Hundra anmälda till South Swedish Rally och Ari Vatanen kraschade som föråkare!
En ovanligt lugn rallyhelg, inte en enda tävling i Sydsverige vilket är ovanligt i maj månad. Förr tyckte jag, eller rättare sagt sambon att South Swedish Rally alltid kördes omkring den 15 maj med allt vad detta innebar. Nu är ju inte bara tävlingen flyttad från Skåne utan även datumen till den 3-5 juni. Detta applåderades kraftigt av samma sambo, då hennes födelsedag på något märkligt sätt alltid kolliderade med SSR…
När detta skrivs återstår lite drygt tjugofyra timmar innan anmälan stängs och ytterligare några anmälningar har knappats in. Just nu har vi femtiotre SM-åkare och fyrtio i Sydsvenska Rallycupen. Du läser rätt, fyrtio ekipage vilket ska jämföras de drygt hundrafemtio som körde Kong Christian Race.
Vad anledningen är till att så många verkar svikta inför SSR har jag ingen aning om. Startavgiften är samma som i andra tävlingar och man kör bara en enda dag, så visst är det konstigt med det svaga intresset. Kanske kommer där till ytterligare ekipage, men hundra bilar till i elfte timmen tror åtminstone inte jag på.
Ännu värre är det i klassikerdelen där dansk/svenska samarbetet i Rally Cup Öresund verkar få sig en rejäl knäck. I Kristianstad körde trettiofyra klassiker och i nästa deltävling i Klassiska Rallycupen om två veckor till exempel finns nästan sjuttio bilar. Till Ljungby däremot är bara sju stycken anmälda och av dessa, enbart två danskar. Voffor gör dom på dette vis…
Noterade att Patrik Sandell hade det motigt i IRC-deltävlingen på Korsika. En nionde plats för jämten med klara segerambitioner, var naturligtvis inget att skryta med. Förstod jag det rätt så lyckades man aldrig få till inställningarna på Skodan så den passade in i det extremt tuffa asfaltsrallyt.
Läste även att 1981-års världsmästare Ari Vatanen kraschade så illa som föråkare, att han fick föras med helikopter till sjukhus med nackskador. Sonen Max i kartläsarstolen klarade sig oskadd och det förväntas att 59-årige Ari ska bli helt återställd. Nu rattade han ingen värstingbil precis, en beskedlig Grupp N-Peugeot hade satts i händerna på EU-politikern. Ändå gick det överstyr och som de flesta känner till var det inte första gången för Ari att lämna en specialsträcka för en liten naturupplevelse.
Första gången jag stötte på Ari var i Svenska Rallyt i slutet av sjuttiotalet då han körde BDA-Escort, den bil som kanske de allra flesta mest förknippar med den snabbe, men ack så våghalsige finnen. Det var också helt naturligt att det var med en Escort han tog sin enda VM-titel. Efter Fordperioden gick han över till Opel och åkte några år med Manta 400. Lyckades med denna bakhjulsdrivna Grupp B maskin ta många segrar, speciellt i Engelska Mästerskpet. I VM var den dock allt för långt bak Audi Quattron för att ens ha minsta sportsliga chans. Minns dock i Svenska Rallyt, kan ha varit 1983 då han körde Mantan i Rothmans klassiska färger. Ari levde upp till sitt rykte och vräkte fram Russelheimaren så att nackhåren knappt hade hunnit lägga sig tills man på kvällen trädde in på Sandgrund i Karlstad…
Sedan blev det Grupp B- Peugeot och flera jättekrascher, bland annat en i Argentina som nästan kostade honom livet. På slutet av karriären blev det ökenrally och senaste gången jag stötte på hans namn var när han siktade på att bli ny FIA-president. Här föll han på mållinjen mot sin gamle chef Jean Todt som basade för Peugeot när Ari åkte Grupp B-bilen.
Vrålsnabba vägar och omständigt runt tävlingen med rundor över startramp, tankzoner, regrouping m.m. är det som hållt mig borta från SSR de senaste åren.
I år är det dock det faktum att jag är en så långsam bilbyggare som gör att jag inte står på startlinjen…