Oliver med i RAC:s toppstrid, ERC i Värmland flyttas fram och blir deltävling tre 2024, Södras DM-kalender är ”klar” och Rådström byter till GK Door…

SS4 ”Glasfynydd” tog Kris Meeke över ledningen från lite favorittippade Osian Pryce i ”Roger Albert Clark Rally”. Meekes Ford Escort var därför två sekunder före Oliver Solberg och Pryce som delade andra platsen. Men redan på sträckan efter tog det roliga mer eller mindre slut när ”The Ulsterman” stannade och tappade över sex minuter till toppen. 

Oliver och Elliot Edmondsons utveckling är stabil med SS-placeringarna 5-2-2–2-2-2 vilket bådar gott inför den sträcka som återstår av dagen.  Efter Meekes tidstapp är återigen Pryce i topp och detta elva sekunder före Oliver. Escorterna dominerar som väntat och bästa icke-Ford är Seb Perez i sin välljudande Ferrari-motor försedda Lancia Stratos. Perez hade problem i början av rallyt när ”sexan” inte gick rent och på tredje sträckan tappade han över 40 sekunder. Med fixad motor vann Perez SS4 och plockade tillbaka 13 sekunder och är nu fyra 58 sekunder efter Pryce. På tredje palts sitter Marty McCormack, 25 bak Pryce. Även Chris Ingram fick problem i början och i hans fall var det växellådan som bråkade på hans Triumph TR7 V8. Är drygt två minuter efter toppen och håller 13:e plats totalt.

Foto: Jens Johansson

Arrangören tog före start ett klokt beslut och seedade de 50 äldsta/motorsvagaste bilarna först i rallyt. Detta gör att Martin Lindén/Rickard Forsell har betydligt bättre spår för PV:n än om de skulle gått ut som 164:e bil. Detta ger klassledning med 46 sekunders marginal till Paul Mankins, Ford Cortina Lotus.  Med jämna mellanrum får jag lägesrapporter från en lyrisk Jens Johansson. Enligt honom är allt, precis allt toppen med ”RAC”.

Foto: Jens Johansson

Enormt mycket publik men arrangören har ordnat perfekta parkeringar så det är aldrig mer än några hundra meters promenad till ”Spectaters place”, berättar Jens som även berömmer Oliver.

Foto: Ben Lawrence

Han kör riktigt fort men ändå kontrollerat och framför allt verkar han gilla att köra rally. Hela ansiktet skiner av glädje och jag tror faktiskt att han vinner och detta på grund av att hans kondition kommer att avgöra mot slutet!

Foto. Roger Albert Clark Rally

Jens menar också att det går ruskigt fort på sträckorna även om snittfarten är beskedlig i jämförelse med till exempel ett SM-rally. Oliver snittar 76,7 km/t till som snabbast  94,0 km/t.

Spelar ingen roll, ljudet och attacken kompenserar med råge, slår Jens fast.

*

ERC hör bön eller hur ska man annars tolka att Glenn Olsson, vd för ERC Royal Rally of Scandinavia fick precis som han önskade för 2024. Nytt datum för rallyt i Värmland är veckan före midsommar 13-15 juni. Det vill säga runt tre veckor tidigare än årets premiärupplaga.

Foto: Tommy Svensson

Helgen före midsommar är datumet vi själva önskat då vi ser fördelar att ligga före semestern, säger Glenn.

Anledningen till att Glenn önskade att flytta fram var bland annat för att hitta mer boende för tävlande och publik.

 – Även att möjliggöra för fler företag och partners att göra större kundevent. Men också slippa konkurrensen från andra events och semesterresor för att lättare rekrytera funktionärer och självklart locka fler besökare. 

Med detta blir Värmland tredje tävling i ERC-kalendern med totalt åtta deltävlingar. Ny premiär för serien är ”Rally Hungary” 12-14 april som i år var final innan det bär iväg till ”Rally Islas Canarias” första helgen i maj.  ”Rally Estonia” mister sin WRC-status och blir istället fjärde stoppet för ERC-åkarna, 5-7 juli. Nästa anhalt är välkänd, ”Rally di Roma Capitale” sista helgen i juli. Lika kändt är Tjeckiens bidrag, ”Barum Czech Rally Zlín” den 16-18 augusti. 

Helt nytt är däremot ”Rail Ceredigion” som återför ”top level rally” till Wales sedan WRC återigen valt bort tävling ”in UK”. Senast Wales hade  tävling med ERC-status var för 28 år sedan och i WRC, 2019. Nu är det dags att ”bring home rally”och detta till Aberystwyth på Wales västkust. Månadsskiftet augusti-september blir det som gäller för Wales. Ny är är också finalen och Polens bidrag ”Rally Silesia” som utgår från Katowice längst ner i  landet inte långt från Tjeckien och Slovakien. 

Foto. Tom Kristensson Motorsport

En tävling där Tom Kristensson/Andreas Johansson på väg till att bli Polska Mästare, körde in som tvåa 2022. Detta bara 17 sekunder bak storfavoriten Grzegorz Grzyb. Om jag räknar rätt blir det fem tävlingar på asfalt och tre på grus i ERC 2024 och där då Värmland är först ut med ”gravel”.

Då är Södra BF och SGA:erna Ola Schönström/Sebastian Steiners pusslandet med rallykalender för 2024 klart. Klart så till vida att det ännu inte är helt godkänt utan bara preliminär. Sju deltävlingar i Rally-DM där Simrishamn är först ut med enligt ryktena, något bantad version av ”Simrishamnmsmixen” den 13 april. Därefter följer i tur och ordning Örkelljunga (3 augusti) – Hässleholm (10 augusti) – Karlskrona (24 augusti) – Hörby (7 september) – Asarum (14 september) och så avslutar Hässleholm med ”Temahallen”  den 28 september.  En kalender som enbart innehåller tävlingar inom distriktet, helt enligt målsättningen från Ola och Sebastian. För att understryka hur rätt detta är, så var det samma åsikt på ”Rallymötet” i Hässleholm. 

RS-DM innehåller även detta sju tävlingar och inleds den 14 april i Hörby och därefter är det Hässleholm (28 april) – Svedala (19 maj) – Staffanstorp (8 juni) – Bulltofta (1 september) – Svedala (29 september). DM-serien avslutas med klassiska ”Kanonen” i Eslöv den 13 oktober.

*

GK Door Team har uppenbarligen inte läst Mikael Johanssons nyttiga text i Bilsport Rally&Racing om hur viktigt det är informera brett om man vill nå mer än ”redan troende” i rallyvärlden. I går via Facebook gömdes nyheten för alla icke frekventa ”FB-hängare”, att teamet gjort klart med Dennis Rådström /Johan Johansson för SM-säsongen 2024.

Om duon ersätter någon av årets GK-medlemmar eller det blir ytterligare en bil för ”Internationella 4WD” framgår inte. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *