Över 160 i South Swedish rally, Jagerwall försvann över torvmossen!
Det tog sig, som mordbrännaren sa och när anmälningstiden gick ut för South Swedish Rally blev det till slut 162 ekipage som åker till Ljungby första helgen i juni. Glädjande är att det faktiskt är SM-klassen som är störst med 77 anmälda, en bil mer än i Sydsvenska Rallycupen. Sorgebarnet är den Historiska delen i rallyt med bara nio bilar anmälda.
I Rally-SM är det skånska inslaget mer än magert. Hässleholms Fordåkare Jonas Olsson kör i de skånska färgerna gult och rött är ende som satsar på SM poäng.
Han får dock sällskap under de tre rallydagarna av Asfaltskungen från Eslöv Mats Andersson i den internationella delen NEZ. Han byter här Protonen mot en vass Opel Astra Kit-Car som fräschats upp under vintern. Vid sin sida får han gamla co-drivern från tiden i engelska mästerskapet, Claire Moile. Mats befinner sig just nu i Argentina tillsammans med Arne Johansson för notskrivning till VM-deltävlingen. Bra uppladdning kan man tänka inför laddningen i smålandsskogarna…
Ytterligare en skåning finns med i NEZ-delen, SMK Hörbys Martin Nilsson med den röda Volvo 240:an.
I Sydsvenska Rallycupen som bara kör på lördagen, blir naturligtvis Stoffe Nilsson storfavorit och med det här tunna deltagande seglar han nog mot totalsegern i cupen. Leder före Växjös Volvo Originalåkare Erik Telehagen medan klubbkompisen Simon Komulainen ligger trea i sin Grupp E-Seat.
I den historiska delen svarar de två Saabförarna Östen Andersson, pappa till Asfaltskungen och Anders Johansson för att försvara de skånska färgerna. Mot fd. Rallycrossåkaren PO Davidssons Volvo 242 lär dom få svårt att hävda sig.
Tommy Jagerwall vann bägge heaten i 1000-cupens premiär på Anderstorp Raceway. Inget nytt under solen, så har det sett ut sedan 2009 och lär se likadant ut hela året. Hans 970-Cooper S gick som ett skott och det kvittade att tvåan Anders Jensen i Saab Sporten tog i vad han kunde, hann även med en 360 graders snurrning i heat två, ”kojan” bara försvann över torvmossen.
Det fanns fler kineser med tjocka plånböcker och nu ser det återigen lite, lite, pyttelite ljusare ut för Saab. Pang Da pröjsar för 1300 bilar i förskott och detta kan vara pengarna som räddar Trollhättans stolthet.
Träffade häromdagen en Saabfantast som snackade om att Saab alltid legat i framkant vad gäller teknik. Vet inte om jag köper det riktigt? Tvåtaktsmotorn övergav man först 1966, var väl bara Trabant som höll fast vid det här dödsdömda projektet längre. Rattväxel hade man fram till 1980 på V4:an, fanns det överhuvudtaget någon mer bil på åttiotalet som hade rattväxel? Skvadern Saab 90 är väl inte heller något man lyfter fram när man snackar bilbyggande och spjutspets? Eller är det bara jag som inte fattat vitsen med en halv 99:a och en halv 900 i samma kostym…