ångrar.
Avgående VW-bossen Jost Capito litar inte riktigt på löftet att 2017 ska alltvara  OK i Kina utan menar att arrangören först verkligen bevisar att man är mogna uppgiften. Dessutom ifrågasätter Capito det moraliskt rätta att köra en WRC-tävling rätt igenom ett svårt storm och regnskadat landskap.
Om människor i byarna har förlorat hus och allt de äger och kämpar för att överleva, menar jag att det vore okänsligt och förödande för WRC att köra i Kina!
En stor del av teamen kostnader är de tvingas skicka personal till Kina för att rengöra containrarna med bilar och all teknisk utrustning. Införselreglerna till Australien dit utrustningen skulle efter Kina är rigorösa,  allt måste tvättas och rengöras innan det åter får lastas för vidaretransport till WRC-finalen i november.

*
Trots att det inte ännu officiellt redovisats en enda såld R5-Hyundai har koreanens tekniker/ingenjörer fått blodad tand och påbörjat nästa rallyprojekt, en bil för R2-klassen. Det enda som bromsar är att FIA ännu inte redovisat hur man tänker sig reglementet för ”R2-EVO”. Enligt uppgift ska nya Fiesta R2 vara lite av FIA-förebild för ”EVO-modellen” med sin ”tre pip” under huven.

*
Erik Berger, 91 år och världens äldsta racerförare avslutade sin 68 år långa karriär i fjor genom att sätta den lila Ford Escorten i muren i avslutningen på Falkenberg. Så klart ingen avslutning som järnhandlaren från Bengtsfors gillade. Escorten blev svårt skadad men under vintern jobbade Bengt och Mattias Olofsson samt Per-Olov Eliasson med Eriks bil och i våras var den åter tävlingsklar. När Bengtsfors MC firade 50-års jubileet av Dalsland Ring i somras provade Erik bilen för första gången på en rallysprint/regularity med en femte plats som resultat.BloggBerger
Nu har 91-åringen omprövat beslutet att sluta och vill nu göra come back och kunna avsluta med flaggan i topp.
Jag har grämt mig i snart ett år över den tråkiga avslutningen som det blev i fjol med kraschen. Allt annat runt om kring var helt fantastiskt och stämningen i Falkenberg var helt underbar, berättar Erik.
Har dock inte kunnat smälta det faktum att jag avslutade min karriär med en krasch. Mina mekaniker har sagt till mig att jag måste köra igen, nu när de har lagat bilen så fint. Det kändes skönt när jag äntligen kunde bestämma mig för att köra.
Till RHK-finalen kommer Erik Berger Racing Team med Erik Berger, Anders Berger och Tomas Hall och den här gången blir det garanterat sista gången de tre herrarna tävlar i samma race.

*
BloggAnton1Igår klockan 24.00 gick anmälningstiden ut för SMK Hörbys 52:a upplaga av TV-Svängen. Totalt 136 tävlande hade då tryckt på ”enter-knappen” och sist av dessa var Grimslövs Anton Claesson som rullade så oturligt i AM Snapphanerally. Tydligen var inte skadorna värre än att Anton anser sig ha Volvo 240:an klar till den 3 september.
Lite darrigt var det i inledningen av anmälningstiden med förra SSRC-deltävlingen Skilling 500 i åtanke, som med knapp möda kom över hundrastrecket. Vad talade egentligen för att intresset skulle bli större för TV-Svängen? Farhågorna kom nu helt på skam och årets antal tävlingssugna är nästan exakt 20 fler än 2015.

*
Då är det trögare i Rally-SM och inför nästa deltävling East Sweden Rally 9-10 september i Linköping innehåller anmälningslistan för SM-delen bara 31 förare med tre dagar kvar innan tiden går ut. Listan kompletteras med Regularity, sex bilar och så ”Östgöta-klassen” med 18 anmälda.BloggJakob
Hela året har Rally-SM haft ett ljummet intresse från landets förare och nu när flera av klasserna är så gott som avgjorda ökar inte detta intresset. Öppnast är det i Juniorernas Otrimmade-klass där Jacob Jansson/Malin Strömberg (bilden) leder med en enda poäng före Erik Telehagen/Björn Jonasson.

*
BloggLundbergEn som är anmäld till East Sweden Rally är ”underbarnet” i VOC Mekonomen Rally, Elias Lundberg som kommer att SM-debutera en Grupp H Volvo 940. I par med Jim Hjerpe kör man i Juniorklassen för de trimmade bilarna och detta tack vare rallyprofilerna Ola Axelsson och Pelle Palmquist
Vi är jättetacksamma över de bådas engagemang, Ola är helt fantastisk som ger oss möjlighet att köra en sådan häftig bil som hans Volvo 940, säger Elias.
Vi kommer fortsätta åka Yokohamas rallydäck då de funkat riktigt bra på VOC:en, och roligt nog så var Pelle från PPE intresserad av att hjälpa till.
Någon hög målsättning har inte Elias och Jim, klivet från en VOC till Olas vassa gula 940 är gigantiskt, vilket Elias är medveten om.
– Jag har ju bara kört VOC innan och den här bilen har jag bara kört några kilometer. Dessutom tänker vi åka på egna noter, vilket blir tredje gången någonsin, så vi tar det i vår egen takt, förklarar Elias.
Självklart jättekul och rätt väg när äldre förare som Ola och Pelle försöker hjälpa till att trygga återväxten, fler sådana initiativ välkomnas. Sedan är jag kanske inte den som gör vågen över att duktige Elias hamnar i Grupp H, hade mycket hellre sett honom i en framtidsbil typ R2 eller R3. Så där ja, då gäller det att ha mejlkorgen tömd när ”Grupp H-fantasterna” reagerar på detta…

*
I bakgrunden bubblar det i rallyleden sedan det i protokoll hos SBF framkommit att landets ”Rikstäckande serier” ska sättas under lupp framöver. Så här är det skrivet, ”§ 157 Tillståndsgivning för rikstäckande serier
Urban Wahlberg informerade Förbundsstyrelsen om ett antal rikstäckande serier som har
etablerats på senare år, där tillståndsgivningen sker i respektive distrikt och att serierna
konkurrerar med RM och SM. Förbundsstyrelsen uppdrog till Rallyutskottet att arbeta fram
ett förslag på hur man kan hantera dessa och återkoppla till nästa möte.”.BloggJönsson
Min källa menar att det handlar om att chockhöja avgifterna för de klubbar som arrangerar deltävlingar i VOC Mekonomen Rally, Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen. Avgifter till förbundet som om förslaget blir verklighet, tredubblar tillståndsavgiften hos SBF från 2000 kronor till 6500 kronor/tävling.
Min källa som är lite konspiratoriskt lagd menar att detta är ett sätt att helt oblygt försöka döda de tre serierna. Detta, fortfarande enligt min källa i ett fåfängt försök att istället höja intresset för Rally-SM och RM som inte på långa vägar lyckas locka deltagare i samma utsträckning som ”konkurenterna”. Nu är jag inte riktigt lika konspiratoriskt lagd utan tror istället mer på ”de goda krafterna” eller är jag bara blåögd?

*
En bra övergång till just en sådan ”Rikstäckande serie” som Svenska Rallycupen är som på lördag kör femte deltävlingen av sju, ”Gruvrundan” i Åtvidaberg. Att jämföra med förra helgens Rally-SM i Hässleholm med totalt runt hundra anmälda inklusive alla ”supportklasser”, så lockar Gruvrundan exakt dubbelt så många, 200 BloggBlomberg kopia 4WD-klassen med 20 anmälda jagas cupledaren Björn Adolfsson av vinnaren i Brittiska Mästerskapet, Robert Blomberg (bilden) i en ny version av Mitsubishi Mirage R5. Jimmy Olsson och Eddie Hörbing tillhör utmanarna. Intressant är att Johnny Struwe kommer till start med en Subaru WRC.
2 WD kan räkna in 70 bilar där Fredrik Eriksson, Daniel Wall och Jens Branteström håller top- tre i cupen.
När Rally Killingen ställdes in med kort varsel tog, med lika kort varsel Åtvidabergs MK över VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien. Ett beslut som gör att runt 50 VOC:are åker till Åtvidaberg på lördag.

*
BloggBlomquistNär jag kollade dagens ”Motorsport News” blev jag glatt överraskad. Längst upp på första sidan fanns en bild på vad jag trodde var Gert Blomquist med sin fina Appendix K Peugeot 504 coupé. Blev ännu mer styrkt i min tanke när jag såg rubriken ”Stars pick greatest rally drivers”, måste bara vara den glade smålänningen det handlar om tänkte jag. När jag synade ”Peggan” närmare så står där inte ”G. Blomquist-L. Lindberg” på framskärmen utan ”T. Mäkinen-A. Aho”. Trots detta förringar detta inte Gerts kvalifikationer som rallyförare, men för att kunna jämföras med finska ikonen Timo Mäkinen krävs mer än SM-guld…

*

Dagens bilder: wrc.com – Tommy Svensson – Elias Lundberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *