Blir nog tufft att locka rallyåkare till ”Backe SM/RM”, fejkad (?) bild på Oliver+Puma, Skoda behöver få till sig toppförare, lillebror Madsen tog hem ”Rallykørerpokalen”, ännu en sträcka struken i Safari och en klubbkamrat har lämnat SMK Hörby.

Även om SRM:s försök med ”Grus SM” , alltså SM i grussprint inte blev någon formidabel succé blev det ändå en uppskattad form av rallytävlande och av både publik och deltagare. 2024 är det nu beslutat att både detta och ”Asfalt SM” försvinner när SBF själv driver Rally SM.

Istället har det fattats beslut att ”Grus SM” ska ingå som en del av ”Backe SM/RM” till nästa år. I går kom kalendern för detta med fyra tävlingshelger och totalt åtta deltävlingar. För ”sörlänningar” blir Borås närmaste ”tävlingsbacke” medan Bydalen vid Åre blir längst att åka. I ”Backe SM/RM” ska då rallyklasserna tävla parallellt med rallycross-bilar. Nu är jag inte alls hemma i hur man i de här för mig exotiska sammanhanget, brukar sortera klasser och måste erkänna att jag fattar ”nada” av den här texten, ”1.4.5 Rally 2WD (SM) – Rallybilar 2 WD. Ej Grupp E, F &VOC. – Däck, klassade rallydäck enligt SBF:s däcklista för rallybilar. Grupp F och VOC (SM) – 5.2. Rallybilar Grupp F &VOC. 1.4.6 Rallybilar 4WD, Grupp E – 5.1. Rallybilar som har fyrhjulsdrift (4WD) och Turbo. – 5.3. Rallybilar Grupp E. – Däck, klassade rallydäck enligt SBF:s däcklista för rallybilar.”.

Foto: Henrik Åkeson

Inte heller lyckades jag klura ut om det i rallyklasserna även ska finnas kartläsare? För mig är detta en självklarhet om tanken i grunden, är att det är detta som ska ersätta ”Grus SM”. Men helt ärligt så tror jag inte alls att detta”nytänk” lockar merparten av målgruppen som såg föregångaren som ett billigare och enklare sätt att kämpa om SM-medaljer.  Att gömma rallyåkare bland rallycrossarna lär i min värld endast locka de som redan tidigare tävlade med rallybilar i serien, men knappast locka nya ”backåkare”. Istället lämnar man fältet öppet för nya SSRC (Sydsvenska Rally Sprint Cupen) som i många stycken kopierat ”Grus SM”. Premiär i ”SSR Weekend” och den riktiga  kraftmätningen blir så den 15 juni när Backe SM/RM har premiär i Borås medan SSRC samtidigt kör ”Mini-Kongen” med Kristianstads MK som arrangör. Vågar nästan redan nu utlova fler rallybilar i Osby än i Borås…

*

I går snurrade där runt bild på sociala medier med en Ford Puma Rally1 strajpad a´ la Oliver Solberg i Monsterkostym. Många uppfattade detta som bevis på var Oliver hamnar 2024, men ”den lätte” gick inte jag på. Istället var det någon händig i Photoshop som haft lite för mycket fritid, men oavsett detta visst hade det varit trevligt om det även bekräftas från Värmland? 

*

Fler och fler uppgifter gör gällande att skilsmässan Skoda och Toksport är sant. Skoda Motorsport slutade som eget team efter säsongen 2019 och jag var faktiskt på plats i Prag när chockbeskedet kom.

Foto: Tommy Svensson

Det skedde i samband med Skodas årliga prisgala där bland annat Kalle Rovanperä hyllades som WRC2-segrare och Chris Ingram för motsvarande i ERC. Dröjde dock inte så lång tid efteråt innan Toksport gick in som ”täckmantel” för Skoda då man enligt uppgift från ägarhåll Volkswagen Group, inte längre skulle syssla med ”icke hållbar” motorsport. Nu verkar detta ha mjukats upp och då vill Mlada Boleslav åter ta kontroll över WRC2-tävlandet och låter därför Toksport söka nya vägar. Kanske är detta Riksväg 9 som leder från Åbo till Jyväskylä och Toyota. När så Andreas Mikkelsen är bekräftat för Hyundai och Nikolay Gryazin till Citroën så blir det lite tunt med toppförare för Skoda. Vad som händer med Oliver Solberg och Gus Greensmith är höljt i dunkel, men för mig vore det naturligt om Skoda verkligen ansträngde sig för att behålla dom. 

Foto: Skoda Motorsport

Emil Lindholm lämnade Toksport för Hyundai mitt i säsongen med en tredje plats i Estland som bäst i WRC2. Ändå är det lite knepigt att förstå vad som är Hyundais mål med i20 Rally2, lite som att sköta detta med vänsterfoten. I ljuset av detta vore det nog inte helt omöjligt att locka tillbaka Emil till Skoda. Kanske även Teemu Suninen vore en lämplig chaufför vid sidan av Emil? Blir så även Oliver och Gus kvar, då har Skoda en stark line-up för att möta nya konkurrenten Toyota under 2024. Här vet vi inte ens vem som blir aktuell, mer än spanjoren Jan Solans som för mig inte är en förare som kan utmana om WRC2-titeln, oavsett vilken bil han kör. Spekulationerna blev inte färre när Oliver i dag la ut en bild från en flygplats med texten.

Foto: Privat

”Sista resan 2023. Någon gissning på vart jag är på väg?”.  Jag kan inte ens gissa…

*

Den tunga danska utmärkelsen ”Rallykørerpokalen” som utdelas av Dansk Rally Club går i år till Jacob Madsen. I par med Line Nedergaard har han vunnit Dansk Super Rally, som är det officiella  ”DIF-Danmarksmesterskab i rally”. Förutom detta har han med Glad Sports Peugeot 208 Rally4 kört hem klasseger i både tyska och belgiska tävlingar.

Foto:www.intercom.nu

 Priset instiftades redan 1954 och under åren som gått har många även för svenskar kända namn fått sina namn ingraverade i priset som vandrar för alltid. Till exempel Henrik Lundgaard som även körde Rally-VM i början av 2000-talet och toppade med att bli Europamästare. Jacob tävlade även mot Tom Kristensson, SMK Hörby i med Opel Adam i tyska Opel Rallye Cup men till skillnad från skåningen lyckades han aldrig vinna cupen. 2024 planerar Jacob förutom på hemmaplan,  att även köra belgiska ”Stellantis Cup” plus någon start i ERC. Nu vet jag hur det är med bröder, jätteviktigt att som lillebror slå sin äldre bror den här gången fick storebror Kenneth Madsen nöja sig med andra plats medan Simon Vallentin gick in om trea i Dansk Super Rally.

*

Även fredagen av ”East African Safari Classic Rally” drabbades av det kenyanska vädret och en av de tre sträckorna fick strykas. Trots att man försökte bygga en bro över en forsande flod fick 32 kilometer långa SS14 blåsas av.

Foto: PG Andersson

Detta gör att italienaren Eugenio Amos är i fortsatt ledning och hela 19 minuter förare hemmaföraren Baldev Chager och 26 före trean, Emile Breittmayer från Frankrike. WRC-åkaren Jourdan Serderidis avancerar sakta men säkert och är nu fyra, dryga halvtimmen bakom ledaren. Nu är det även svenskt på Topp 10 när Michael Holmquist/Emil Axelsson la sig exakt  på gränsen. Upp till Amos är det dock långt, 1.17:22,8 för att vara exakt. Även David von Schinkel/Fredrik von der Esch klättrade och är nu på 14:e plats. PG Andersson i Evgeniy Kireevs Porsche klättar även dom och är nu uppe på 33:e plats. Verkar tråkigt nog som att Roger Samuelsson/Julia Svensson inte längre är med i rallyt, inga tider finns registrerade för fredagens etapp.

*

Nåddes idag av ett tungt och tragiskt besked när min klubbkamrat i SMK Hörby, Mikael Bercic gått bort i en ålder av 33-år.

created by InCollage

Storebror Håkan skriver: ”Ett av mitt livs tråkigaste meddelande i tisdags kväll! Att min lillebror Micke avlidit i sitt hem under dagen. Han blev 33år. Så nu har han tagit målgång i livets race! Vila i frid Micke”.

SMK Hörby och dina klubbkamrater delar din sorg Håkan!

*

I morgon blir det bloggfritt på sambons ”order” då det två dagar före min födelsedag (OBS. gammal bild) ändå ska hålls kalas för de ”närmast sörjande”. Något som hon menar kräver min medverkan…

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *