Oliver fortsätter att vinna RAC-sträckor, Lindén fick ge upp, Reiersen kör ny Skoda, Adielsson trappar upp, 5100 besökte Motorsalongen i Karlstad, SMK Hörby intog Nya Torg och Hälsingerallyt laddar.

I dag har Roger Albert Clark Rally sex sträckor att köra och nu gör man detta i Skottland. Tre av dessa är avverkade och ”RAC-Kungen” Oliver Solberg fortsätter att dominera totalt på de bitvis isiga och svinhala sträckorna. Igår vann han och Elliot Edmondson alla utom en sträcka och i samma tempo har söndagen inletts med dubbla sträcksegrar. När så vassaste utmanaren Osian Pryce fick bryta i går med motorfel, är det nu värmländsk ledning med 5.04 (ingen tidtagning med tiondelar) före Escort-kollegan Marty McCormack. Till trean Seb Perez med välljudande Lancia Stratos skiljer hela 9.15.

Det är så att det i rallyt finns en världsstjärna (Oliver) och bakom kommer en hel drös riktigt bra förare men det är klasskillnad helt klart, menar Jens Johansson efter att ha avverkat SS23 ”Kershope1” som åskådare.

Oliver är helt fenomenal och han bara åker på utan att göra någon ”idiotsatsning”. Jag vill gärna jämföra honom med när Stig Blomquist var i toppform och det är inget dåligt betyg!  

På ”SS25 Mount Common” kan smålänningen Martin Lindén med kartläsare Rickard Forsells RAC vara över. Här noteras tråkigt nog ”Stopped för derasvita Volvo PV. Då var man strax under 80-strecket totalt mellan en Peugeot 208 R2 och en Saab V4. Vad som är orsaken är okänt men förhoppningsvis kan man starta om för sista etappen i morgon.

Gänget kring PV:n förtjänar verkligen också att uppmärksammas då de bara är två personer, en kör servicebilen och den andra husbilen. Då ska man dessutom veta att det är jätteavstånd och tajt tidsschema som de tvingas köra för att hinna med för att ge Volvon kärlek vilket den behöver, berömmer Jens. 

Det jag skriver och utan att darra på tangenterna, är att Oliver och Elliot är vinnare av ”RAC 2023” oavsett om de skulle ha oturen att tvingas bryta. På de sträckor som körts har man visat vem som var ”stjärnorna” med stort ”S”. Något som också imponerar, är att man kör på arrangörsnoter vilket måste vara en helt ny upplevelse för de två. Arrangören erbjuder noter att köpa från tre olika notskrivare och där Oliver valt ”siffer”.  

*

I år gjorde jultomten ett tidigt nedslag och detta i Karlstad där JC Raceteknik igår avslöjade att SM-vinnaren Isac Reiersen och Lucas Karlsson tar klivet upp till ”Internationella 4WD” med hjälp av en helt ny Skoda Fabia Rally2. De senaste två säsongerna har Isac drivit en Ford Fiesta Rally4 med JC Raceteknik i svenska, norska och internationella rallyn. Höjdpunkten var när man vann ERC Juniors på hemmaplan.

Foto: Tommy Svensson

2024 är det inte SM-guld som är målet  och Isac menar att året istället blir lite av läroår i den tuffa klassen.

Killarna i SM har så mycket erfarenhet och för att kunna hänga med dem behöver man göra så mycket jobb inom alla områden av sporten. Vi kommer bara att ta nästa år som ett läroår för att skaffa erfarenheter för framtiden, men samtidigt vet jag att när jag är i starten vill jag sluta så högt som möjligt.

Foto: Pierre Skytt

Att han får behålla Lucas i högerstolen betyder mycket menar Isac.

-Jag är verkligen glad över att ha honom bredvid mig igen. Han brinner väldigt för det vi gör och jobbar så hårt för att rallyna ska fungera för mig, honom och teamet så bra som möjligt.

Klart är också att Isac och Lucas startar i Royal Rally of Scandinavia veckan före midsommar.

– Att få vara tillbaka nästa år i en Rally2-bil känns verkligen fantastiskt och jag vill rikta ett stort tack till alla som gör detta möjligt. Sponsorerna, Joel och alla inblandade. Jag känner mig väldigt tacksam över att få denna chans och jag jobbar hårt varje dag för att göra det så bra som möjligt.

Även teamchef Joel Christoffersson är nöjd med att kunna erbjuda Isac nästa steg i karriären.

Vi har jobbat med honom sedan han var junior i rallycross, så att fortsätta denna resa med honom är speciellt för oss alla. Fabia Rally2 är ett beprövat paket och Isak har bevisat att han redan har massor av talang. 

Även Christoffersson väljer att tona ner målsättningen i SM.

– Jag tvivlar inte på att han kan imponera 2024, men året handlar om att lära för att få den erfarenhet han behöver för att kunna leverera starka och konsekventa prestationer i framtiden. Men anledningen till att vi alla gör detta är för att lyckas, så jag skulle ljuga om jag sa att resultaten inte är viktiga för oss och att vi kommer att göra så gott vi kan varje gång vi tävlar. 

*

Då är två nya namn för SM i 4WD klara, Dennis Rådström och Isac Reiersen och precis nu kom ett tredje, SM-vinnaren Mattias Adielsson. Efter sina två SM- guld med 2WD Toyota (även Grus Sprint) berättar göteborgaren idag att även för honom blir det comeback i 4WD tillsammans med småländska Tisse Racing.

Foto: Mattias Adielsson Motorsport

Tillsammans med Tisse Racing har vi fått möjligheten att komma tillbaka till en Skoda Fabia Evo 2. Vi kommer göra en full satsning på Rally-SM, berättar Mattias.

Jag har kvar Bosse Holmstrand i högerstolen och hela teamet som vi tagit två SM-guld med i år. Vi förstärker oss med hela Tisse Racing och ska bygga upp detta tillsammans. En fantastisk möjlighet jag är jättetacksam för

Tidigare hade Mattias fler år med olika 4WD-bilar och är nu sugen till tusen på att utmana om ännu ett SM-guld.

Jag kan knapp bärga mig till det att starten går i Hudiksvall. Rally-SM 2024 kommer bli helt fantastiskt med det startfältet det verkar bli. 

*

Med över 5 000 besökare måste man säga att Motorsportsalongen i Karlstad blev stor succé och min tanke är att de kunde ha varit ännu fler om mässan varit även över söndagen. Under SMK Hörbys lilla ”jippo” på Nya Torg påtalade flera att man tänkt sig åka upp till Karlstad, men tyckte det var en alldeles för långresa för en dag. Hade man istället haft möjlighet att dra ut mässan på två dagar, hade det varit mer lönt så att säga. 

Foto: Pierre Skytt

Pierre Skytt tog sig från Eskilstuna till Värmland och skriver. ”Det blev en fin tur till Värmland från Sméstan i strålande sol och krispiga minusgrader. Karlstad levererade som vanligt med många julshoppare på stan, flera evenemang i staden drog till sig mycket folk, Svenska Kyrkan hade stormöte, Hockeylag och en och annan motor människa syntes på Scandic Winn när vi skulle in och äta lunch. Nöjesfabriken nästa. Att Motorsportsalongen drog mycket folk var inte svårt att förstå när man letade parkering, och när man klev in i Fabriken så är det en lokal som kanske inte är den bäst lämpade. Lite öppnare och ljusare vore trevligt. Varför inte ta det hela till upp Helmias fina nya ljusa bilhall i Karlstad nästa gång?  Salongen blev mycket Värmlandsorienterad. Inget fel i det, men tyvärr så såg man inte så många från andra landskap. Vi var några tappra från Sörmland och Västmanland, även Bohusläningar siktades i publikhavet. Man möttes av en entréhall där trubaduren Johan bjöd bland annat låtar av Sven-Ingvars. Väl inne fick man se Höljes Rallycross visa upp sig, JC raceteknik med nya Skodan som skall rattas av Isak Reiersen. Den höll man på att strajpa för fullt.

Foto: Pierre Skytt

Kolsvas MS familjen Jakobsson med Hannah i spetsen, visade upp nya utseendet på sin Fiesta inför nästa säsong. Att hon var nöjd med mässan förklarad hon också.

– Det var toppen på alla sätt, väldigt bra anordnat och mycket folk!

 Jan Sellholm från Köping hade fullt hus i sin monter bland Växellådor och annat gott. Jonas Kruse höll låda på scenen och intervjuade vant sina gäster, något som uppskattades av publiken. Svenska Rallyts monter hade ingen där när vi passerade men den stod där i alla fall.

Foto: Pierre Skytt

Likaså Royal Rally of Scandinavia där man delade ut kepsar. Kottulinskys familjen syntes också, där Mikaela visade bilar, Susanne pratade med SBFs Anna Nordqvist, Fredrik Åhlin gick runt i JC montern. Legendaren Per Eklund skulle upp på scen lite senare och på eftermiddagen.

Foto: Pierre Skytt

Mats Jonsson syntes  bland montrarna och var ständigt uppvaktad. Hans fina Toyota skulle säkert ha varit en favorit om den fanns utställd. Motorcykel avdelningen var fin, där KTM och Husqvarna bland andra var utställda. Likaså här hade man folk på scen som intervjuade profiler som gjort spännande bedrifter och varit med om olika äventyr. Inte lika publiktätt här men väl ordnat.

*

Publiktätt även om där var en del folk var det av förklarliga skäl inte på Nya Torg i Hörby där Köpmannaföreningen hade sedvanlig ”Långlördag” med specialpriser och förlängda öppettider. För att få lite extra draghjälp hade man även tagit hjälp av SMK Hörby och där vårens ”SM Shake Down” med fullproppat torg imponerade så mycket att man hoppades på en upprepning. Nu blev det inte riktigt lika mycket folk den här kyliga men soliga lördagen, oavsett det så sålde vi slut på alla korvar som Rickard Andersson och Rolf-Arne Nilsson producerade vid grillen.

Foto: Tommy Svensson

Tom Kristensson gjorde som vanligt skäl för smeknamnet ”Smiling Tom” när han introducerade blivande rallyförare i nya WRC-spelet i klubben rigg. 

Inte illa att få körtips av en världsmästare, som en förälder påpekade medan sonen kämpade med en sladdade WRC-bil i riggen.

Sammantaget var det lyckade timmar och en perfekt uppladdning inför kvällens ”Rallybio” eller som ordförande  Lars Servin med frusna tår/händerkonstaterade.

– Alltid nyttigt att få visa upp oss utanför vårt vanliga sammanhang! 

*

I fredags skrev jag en snutt om kommande Rally SM och hur lite information som kommit därifrån. Antingen är Sebastian Bourghardt tankeläsare eller så var det ren slump, att det minuter efter publicering dök upp mediainformation från just RallySM. Förberedelserna inför premiären av Rally-SM 2024 pågår för fullt i Hudiksvall, där SMK Hälsinge står värd för den första av totalt sex deltävlingar i SM-serien.

Foto: Hälsingerallyt

Arrangören jobbar på enligt plan och över 30 centimeter snö har fallit över tävlingsområdet som sträcker sig från Hudiksvall upp till Hassela och Gnarp, berättar Bourghardt.

Tävlingsledaren för ”Hälsingerallyt” Rickard Thulin tar över och berättar. 

– Förberedelserna inför tävlingen går bra. Det har vart kort om tid, men allt har löpt på. Vi har alla tillstånd på plats, sponsoravtalen börjar slutas och vädret är med oss. Vi har haft snö, tö och sen har det frusit på. Så det är riktigt bra förutsättningar!.

Styrgruppen är inne i sista finputsningen av reglementen och manualer och förhoppningen är att inbjudan till premiären i Hudiksvall ska komma ut i slutet av nästa vecka.

– Vi har jobbat intensivt i styrgruppen för att få ihop allt, och regler och manualer kommer ut i nästa vecka. Arrangörerna är nöjda och vi jobbar på tillsammans för att allt ska bli så bra som möjligt till nästa år. Nu är inbjudan till både Hudiksvall och Sandviken på gång och kommer ut inom kort, säger Patrik Persson från styrgruppen, tidigare vd för SRM.

Sedan måste jag erkänna att jag blivit lite lurad av Rally-SM:s hemsida som är identisk med den SRM använde. Trodde annars att de ny kvastarna ville börja om med blankt papper och inte luta sig så mycket mot de tre senaste årens SM-promotor, så fel jag hade…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *