Breen vid Meekes sida, Latvala med en växellåda, Tidemand avslutar i Australien, EM i Karting till Åsum 2017 och halva startfältet fick pris!

BloggMeekeFår en känsla av att Craig Breen ligger väldigt bra till för att få chansen vid sidan av Kris Meeke hos Abu Dhabi Total WRT, Citroën i folkmun när WRC 2017 drar igång. Magkänslan att Breen är ”the man” stärks av att Yves Matton beslutat köra med två bilar i kommande hemmatävlingen Tour de Corse. Årets upplaga är den 59:e i ordningen som körs 30 september-2 oktober och som vanligt med Ajaccio, Bastia och Porto-Vecchio som centralorter. Tävlingen bjuder på långa sträckor, alla mellan 30-50 kilometer och bara avslutande power stage är kortare.
Lite lustigt är att Kris Meeke har liten erfarenhet av medelhavsöns smala, krokiga och erkänt tuffa sträckor och smeknamnet ”Rally of 10,000 Corners” känns helrätt. Nordirländaren har faktiskt mindre körtid här än teamkompisen Breen som tävlat på ön de senaste fyra åren.
Breen fick chansen eftersom Stéphane Lefebvre och Gabin Moreau vilar ut och ägnar sig åt rehabilitering efter den fruktansvärda smällen i Tyskland. Lefevbre har nu lagt kryckorna och går tämligen obehindrat, men smärtan från de brutna revbenen finns kvar och så även suget efter rally.
För att hålla mig sysselsatt tillbringar jag mycket tid framför tv:an och kör rally i simulator skepnad, berättar Stéphane.
När ryggen är stark igen ska jag börja med sjukgymnastik med Citroën Motorsports kiropraktiker.
Den talangfulle fransmannen hoppas också kunna åka till Korsika som åskådare innan det åter blir skarpt läge.
Målet är att tävla igen innan säsongen är slut, hälsar Stéphane.
För kartläsaren Moreau har ännu en operation genomförts och nu går tillfrisknandet snabbare. Fortfarande kan han inte stödja på foten och har ännu inte fått komma hem fullt ut. Några dagars permission från specialistsjukhuset är allt vad Moreau fått hitintills.
Mina skador behöver flera veckor mer än Stéphanes för att läka men vi är båda fast beslutna att börja jobba ihop igen så snart det bara går, säger Moreau.

*
”Oturspåsen” Jari-Matti Latvala kommer att starta Tour de Corse med vetskapen att det inte finns någon växellåda i reserv om den som sitter i Polo #2 skulle krångla. Reglerna säger att toppförarna i WRC bara får använda två växellådor i Tyskland och Korsika varav en alltså redan är förbrukad. Än värre är att man fortfarande inte kommit närmare lösningen på vad som orsakade haveriet 17 kilometer in på första sträckan.

Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Germany 2016 Foto: Helena El Mokni

Det var när Latvala skulle växla ner från sexan till femman och vidare till fyran som inget hände. Finnen skiftade över till ”nödspaken” och då fick han i växlarna men när han sedan återgick till paddlarna på ratten funkade det inte. När han då provade ”nödspaken” igen tog han i så att spaken bröts.
Jost Capito lovade Latvala att man skulle undersöka vad som var felet men detta har ännu inte gjorts. Problemet är att växellådan är plomberad och kopplad till Tyskland/Korsika så inte förrän i början av oktober sker obduktionen. Till dess lugnar VW-ingenjörerna Latvala.
Vi har haft en lång process av kvalitetsvalidering och aldrig stött på problemet, så vi hoppas verkligen att detta var en engångsföreteelse.
Vet inte vad  hoppfullt heter på finska men så känns det väl Jari-Matti, eller?

*

New Generation i20 R5 // Ypres Rally 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Hyundais ”The Customer Racing department” åker till Korsika med två mål framför ögonen. Det första att se hur pass konkurrenskraftig bilen är mot dagens R5:or. och dels att utveckla supporten på tävlingarna för de tänkta kunderna.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Finland (FIN) -  WRC 28/07/2016 to 31/07/2016 - PHOTO :  @World
En som skulle ha kört WRC Rally China var Pontus Tidemand som nu fått lite ”semester” och detta fram till mitten av oktober då det är dags för ”RALLY RACC CATALUNYA-COSTA DAURADA” i Spanien. Efter detta väntar så Wales Rally GB och finalen Rally Australia, alla med Pontus i sin Skoda.

Till Nya Wermlands Tidningen berättar Pontus att han i efterhand ångrar att han inte anmält Tyskland som ett rally för att ta poäng. Inför året bedömde han istället att Rally China skulle vara ett bättre alternativ och när detta blev inställt ställde det till det.
– Om vi vetat om det tidigare hade vi kört om VM-poäng i Tyskland i stället. Nu ställde de in Kina samma vecka som Tyskland pågick och då var det för sent. Man måste bestämma när man anmäler sig fyra veckor innan, säger han till NWT.
Inför resten av säsongen är Pontus sexa i WRC2 men har ett trumfkort i rockärmen, värmlänningen har flest tävlingar kvar att räkna, gänget framför bara en eller två.

*
BloggC4Långt hopp från Australien till Kristianstad eller rättare sagt Åsum där det den 18 september körs RS-DM/Asfaltcup i Kristianstads MK:s C4-Specialen. I morgon är sista anmälningsdag och så här långt ser det lite glest ut, bara 44 anmälda till de tre heaten ute på gamla A3.

*
BloggKartingNär vi ändå är i Åsum och där succén med VM i Karting ännu inte lagt sig noterar jag att sportens högsta instans CIK-FIA idag publicera de tänkta EM-tävlingarna 2017. Här kan man läsa ”JULY 30TH, 2017, KRISTIANSTAD (SWE)”.
CIK-FIA European Championship (OK), 5/5
CIK-FIA European Junior Championship, 5/5
CIK-FIA European KZ Championship, 4/4
CIK-FIA European KZ2 Championship,3/3”.
Vid ”the International Karting Commissions” möte den 29 augusti godkändes 2017 års kalender. Nästa instans är FIA World Motor Sport Council som träffas den 28 september och efter det är det helt klart att det väntar ny fartfest på Åsum Ring.

*
Som jag skrev i går, det kommer mera TV-Svängen när jag gått igenom alla ”mappar” i skallen. Jag tillsammans med eldsjälen Kurt Andersson fick på lördagsmorgonen förtroendet från tävlingsekreterare Bertil Gunnarsson att sortera upp priserna till förtjänta förare/kartläsare. Om jag säger att vi båda inte Bertil alltså, fick lite panik när vi packade upp de fyra stora pappkartongerna med priser är detta årets underdrift. Priser precis överallt och utan något som helst system gjorde att vi båda åldrades några år under processen. Till slut vi snackar runt två timmar, hade vi äntligen fått så pass ordning att priserna stod klassvis och klara att delas ut. Det är då jag vänder mig till Kurt och säger.
Så ja, nu har vi bara de 34 sträckpriserna kvar sedan är det klart…
När jag efteråt till Bertil ifrågasätter om det verkligen behövs så många priser (ett bevis på att det är åt h-e för många klasser i rally, är min slutsats) berättar han fakta som bevisar att min undran inom parentesen är berättigad.
Vi hade 61 priser som 130 förare skulle tävla om, med andra ord fick nästan halva startfältet pris i årets TV-Svängen.BloggSchön
Nog förtjänar frågan om klasser i rally att tas ytterligare ett varv när halva startfältet får pris (Tomelillas Nisse Schön på bilden vara en av dessa)…

*

Dagens bilder: Citroën Motorsport – Volkswagen Motorsport – Hyundai Motorsport- Skoda Motorsport- Lasse Ottosson – Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *