Oliver kör sitt fjärde Safari Rally, Irland hyllar Brattby/Breen, Neuville säker på Lappi-seger, JP Racing gör Skoda-debut i Belgien, lite klarheter hos Hyundai och 240-tvist på väg mot avgörande…

Safari Rally Kenya verkar vara lite av Oliver Solbergs favorittävling och i nästa månad gör han sin fjärde start i ”mandomsprovet”. Inget officiellt har kommit från Skoda Motorsport däremot har pappa Petter lagt ut på sin FB-sida att så blir fallet.

Inget om det blir i WRC2 eller om han kör utan möjlighet för poäng sägs dock. Kanske tänker han som Nicolas Ciamin att det är ett taktiskt bra drag att köra över savannen.

*

Efter fjolårets uppvisning i Rally Sweden”Brattby-sträckan” blev så tragiskt bortgångne Craig Breen lite i symbios med den lilla orten nordväst om Umeå. I WRC-världen kan de knappt 90 invånarna numera skryta med samma status som finska ”Ouinpohja” eller ”Col de Turini” i Rallye Monte Carlo. 

Ytterligare ett bevis på hur tajt Brattby och Breen hör ihop kommer från hemlandet Irland där man nu säljer ”merch” med texten ”Vote for Craig Breen Mayor of Brattby”. Tre pund från varje försäljning går till att stödja irländskt rally och då genom ”Craig Breen Foundation” som  Breens familj godkänt. Beställningen är så klart redan gjord…

*

Ingen tvekan att ”om” var ett ord som användes flitigt under och efter Rally Sweden. ”Om” inte Rovanperä snurrat, ”om” inte Tänak åkt av och fyllt kylaren med snö, ”om” inte Evans fått spåra efter Neuvilles tidstillägg och så vidare. Mest har det dock varit ”om” inte Rovanperä gjort bort sig tidigt, hade det annars varit han istället för Lappi som vunnit? Thierry Neuville är dock tvärsäker.

Foto. Hyundai Motorsport

Absolut hade EP varit kapabel från sin startposition att kunna gjort ett tillräckligt bra jobb för att vinna!

Neuville berömmer också Lappis taktiska manöver med att släppa av på söndagen för att ge Hyundai sin andra raka seger.

Samma antal som vi hade totalt i fjol, konstaterade belgaren.

Han menar även att Lappis seger inte blir den enda under året…

*

I första deltävlingen i nya ”Hyundai-cupen ”, Rally van Haspengoouw i Belgien är bara tre Hyundai i20 N Rally2 anmälda av de 66 ekipagen. Mest känd av dessa är Cédric Cherain som går ut som andra bil i det med 14 SS-mil, långa asfaltrallyt. Annars är det nog pappa Verstappen, Jost som är mest känd utanför landets gränser och här kör han en Skoda Fabia RS Rally2 från Wewers Sport. Helt naturligt flest ekipage med belgiska flaggor, men även två danska flaggor finns i startlistan. En hör till Jan Pettersen som bytt ut sin och JP Racings Peugeot 208 T16 R5 mot en Skoda Fabia R5 och gör debut med denna mot 19 andra i RC2-klassen.

Foto: JP Racing

Den andra sitter på Lasse Karlshøjs i höstas inköpta Peugeot 208 Rally4. Tidigare körde han och Isabell Kvick Jørgensen med en tamare Opel Adam Cup.

*

Nästan som ett brev på posten kom där idag besked från Hyundai Customer Racing att man kommer att leverera ett efterlängtat uppgraderingspaket till i20 N Rally2.  Med lite flyt kan FIA homologera detta redan i vår. I första hand är det motorn som behöver ”piggas upp” enligt chefen Benoît Nogier.

Det största är en utveckling av motorn där vi kommer att förbättra kraft, effektivitet och vridmomentet avsevärt.

Foto: Tommy Svensson

När man läser Nogiers besked känns det som att man avvaktar med vidare utveckling tills FIA beslutar hur kommande WRC-klasser blir. Den 28 februari träffas World Motor Sport Council den 28 februari och då förväntas besked, blir det mer eller mindre hybrid? Kanske till och med ett steg tillbaka så att Rally2 kanske med förbättrad aerodynamik, blir huvudklass. En förklaring till det något spretiga tänket för Rally2-bilen  i Alzenau kan vara att man omstrukturerat kundavdelningen. Ny chef för Rally2-utvecklingen blir Andrea Cisotti och tidigare toppen för WRC-tävlandet Julien Moncet tar hand om racingaktivteterna. Det avslöjas också att Emil Lindholm kommer att köra full säsong i WRC2 med CHL Sport som ansvariga för bilen. Här kommer även Teemu Suninen att hamna men utan fullt program. Nogier säger också att Hyundais roll i årets WRC2 kommer att bli lite undanskymd, istället satsar man på nationella mästerskap. 

Om vi skulle vara 100% säkra på att vi kunna få en titel i WRC2, kanske valet skulle vara ett annat. Men vi måste jobba och förbättra bilen för att komma tillbaka i toppen och det är vad vi kommer att ta itu med 2024!

Han lyfter fram Frankrike som landet där det säljs flest Rally2-bilar och där då även Hyundai satsar under 2024.

*

På Facebook har det igår och idag skrivits flitigt om den infekterade regeltvisten mellan några av landets Volvo 240 Appendix K-åkare och Historiska Utskottet gällande vilken bakaxel och diff som är reglementsenlig. Nu menar de som känt sig förfördelade, att SBF:s Juridiska Nämnd beslutat i deras favör och att det som hävdats är godkänt.  Själv är jag inte insatt i frågan och har inte heller någon större lust att ge mig in i fajten. Men förstår jag det hela rätt blir det nu FIA som jag hört i alla tider är de som äger alla frågor kring Appendix K vilket inte SBF gör och som därför kommer att fälla avgörandet. Vet inte om det gamla talesättet, ”det är inte över förrän den stora damen börjar sjunga” som är relevant i det här sammanhanget? 

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *