Nya WRC-Yarisen redan snabbare än dagens bilar, ryktet säger Lappi klar för Toyota, ”Svenska” hör hemma i Värmland, ”Kvicken” läser spanska och kloka ord i Grupp-H debatten…

Efter att WRC Rally Finland avslutats tog Tommi Mäkinen tillfället i akt att testa Toyotas nya WRC-Yaris under realistiska förhållanden. Tommi hyrde en av sträckorna och släppte loss Juho Hänninen i test-Yarisen som tackade för detta genom att sätta riktiga kanontider. Min finska ”hemliga” källa berättar att Mäkinen gick omkring som en större sol allt efter som Hänninens tider trillade in. Tider som var en bra bit under de tider som toppförarna satte när sträckan kördes i rallyt, en nog så god anledning för Tommi att vara glad.
Då ska man så klart ta i beräkning att Yarisen har mer effekt än dagens WRC-bilar men ändock imponerande av både Hänninen och Yarisen att de kan vara snabbare än WRC-toppen, menade min finländska källa.
Onekligen ser WRC 2017 lovande ut…

*
BloggLappiDet kan bli WRC och Toyota för Skodas Esapekka Lappi till nästa år, dock vill finnen inte bekräfta att någon konkret förslag finns. Lite märkligt är att han aldrig kört en WRC-bil ens på test utan enda kopplingen hitintills med värstingklassen är att han besökt Tommi Mäkinens nay lokaler där WRC-Yarisen utvecklas. Lappi menar också att det mest handlar om olika rykten men erkänner för wrc.com att Toyota är en möjlighet 2017. Det spekuleras i att det som en del betecknar som den nonchalanta attityden inför möjligheten att vinna WRC2 hos Skoda-åkaren, kan kopplas till att han redan har gjort klart för nästa säsong. Då menas det att det inte spelar så stor roll om han vinner, blir tvåa eller trea. På detta svarar Lappi.
Jag vill bara fokusera på en tävling åt gången oavsett hur resultatet blir. Tänker inte så mycket på mästerskapet, vinner jag så vinner jag och om inte bryr jag mig inte så mycket, inget som kommer att påverka min framtid…
Återkommer till min källa i ”de tusen sjöars land” som hävdar att folket kring Lappi bekräftat att han kommer att vara en av Toyotas förare för 2017. Samma ”folk” slår också fast at Mikko Hirvonens karriär i WRC är över, han kommer itne att köra någon tävling med Toyotan, bara test.
WRC2-favorit Lappi har hela tiden nämnts som en tänkbar förare i Tommi Mäkinens nybygge och med dagens avslöjande tror jag också att det blir en Yaris för honom till nästa år. Något som borde stärka Pontus Tidemands position hos Skoda Motorsport. Detta såvida inte ännu större uppgifter väntar runt hörnet för honom och co-driver Jonas Andersson? Fortfarande är många WRC-rattar utan förare, bara sex av de tänkbara 15 bilarna har så här långt namn på bakrutan…

*
BloggSvenskaSom förväntat fick jag påläst för min stora tilltro till värmlänningarnas förmåga att arrangera en WRC-tävling som Rally Sweden. Kan inte kommentera alla mail och FB-meddelande i ämnet, men kan ändå konstatera att det inte räcker med att ha en större stad som bas, det krävs mycket, mycket mer. Både Östersund, Umeå, Sundsvall och inte minst landets alpina centrum Åre har nämnts. Då inte bara som tänkbara städer för rallyt utan också som  väldigt mycket bättre alternativ än Karlstad/Torsby, jag håller inte med.
Inte så att det är något fel på de nämnda städerna, hotellrum och utrymme för HQ, serviceplats med mera går säkert att hitta minst lika bra som vid Vänerns strand eller i Torsby, men det är allt det andra. Ett WRC-rally är en gigantisk apparat och att inbilla sig att man kan flytta denna runt i landet lite hipp som happ i någon sorts jakt på vinter är som jag ser det, extremt blåögt.
Att flytta tävlingsledningen rent fysiskt är kanske inte någon omöjlig uppgift. Men att  sedan dessutom hitta lämpliga vägar för att para ihop med helt nya i sammanhanget oerfarna klubbar som har tid/kompetens/vilja att ställa upp och göra hästjobbet som är förknippat med ett VM-rally lär inte vara lika enkelt. Traditionen att jobba med ”Svenska” finns i Värmland samt så klart även i södra Dalarna som ofta varit involverad i Rally Sweden och den traditionen är inte oviktig i sammanhanget. Att gå ut på jungfrulig rallymark och få ihop samma paket betecknar jag därför som mer än lite av ”mission impossible”.
Räcker att se hur svårt till exempel South Swedish Rally som jag har lite inblick i, har att ens engagera sina egna ägarklubbar i jobbet ute på fältet. Eller ta merparten av landets DM-arrangörer. De allra flesta av dessa heroiska kämpar får lita på hjälp från grannklubbarna för att överhuvudtaget kunna bemanna sina fem-sex sträckor. Rally Sweden 2016 kördes på 21 sträckor som jämförelse…

*
På lördag körs sjätte deltävlingen i Norska Mästerskapet, Rally Telemarken med Nortodden som bas och där NAF Notodden och NAF Motorsport Asker & Bærum arrangerar. Svenskt i favoritskapet och då genom Miriam Walfridsson som sköter notläsandet i Anders Gröndals R5-Fiesta. Detta i den här näst sista NM-tävlingen för året, final är Rally Hedemarken senare i september.
Anders och Miriam leder 4WD-klassen efter två vinster, två andra platser och en tredje placering. Närmast den norsk/svenska duon ligger Mats Østberg som dock inte kör i helgen. Trea är Oscar Solberg som den här gången har Øyvind R. Beckstrøm i Subarun. Snabbe Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen i högerstolen har inte haft något flyt i NM, ligger tia men är kanske ändå den som allra främst utmanar Anders och Miriam.BloggRökland
I 2WD för ” den internasjonale klassen” leder Steve Røkland med Oscar Solbergs ordinarie ”DMACK-Co-driver” Patrik Barth i den efter rullningen på Irland helt nybyggda Peugeot 208 R2. Tre raka segrar har Steve men därefter har det blivit två nollor i tabellen men ändå fortsatt ledning före Håkon Sveen Frøslid, Ford Fiesta ST.

*
BloggROCI dag blev det klart att 2017 års upplaga av Race of Champions för första gången kommer att arrangeras i USA. Detta i Miami och baseball-laget ”Miami Marlins” hemmaarena som normalt rymmer 37 000 ”brännbollsfantaster” men som den 21-22 januari byts ut mot lika många motorsportfans. Att Sebastien Vettel regerande ROC-mästare kommer till Florida för att försvara sin titel är redan klart.

*
Det är mycket Felix Rosenquist nu, DTM-debut i Moskva, kontrakt i Formula E och idag blev det klart att han kör även nästa deltävling i DTM för MercedesNürburgring 10-11 september.
I kombination med det utökade DTM-uppdraget och fortsatt tävlande i Blancpain GT Series innebär det att Felix avslutar sin säsong i den amerikanska formelbilsserien Indy Lights, där han under säsongen vunnit tre lopp.

*
BloggKvickDanska ”co-driver proffset” Jeanette Kvick antar nu en ny utmaning när hon sätter sig hos spanjorskan Christine G. Zonca i teamet Mavisa Sports Peugeot 208 R2. Premiär för samarbetet blir i ”Rally Cervera” första helgen i september och som ingår i det spanska grusmästerskapet. Zonca som är född i Indien, bodde sedan i Italien och enligt uppgift känner sig som en spanjorska har bott de senaste åren på Teneriffa är en relativt ny rallyförare. Först 2014 började hon ”leka med bilar” men har sedan dess utvecklats och då mest i det ”Kanariska Mästerskapet”. Blir spännande att följa tjejduon och som jag skrivit så många gånger förr, fler tjejer behövs i rallysporten. Kollade i AM Snapphanerally där det i SM-fältets 62 startande var tjejer i bara åtta högerstolar. Något bättre fördelning bland RM-åkarna som var 40 startande och av dessa fanns tolv kvinnliga kartläsare.

*
BloggMarklundMedan Petter Solberg har full transparens vad gäller iordningställandet av sin Citroën efter smällen i Canada har det varit tystare om ”orsaken”, Anton Marklund. Skadorna på både bilar och förare verkar ha blivit likartade. Detta så  när som på att Marklunds Polo fick ta smällen i fronten när han bromslös brakade in i Petters bil där bak. Vad jag har snappat upp blev det flyg hem även för Polon som nu genomgår en ”total make over” inför tävlingen i Loheac nästa helg igen.

*
BloggCorsaSå hälsar jag Simrishamns Andreas ”AP Persson välkommen ur ”Volvo-träsket” och in i den stora lyckliga Opel-familjen. Detta sedan han köpt Jens Persson eller f.d Jocke Kristianssons Opel Corsa som AP och Frida Olofsson kommer att börja använda först 2017. Som sagt välkommen in i familjen…

*
BloggWillenSkrev igår om det dåliga intresset för att diskutera ”Nya Grupp H” på möte, däremot är det lite piggare på olika sociala medier. Tycker Pelle Willén på Facebook säger vad som behöver sägas i frågan, ”Det är faktiskt lite pinsamt att vi har nästan samma vagnpark på SM som på Midnattssolsrallyt. Även om vi inbitna rallynördar tycker det är skitfränt med en värsting Volvo… Men tänk er samma grejer i en t.ex. ny S60 kaross, det blir mer intressant för icke insatt rallyfolk.
I mitt tycke så skulle nya karosser öka intresset för sporten. Jag skulle absolut inte byta kaross bara för saken skull, men om jag gör smul av min gamla Corolla skulle det ju vara kul och bygga på något som inte redan är 20 år gammalt.”.
Kloka ord från en ur nästa generation i rallyskogen…

*

Dagens bilder: Tommy Svensson – Røkland Motorsport- Jenatte Kvick

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *