Atko kör nya WRC-Hyundaien (?), SBF öppnar för ”Grupp F” och tar tag i däckproblemet!

Blir det australiensaren Chris Atkinson som tar en av rattarna i Hyundais nya WRC-satsning? Omöjligt ser det inte ut då ”Atko” lyckats få med sig den australiensiska generalagenten i båten och denne mer eller mindre ”kräver” att han blir en av förarna.
Australien är en stor och viktig marknad för Hyundai så det är nog ganska troligt att när de begär något då lyssnar man i Korea. Autosport.se har pratat med Hyundai Australias boss Bill Thomas.
WRC-programmet är fantastiskt för varumärket. Det flyttar fram Hyundai mot en sportigare image. Att då ha en australisk förare mitt i allt detta är massivt för oss och det går inte att sätta ett värde på ens…
Nu ställer jag mig frågan hur mycket jobbar Hyundai Sverige för att PG Andersson ska få samma möjlighet, ni behöver inte svara jag tror jag vet ändå…

*
I dag släppte Rallyutskottet reglerna till en helt ny klass i rally kallad ” Originalrally Grupp F” och är en vidareutvecklad Grupp E-klass. I princip om jag fattat rätt vill säga, rör det sig om lite motorstarkare framhjulsdrivna bilar och hitintills är det enbart godkänt med Volvo 850 och S70 fram till årsmodell 2000.
I de officiella meddelandet skriver SBF, ” I ett första steg öppnar vi för framhjulsdrivna bilar som är av beprövad konstruktion med god tillgång på begagnatmarknaden. Nödvändiga modifieringar som bör göras finns utprovade och framtagna av SBF i samband med tekniker inom sportgrenen. Skyddsbur, bussningar, förstärkningsplattor, stag etc. finns färdigt att beställa till en rimlig kostnad”.
Precis som i Grupp E kan man välja om man vill köra bilen som ”Standardrallybil” eller som ”Homologerad” där den sistnämnda tillåter lite mer modifieringar. Dock är det inte tillåtet att göra modifieringar som höjer effekt utan enbart sådana som enligt SBF ” ökar rallybilskänslan”.
På SBF:s sida http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Originalrally_GrF_FWD.pdf finns reglementet beskrivit i detalj och vid en hastig genomläsning känns det som Volvo Original EVO ll. Om man väljer att åka homologerat så är det då tillåtet med luftintag på taket plus att inredningen får demonteras. Känns inte detta krav igen från VOC:arnas Gästbok eller har jag fel?
SBF skriver vidare, ” Reglerna kommer löpande att uppdateras i takt med att fler modeller blir godkända.
Ändringar och tillägg ska godkännas av SBF:s Rallyutskott som ansvarar för Originalrally Gr F-reglementet.”.
Inom kort lovar Rallyutskottet att komma med motsvarande regler för bakhjulsdrivna bilar. Det är väl ingen speciellt vild gissning om detta blir en karbonkopia på nuvarande VOC-regler med samma möjligheter att homologera som presenterades i dag. Fråga, känns detta som att SBF:s intentioner är att ”ta död på” eller ”skrota” nuvarande VOC-klassen? Jag tycker inte det, men jag har så klart haft fel förut…

*
Verkar var full fart i Rallyutskottet och läser till min glädje i nya numret av Bilsport Rally & Racing att man tagit problemet med det numera otroliga vägslitaget till sig. Mats Thorszelius i BloggDäckRallyutskottet uttalar sig om ”monsterdäcken” ( bilden, Martin Berglund hade behövt mer luft i sitt monsterdäck”) och konstaterar i likhet med många andra ansvarskännande rallyentusiaster att något måste förändras.
– Vi måste göra något åt det här nu för att rädda sporten. Får vi inte låna några vägar så kan vi ju inte tävla, den kloka och väldigt logiska slutsatsen drar Mats i artikeln.
Nu jobbar man med att hitta nya däck med tätare mönster och rundare skuldra vilket minskar vägslitaget.
– Det här är en stor fråga för både arrangörer, leverantörer och inte minst de aktiva. De flesta är också positiva till att vi ska hitta en lösning, säger Mats.
Störst motstånd lär komma från de aktiva tror både jag och Mats men som han konstaterar.
– Som aktiv kan man tycka att utvecklingen går bakåt om man väljer däck som är långsammare och med sämre fäste, men vi måste tänka i ett längre perspektiv!
Här nere i de södra delarna är vi till stor del förskonade av att tvingas använda vägar som ägs av de stora skogsbolagen. Dessa har redan vid flera tillfällen stoppat rallytävlingar på barmark uppåt landet så länge det ser ut på fälgarna som det gör för tillfället. Frågan är förstås hur länge det dröjer innan samma krav dyker upp även hos de mindre skogs och vägägarna här nere. Att enbart köra vintertävlingar i Skåne känns inte så lockande…

*
Enda invändningen jag har mot Mats och Rallyutskottet är när man kommer till frågan hur man för ut tankarna till alla berörda rallyåkare, jo genom en ”Facebookgrupp”. Men vad ända in i glödheta ….? SBF har en egen hemsida med anställd IT-ansvarig som rimligen borde ha som uppgift att sköta exakt sådana här frågor. Inte f-n ska jag behöva gå med i Facebook för att få reda på vad mitt förbund har för sig. Öppna upp en ”Debatt/nyhetsida” med möjlighet att under ordnade (läs hårda) former kommentera det hela. Facebook, snart kan man ju inte ens gå på toa utan att detta måste kommenteras via ”fejan”. Nej lägg ner!

*
BloggUlfTill sist måste jag be Ford-fantomen Ulf Olofsson om ursäkt när jag kallade dig för ”Johansson” i söndagens blogg. Har inget att skylla på annat än att skallen var fylld ”over the limit” med onyttig information efter att ha tillbringat en hel dag i hop med våra ”kamrater”. Som plåster på såren kommer här en bild på den fina Forden och Ulf, inte från i år men väl från 2012.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *