Hyundais vägar med Rally2 är lite underliga, åskådarvänligt gäller i SSR Weekend, 30 anmälda till MAS Rallycup, dubbelt i statuslösa ”Kopparsvängen”, både Kristofferson och Veiby kör Volvo i NM:s vinterfinal och Arena Rally ställer in.

Jag blir inte riktigt klok över vad Hyundai egentligen vill med sin i20 Rally2? Nu har man lämnat över ansvaret i WRC2 till externa team och i Rally Sweden var det CHL Sport som skötte om sjunde placerade Emil Lindholms bil.

Foto CHL

I kommande WRC-tävling Safari Rally Kenya 28-31 mars, har redan franska källor avslöjat att Nicolas Ciamin där kommer att köra samma i20 som han tog till en fjärde plats i Rallye Monte Carlo. Men då är det franska teamet 2CC Competion som ansvarar och om jag inte missminner mig så var det samma team som Alzenau i höstas drog undan mattan för. Detta efter att ha misskött sig så pass när Lindholm avslutade fjolåret i Franska Mästerskapet, att man avbröt samarbetet direkt. Nu verkar detta vara glömt och förlåtet och teamet har fått nytt förtroende att ta med bil till Kenya.Klart lär också vara att Teemu Suninen ska in i WRC2 men i vilken tävling verkar inte bestämt. Mitt tips är ”Croatia Rally” dit även Ciamin ska åka om förhandstipsen stämmer. Om det är 2CC eller CHL som ska ansvara för bilarna eller om det blir båda, är också oklart.

Foto: 2CC

Ciamins val av Safari är säkerligen ingen slump utan bygger troligen på det faktum att konkurrensen oftast är mindre än i övriga WRC2-rallyna. I fjol vann till exempel Kajetan Kajetanowicz, elva minuter före oftare ökentävlande Martin Prokop. Polackens fullpoängare i Kenya innebar också att han var med i toppstriden ända fram till slutet.Inspirerad av detta väljer därför Ciamin Safari för att öka på sina chanser att vinna hela serien. 

 – Jag har inte studerat rutten närmare än men det verkar dock handla mer om överlevnad än ren hastighet, säger Ciamin till franska Autohebdo.

Vi får se om det här blir bra eller dåligt för mig…

Ändå blir jag inte kvitt känslan av att WRC2 sköts med vänsterfoten av Alzenau. Väldigt märkligt då Cyril Abiteboul betonat hur viktig Rally2-marknaden är för Hyundai och ändå lägger man inte mer krut på saken.

*

Kanske är det så att man väljer andra vägar än WRC2 för att sälja bilar och i dagarna presenterades ”i20 N Rally2 European Challenge”. I fem nationella mästerskap kommer Hyundai Motorsport att stödja Hyundai-åkare och man inleder redan i helgen med belgiska ”Rally van Haspengouw”. Att Sverige inte finns med i mästerskapet känns inte som någon överraskning då det i Belgien, Storbritannien, Polen, Tyskland och Slovenien tävlas mer flitigt med i20 Rally2. 

Foto: Kowax 2BRally

Hyundai-förare som slutar på pallen får ett konto där det går att plocka ut reservdelar. 

Att introducera i20 N Rally2 European Challenge är ett nytt sätt för Hyundai Motorsport Customer Racing att stödja våra kunder, förklarar Benoît Nogier. 

 Vi har valt ut nyckelevenemang från nationella serier, många där Hyundai Motorsports kunder tidigare har varit starka, med avsikten att stödja dem när de bygger på den grund de redan har i mästerskapen. 

*

I gå skrev jag om den kommande rallyfajten, Nyköping mot Älmhult men nämnde då inte så mycket om det som ”SSR Weekend” erbjuder förutom deltävling tre i ”MAS Rallycup”. Helgen inleds med deltävling ett i nya ”SSRC” och avgörs på torsdagen helt inne på Millebygden Arena.

Foto. Tommy Svensson

Tävlingen är enrepris av publiksuccén och åskadarvänliga sprinten i Grus SM under förra året, berättar Anders Martinsson, Älmhults MK och fortsätter.

Man åker basvägen här i Millebygden till och från kan man säga. Så fort SS1 har startat och kommer tillbaka i loopen på gården och in i paddocken, så startar den andra loopen och då inte på hel minut som brukligt. 

Att tävlingen även bygger på att ge publiken en upplevelse utöver det vanliga är självklart för Martinsson. 

Det blir ett riktigt häftigt event för publiken som får se mycket mer än tidigare. Tävlingen är likt succétävlingen som vi hade under Mästarmötet i somras.

På fredagen startar så deltävling två i SSRC ”Bilamsprinten” och som kryddas med två startpoäng.  Sträckan är över sex kilometer lång och körs två gånger och startar under fredagseftermiddagen. En välkänd sträcka från  åren i SSR.

Klassisk småländsk och fin rallysträcka med både snabba och krokiga partier men en ”välkänd kurva”, berättar Fredrik Johansson och Albin Karlsson som är banchefer under fredagsetappen. 

SSRC 2024

9 maj SSR Weekend South Swedish Rally

10 maj SSR Weekend South Swedish Rally

1 juni Midsommardansen Ljungby MK

15 juni Minikongen Kristianstad MK

26 juli Mästarmötet Älmhults MK

27 juli Semesterturen Södra Sunnerbo MK

31 aug Jumborundan Falköpings MK

28 sept Sprinttjuren Dals MK

*

Sist ut före ”SSR Weekend” i MAS Rallycup är helgens ”Rally Depå Grande”. Tävlingen i Rissna har inte alls fått det mottagande som många hade hoppats och även om där tillkommit några namn på slutet så är absolut inte 30 ekipage något att jubla över. Oroande är att av de åtta 4WD-åkarna i premiären ”Finnskogsvalsen”, är det enbart Christer Hedlund som är anmäld även i Jämtland. Ungefär samma sak i 2WD vilket inte är goda tecken, att så få väljer att fortsätta i cupen så att man kan ta upp kampen med till exempel Svenska Rallycupen som maktfaktor i sporten. 

*

I Bångsbro kör samma dag MK Kopparberg ”Kopparsvängen” med ungefär samma upplägg som i Rissna, dock utan rek och egna noter. Här har istället Patrik Barth gjort arrangörsnoter till de 60 anmälda.  Det som sticker ut är att man i Bångsbro kör en tävling utan någon form av cup/mästerskapsstatus, vilket idag är väldigt ovanligt. Ändå väljer dubbelt så många Bångsbro istället för mer statusfyllda med rek och egna noter i Rissna…

*

Norska Mästerskapet avslutar vintern i stor stil med ”Numedalsrally” den 2 mars och då med årsbästa vad gäller antalet anmälda, 127 ekipage. Bland de senast anmälda var Ole Christian Veiby som byter ut den vanliga Polo R5 mot en Volvo.Med honom borta lär striden om seger stå mellan NM-ledande Henning Solberg/Ilka Minor, Skoda, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, Polo, Anders Grøndal/Ola Fløene, Ford och så Eyvind Brynildsen/Jörn Listerud. Den sistnämnde är anmäld av GK Door Team men inte med Polo som vore det naturliga, utan Toyota. Kan det vara så att Sveriges första Yaris GR Rally2 hamnade hos ”Dörr-teamet”?

Foto: Tommy Svensson

Intressant start gör också fjolårets toppåkare i ERC Juniors Ola Nore jr där han körde Renault Clio Rally4 till en slutlig bronsmedalj. Nu är han anmäld med 4WD Ford Fiesta där Roger Eilersten ska sköta kontoret. Flera venskar anmälda Anders Lundqvist/Mikael Savela Citroen Ds3 R5, Mathias Savela/Mikael Ståhl Volvo 940 och Tommy Eliasson/Richard Svensson Volvo 940. Mitsubishi kör Mikael Hallqvist/Ronnie Maxe medan far och son Kristoffersson, Tommy och Johan har blivit patriotiska och är även de anmälda med Volvo. I högerstolarna sitter Per Andersson respektive Johan Johansson.

*

Någon tävling på Tierp Arena blir det inte på lördag. ”Arena Rally” har fått ställa in berättar Hasse Söderström.

Vi får tyvärr ställa in då banorna bokstavligen smällt bort.  Men vi kommer tillbaka då närmare 30 bilar var anmälda vilket visar på att intresset för Arena Rallyt finns. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *