Oro inför WRC-kalendern 2017, Hagman/Seel till Bulgarien, fullt i Dalby, Robin S. gör comeback och snacka om dyrgrip!

Kinas avhopp från årets WRC fortsätter att irritera och nu verkar VM-teamen vara mer än lite sura och ställer sig bakom kravet att inte släppa in tävlingen i serien 2017. Istället vill man precis som Jost Capito hävdade, att 2017 endast blir en ”provtävling” där man måste bevisa att man klarar av att arrangera ett VM-rally. BloggMonte
Med detta så är också utseendet på nästa års WRC-kalender försenad vilket så klart inte är positivt då 2017 ska bli startåret på den ny era i sporten. FIA:s Rally Director Jarmo Mahonen hoppas ha en kalender klar i slutet av oktober och absolut senast i november. Så här långt är det bara Rally Monte Carlo (bilden från 2013), Rally Sweden och Rally Mexiko som bekräftats men där bara Monte och värmlänningarna har tilldelats datum.

*
Helgen den 17-18 september körs Rallye Balkan Classic i Bulgarien och med ett helsvenskt ekipage anmälda. MK Rimos Janne Hagman sätter Dakar-veteranen Annie Seel i den Ford Escort som bland annat Petter Solberg kört till seger i Rally Sweden Historic (bilden).BloggSolberg
Escorten kommer att få känna på åtta dagars tävlande och totalt 26 specialsträckor och enligt Hagman ”en mix av Dakar och Safari Rallyt med blandat underlag och navigation”.
För chaufför Hagman blir det lite av comeback efter en handledsoperation och där enda inhoppet var i sonen Martins bil i Midnattssolsrallyt. För Annie Seel blir det premiär i ett helsvenskt team.
– Jag är så glad att teamet frågade mig, det fanns visst några andra namn på listan. Och sen är det otroligt roligt att få vara med i en helsvenskt satsning, det har jag inte provat förut eftersom jag alltid kört i utländska team, förklarar hon.

*
På söndag är det dags för Arlövs MC:s årliga besök i grustaget i Dalby med Sydsten Bilteknik-Rajset. Lite ”lapp på luckan” blev det när man maximerat till 80 startande och när anmälningstiden gick ut så var den passerad med nästan tio procent eller exakt 86 åksugna RS-förare. Exakt vågar jag skriva, eftersom efteranmälan är stängd så några ytterligare namn i listan blir där inte.
Har noterat att några blivit irriterade över detta att man inte tar efteranmälan vilket jag har svårt att förstå. Är det redan fullt dessutom med råge, vad är då vitsen med att ha efteranmälan? Som vanligt är det så enkelt att det alltid är bättre att anmäla sig och sedan om inte allt blivit som det var tänkt, dra tillbaka sin anmälan. Argumentet att kunna efteranmäla skulle vara, att inte alla kommer till start och då skulle man ändå inte komma över 80 bilar. Så kan det så klart bli, men ändå hävdar jag att Arlövs MC hanterat anmälnings proceduren precis som det är tänkt.
I snacket om seger måste man ta med helgens tvåa i YM Øst borta i Varde, Marco Gersager med en vass Renault Clio MAXI. 25-åringen var för fyra år sedan en del av Danska Bilsportförbundets talanggrupp men egna företaget tog dock för mycket tid och Marco la hjälmen på hyllan men är nu redo för comeback. Något som är planerat till 2017 men redan  i höst börjar han att värma upp. Förutom Dalby på söndag planerar han att köra de två sista ”DM-tävlingarna ”om jag har någon bil” säger Marco kryptiskt. Clion är till salu och blir den såld får han så klart problem. Vad som ska ersätta är i dagsläget ännu inte klart.BloggRobin
Andra potenta segerkandidater är Marcos landsmän Johnny Pedersen och Jørgen Hansen. Mot dessa ställer sig då DM-ledaren och snabbe Hässleholmaren Rolf Grybb, Opel Ascona plus SMK Hörbys asfaltess Robin Svensson. Efter att 2015 sopat banan med allt som kom hans och sambon Sandra Wybrands väg i VOC-klassen blev det så byte till en vassare Peugeot 207 till årets säsong. En säsong som började bra men i Hässleholms GP rasade växellådan och så var det slutkört fram till i helgen. Nu är ”Peggan” återigen frisk och då lär konkurenterna få se upp…

*
BloggKadettNu har TV-Svängen landat och då kom jag på vad jag missat att berätta (finns säkert mycket mer) men lördagen började på bästa tänkbara sätt. Direkt på morgonen träffade jag rallyentusiasten Lasse Malm, Kristianstad som gick mig till mötes med bestämda steg. I handen hade han ett litet gult paket som han räckte över till mig.
Den här ska du ha, förklarade Lasse.
Paketet visade sig vara en ouppackad DinkyToys version av Opel Kadett A, dessutom i rätt kulör ”Laupiz Blau”. Stammande undrade jag om han menade allvar, detta var ju en riktig dyrgrip.
Absolut är det allvar, vet att du gillar Opel och har en sådan här i garaget, klart att du ska en Kadett även i bokhyllan!
Vad säger man, tack är ett alltför litet ord men det var det enda jag kunde komma på i mitt nästan chockade tillstånd. En helt ”olekt” Dinky Toys-Kadett i bokhyllan, bräck den om ni kan?

*
BloggCommodoreLyckoruset späddes på i dagens brevskörd då smålänningen Robert Anrep Nordin skickade en del av sin barndom till mig. En annons för den tidens absoluta värsting Opel Commodore GS/E, läckert gul med svart vinyltak. Den gula kulören gör att jag åldersbestämmer bilen till en 71:a. Bara läs: 160 hk – 6 cylindrar – Elektronisk bränsleinsprutning – Överliggande kamaxel och så avslutningen 0-100 på 9,3 sek. Inte konstigt att Robert fastande för en Commodore och jag tackar så klart för tidsdokumentet.

*
BloggFunkisAvslutar med en bild från ”Klocke-Jerry” Bengtsson som i helgen besökte Strömkarlen i Trollhättan. Jerry skriver,” På tal om tillväxten inom funktionärsskaran!
Här har du ett glatt och ”ungt gäng” på SS3 i Strömkarlen. Inga gråa hårstrå här inte!”.
Visst är det härligt att återväxten är säkrad i vår kära sport…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *