Oliver i topp i ”RAC”, Lindén kör fenomenalt, M-Sport enda team som inte är klart, Korhonen fick start i Frankrike som tröst, SMK Hälsinge söker även de information och rallyträff före bio i Hörby.

Fick en kort rapport från Jens Johansson efter SS 10 i ”Roger Albert Clark Rally” och då mycket berömda och 24 kilometer långa ”Sweet Lamb Hafren1”. Jens med långt över hundra WRC-rallyn i ryggsäcken var fortsatt lyrisk över vad han fått se så här långt.

Helt fantastiskt rally och det platsar definitivt på min Topp10-lista, menade Jens som berömde ännu mer.

VM-klass med massor av publik och även samma klass på arrangemanget ur min synpunkt som åskådare!

Foto: Jens Johansson

Med tre sträckor kvar av fredagen etapp har Oliver Solberg och Elliot Edmondson visat vem som är kungar i Wales så här långt. Escort-duon gick till nattvila med en enda sekund upp till ledande Osian Pryce. Den sekunden klippte Oliver direkt på dagens första sträcka och delade därefter ledning med Pryce. Efter ytterligare en sträckseger och två andra tider är nu gapet mellan de bägge Escorterna 13 sekunder.

Oliver kör som en gud, helt fenomenalt, menade Jens.

Trea är Marty McCormack, även han med Escort men 1.16 efter Oliver. Om det är tätt överst så ökar tidsdifferensen längre ner i resultatlistan och ner till 10:e placerade (just nu innan alla kört färdigt SS11) Adrian Hetherington och som kör vilket ni säkert kan gissa Escort, skiljer 4.40. Längre ner i totalen men som leder sin klass B4 hittas MartinLindén/Rickard Forsell, Volvo PV. Ett ekipage som även det imponerar på Jens.

Foto. Rallying uK

Tror inte många riktigt förstår vilket äventyr det är att köra en Volvo från 1965 med runt 130 hästkrafter på de här sträckorna. Det Martin och Rickard svara för är fenomenalt bra, inget snack om det!

Jens fick även en pratstund med PV-åkaren efter SS9 ”Myherin1”.

Sträckan var fruktansvärt uppkörd och då kom ändå Mats tidigt, i stort sett två djupa hjulspår och där svenskarna även fick ett hårt fälgenomslag, men utan punktering som tur var.

I körtid på sträckan skilde en bit över tre minuter mellan Oliver och Martin vilket hörs mycket, men som Jens menar ändå visar hur duktigt PV:n kämpar på. En kamp för klasseger som nu har underlättats då tvåan Paul Mankin fått ge upp med sin Cortina Lotus. Då var ändå svenskarna över nio minuter före. Gett upp har även Kris Meeke gjort där det först blev punktering i ledning på SS5 och sedan motorhaveri på sträckan efter. En mycket besviken ”Ulsterman” som så gärna hade velat vinna ”RAC”..

*

 Medan Toyota har klart med sin uppställning för 2024 och Hyundai bara har ett namn kvar för att komplettera Ott Tänak, Thierry Neuville och Esapekka Lappi. Ett namn som kör Lappis bil i de rallyn där han är hemma i Finland med familjen. Någon annat än Teemu Suninen skulle överraska, möjligtvis om teamchef Abiteoul vill ”gambla” lite så kan även WRC2-åkaren Emil Lindholm vara aktuell.

Foto: M-Sport Ford

M-Sport Ford däremot står fortfarande med blankt papper även om Richard Millener låter omvärlden förstå att Pierre-Louis Loubet och Adrien Fourmaux är första valet. Gregoire Munster som gjorde bra ifrån sig i Japan med teamets Fiesta Rally2 kan komma ifråga för någon tävling. Många ställer sitt hopp till att Oliver Solberg skulle få möjlighet att köra en Puma Rally1. Att Oliver har kapacitet är det nog ingen som betvivlar och troligen även skulle kunna bidra med ekonomi till det lite pressade Ford-gänget. 10 000-kronors frågan är bara hur Oliver (Petter) ska göra för att släppa in Monster Energy i det hårt profilerade Red Bull-teamet?  En annan som nämns i sammanhanget är nykorade WRC2-vinnaren Andreas Mikkelsen som väldigt gärna vill komma in i en Rally1-bil. Detta dock inte till varje pris då M-Sport kräver att man bidrar med ”egna pengar” för att få lov att sitta bakom en Puma-ratt. Tufft då Andreas vid flera tillfällen förklarat att han inte är intresserad av att ta pengar ur egen ficka för att få tävla… 

*

Nya ”Central European Rally” inleddes med en smärre skandal när tysk polis lyfte ut flera tävlande ur rallyt när man passerade gränsen mellan Tjeckien och Tyskland efter två körda sträckor.Bland dessa finska löftet Roope Korhonen vars Skoda Rally2 inte hade alla papper i ordning enligt ordningsmakten. 

Foto: Okänd

Nu hade Korhonen och Rautio Motorpsort hyrt Skodan av italienska PA Racing som var de som hade ansvar för att papperna skulle vara iordning, men så var det inte. Förutom att tvingas bryta rallyt fick man även 10 000 euro i böter. Som plåster på såren blev det stället start i helgens franska asfaltrally ”Rallye du Var” för att ge Korhonen nyttiga mil.

Asfaltträning är kanske det som behövs allra i min karriär, förklarade Korhonen.

Om det är orutin vid asfalt eller om något inträffade på första sträckan i helgen så var Korhonen 45 sekunder bak hemmaåkaren Yoann Bonato, Citroën. Ungefär samma tidsgap har det sedan varit på SS2 och 3 så att med tre sträckor körda är det en 15.e plats för honom och Anssi Viinikka. Upp till Bonato skiljer 1.43,9 och lite mindre, cirka 25 sekunder har Jon Armstrong upp till toppen. Då hör det till saken att sommarens GNM-åkare den här gången kör en mindre hästkraftstinn Ford Fiesta Rally3.

*

Detta med att få ut information är knepigt vilket jag också påtalat åtskilliga gånger. Fick bekräftelse på detta från Kjell Mattson som är med och arrangerar SM-premiären ”Hälsingerallyt”. Kjell skriver, ”Vi som arrangör av deltävling ett av Rally-SM har haft samma problem som ni på media med att få rätt info. från SBF. Information om tävlingen finns på Ericsson Motorsport och SMK Hälsinges hemsida. Idag är det också ett reportage i Hudiksvalls Tidning om tävlingen. Dagens info: minusgrader,isiga vägar, 30cm-50cm snö i tävlingsområdet.”.

*

I morgon är det Långlördag i Hörby och då hoppas så klart köpmännen på mer eller mindre folkvandring till ”Handelsplatsen med anor från 1600-talet”. Som extra lockbete förutom ”svarta priser” i butikerna har även SMK Hörby engagerats som  publikdragare. 

10.00-14.00 är det därför utställning av rallybilar plus att även klubbens ”rallyrigg” finns på plats. Här finns chansen för alla att köra sträckorna i WRC, då det för dagen blir premiär för denna helt nyinstallerade upplevelse. Om det krävs lite råd finns så klart klubbens världsmästare Tom Kristensson på plats. Korvgrillning är naturligtvis obligatoriskt när rallyfolk samlas, precis som att popcorn är regel när det handlar om bio. Butikerna bjuder därför alla som handlar under dagen på popcorn till kvällens RallybioMetropol som drar igång klockan 18.00. Som ni förstår inskränker detta på tiden för uppdatering av Motorbloggen men vi ses på söndag!

*

Trevlig helg och vi ses väl på Nya Torg i morgon! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *