Första R5-i20 går på Korsika, Solberg nöjd med VM-ledning, Benjamin skrällde i Karting-VM och vad händer egetnligen i rallyskogen?

BloggHyundai kopia 13Häromdagen skrev jag lite om att Hyundai låg i startgroparna med att utveckla en R2-i20 efter att man fått blodad tand med nya R5-varianten. Då påpekade jag att det fortfarande inte fanns någon köpare redovisad för R5:an, men det finns det nu. Italienaren just nu i WRC3, Fabio Andolfi blir med stor säkerhet den förste att köra Hyundais Fiesta/Skoda-killer. Steget från den framhjulsdrivna Peugeoten till R5-Hyundai tar han dessutom i erkänt tuffa asfaltrallyt Tour de Corse nästa anhalt för WRC-serien.
När jag fick den här möjligheten blev jag helt mållös, berättar 23-åringen.
En dröm och ett helt nytt kapitel för mig och jag måste tacka all som har förtroende för mig. Vet att jag inte har samma erfarenhet som övriga förare men jag ska göra det bästa av den här chansen!
Det spekuleras också att Andolfi kan bli den förste italienaren som får en WRC-chans sedan färgstarke Gigi Gali körde i VM. Landsmannen Lorenzo Bertelli med Prada-koncernen i ryggen behöver inget VM-team för att köra, han betalar kalaset själv…

*

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 08, Loheac, France, September 2-4 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

Även om det inte blev seger för Petter Solberg i franska Loheac, fyra i finalen var det ändå en nöjd norrman efteråt berättar han för Motorbloggen.
” Hadde noen fortalt meg for fire uker siden at vi ville øke VM-ledelsen sammenlagt og kjøre inn til fjerdeplass i Frankrike, ville jeg neppe ha trodd på det. Jeg er utrolig takknemlig for alt teamet og sponsorene mine har gjort for meg etter monsterkrasjen i Canada.
Vi greide så vidt å få bilen klar til VM-runden i franske Loheac. Natt til mandag ble de siste delene montért på bilen, og den ble satt på transport til Frankrike etter heroisk innsats av teammedlemmene mine og Bertel O. Steen-biloppretterne.
Jeg må nesten ta i bruk ordet «utrolig»! Da jeg lå der i sykehussengen i Canada for fire uker siden, fryktet jeg at kampen om en ny VM-tittel var over. Bare å bli klar til dette løpet, ble en seier i seg selv. Jeg kan ærlig si at teamet mitt er best i verden! Jeg kan ikke få takket dem nok. 
Vi trøblet litt i de innledende omgangene; første heat ble rødflagget (avbrutt) etter en krasj, mens jeg havnet i trafikk i det neste. Så fungerte ikke vinduspussystemet i en gjørmete tredje omgang. Det råeste fra hele helgen var likevel fjerde omgang: Jeg var litt for rask i starten og ble idømt to runder i alternativsporet. Det tente meg maksimalt ettersom jeg var fullt og helt avhengig av en topplassering. Jeg kjørte en perfekt omgang og sikret både seier i racet og annen beste tid sammenlagt i omgangen!
Vi var fattige to poeng unna en plass fremst i semifinalen, og derfra handlet det om VM-poengene. Min argeste VM-rival, Mattias Ekström, ble slått ut i semifinalen, og da lå veien åpen til å øke VM-ledelsen sammenlagt.
Finalen ble av det harde slaget. Vi var under konstant angrep, og til slutt måtte jeg gi tapt kampen om tredjeplass mot Sebastien Loeb. Likevel er jeg fornøyd; for det er VM-sammendraget som teller. Ledelsen økte med bare ett poeng, men vi vet alle at hvert poeng teller!
Johan Kristoffersson vant løpet etter en råsterk søndag. Andreas Bakkerud to annenplassen, og min tidligere rallyrival Sebastien Loeb ble treer.
Å forlate Frankrike med større VM-ledelse enn da vi ankom, er viktigst for oss akkurat denne helgen.”.

*

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 08, Loheac, France, September 2-4 2016 // Worldwide Copyright:Tony Welam/EKS/McKlein

Riktigt lika nöjd var inte Mattias Ekström som inte ens kom till final efter punktering i semi. Med sina skånske och blekingske mekaniker Joakim Nilsson respektive Tony Hildingsson hälsar Mattias.
Win together, loose together! We are ONE team and we are LEADING the #WorldRX teams’ standings by 19 PTS!

*
BloggBenjaminHöörsboende Kristianstad Kartingklubb-föraren Benjamin Törnqvist gjorde det omöjliga i söndags och körde sin som VM-trea i KZ2. Dessförinnan hade även den andre hemmaföraren, Alfred Nilsson fått samma placering i lite mindre ”academy”. Eftersom jag inte var på plats ute i Åsum överlämnar jag raderna till Kristianstadsbladets Sportchef Patric Nilsson.
” Räkna med att belöningen kommer i Wien.
För första gången sedan 1982 var Sverige arrangör för ett världsmästerskap i karting. Det kommer inte att dröja lika länge till nästa gång. Anledningen stavas Kristianstad Kartingklubb och Åsum Ring. Det Kristianstad Kartingklubb skapat ute på Åsum Ring är unikt för Sverige och det håller dessutom god internationell klass. Kanske så hög att FIA utser VM-tävlingen och Kristianstad KK till Årets arrangör i samband med bilsportgalan i Wien i december. FIA-delegater, förare och internationell media som jag pratade med under VM anser åtminstone att klubben har stora möjligheter att kamma hem det prestigefyllda priset.
Sedan 2011 har Kristianstad KK jobbat aktivt för att få VM och nu var det dags för examen. 50-åringen klarade uppgiften med bravur. Internationella Bilsportsförbundets (FIA) delegater strödde beröm över arrangemanget. VG (Very good) var det man fick höra.
Naturligtvis ljuv musik för eldsjälar som Jörgen Andersson, Tobias Groth, Jesper Håkansson, Yngve Persson och alla de andra som jobbar i och runt Kristianstad Kartingklubb. Personer som brinner för sin idrott och uppstår problem så ser de till att lösa dem illa kvickt.
Som i fredags. Plötsligt dog internet, belastningen blev helt enkelt för hög, och tillsammans med C4 Stadsnät var problemet åtgärdat inom några timmar och Kristianstad har definitivt nu tagit upp kampen med Värmland om att vara Mekkat för motorsport i det här landet.
Till och med vädergudarna log mot Kristianstad Kartingklubb den här helgen. SMHI hade lovat regn hela söndagen, det fanns bara i deras databas, men det var först när sista prisutdelningen var genomförd som det började droppa från himlen.
För många är karting något man sysslar med i samband med svensexa eller herrklubbar. De nästan 3 000 (2 780 betalande) som besökte Åsum Ring vet att det inte är sant.
VM i karting handlar om ett Formel 1 i miniatyr där varje förare har med sig egna mekaniker, både för motor och chassi, och där det omsätts enorma pengar.
Karting på den här nivån är dessutom både fysiskt krävande men också mentalt påfrestande. Bilarna håller 160 kilometer på rakan och har en acceleration fullt jämförbar med en formel 1-bil. Marginalerna är små och minsta lilla misstag innebär att drömmen om en finalbiljett är borta.
Och det var framtidens förare som visade klass. Dåtidens mästare, som Rubens Barrichello, var chanslös. Brasilianaren låg och sladdade bland de sista i KZ-klassen. För att lyckas krävs det vassa armbågar, stora horn och ännu större mod för att kasta dig in i en lucka som i bästa fall finns kvar när din hjärna reagerat.
Hemmaföraren Benjamin Törnqvist behärskar det bättre än de flesta. 17-åringen blev stor publikfavorit när han avancerade från åttonde plats i finalen i KZ2 till en slutlig tredjeplats i finalen. Åskådarna jublade – och pappa Yngve grät av lycka.
Personer som symboliserar inställningen att ingenting är omöjligt.”.

*
BloggTomVerkar som aldrig tråkigheterna i samband med Gruvrundan får något slut och tänker så klart på stackars Åtvidabergs MK som helt oförskyllt hamnar i skottlinjen. Senaste och förhoppningsvis den sista dumheten från Gruvrundan kom idag när jag fick följande mejl gällande MK Rattens Tom Thomasson som med kartläsaren Dan Levin gjorde en hemsk ”resa” i tävlingen. Både Tom och Dan hamnade på sjukhus och det var efter detta som mer tråkigheter inträffade. ” I samband med olyckan i Gruvrundan kom Dans hjälm ”bort” där den låg i skuffen på olycksbilen.
Denna hjälm måste tillbaka till ägaren och den SKALL absolut inte brukas mer i tävlings sammanhang.
Olyckligt att något sådant här kan hända när det var en sådan hård smäll. Hjälmen skall eventuellt dessutom visas upp för försäkrings bolaget.”.
Men hallå, vad är det för folk som vistas i rallyskogen nuförtiden? Först uppträder man som idioter på sträcka tre efter avåkningarna där, samtidigt plundrar andra dårar Toms VOC-940 på ”allt löst”. I klartext, vad f-n är det som händer och du som lagt beslag på Dans hjälm, lämna tillbaka den omedelbart. Inte nog med att den är värdelös efter kraschen, dessutom behövs den i försäkringsfrågan vilket är ännu större anledning att lämna tillbaka!

*
Dagens bilder: Hyundai Motorsport- McKlein- Lasse Ottosson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *