Ola trygg, 15mil special utan service, Tidemand klar för WRC2 i Polen, CG vill ha Sprint-SM och en vän har lämnat…

BloggFloeneÄr fortfarande inne i analysskedet av startfält och förarnas chanser till ”topp-fem” placeringar i sjätte delen av årets WRC, Rally Italia Sardegna. Inte alls lätt och känner ett visst tryck från Ola Fløene som sköter noterna hos Andreas Mikkelsen. Ola menar att mitt tips är viktigt då jag brukar ha rätt på just deras placering, övrigas är det lite mer si och så med (min egen anmärkning). Lovade dom en fjärde plats i helgen och kanske till och med som tvåa vilket Ola kommenterade.
-Hehe…)) bra… Etter recc ble jeg usikker pga av SÅ mye løs grus stein osv ! Men nu er jeg tryggere..)) litar på dej!
Känns alltid bra att kunna bidra till ökad trygghet…

*
BloggWalesI går släppte arrangören av ”Wales Rally GB” banan för WRC-finalen 12-15 november. Man behåller Deeside som tävlingscentra men återvänder i år till klassiska sträckor som ”Myherin” och ”Gret Orme”.
I dag är det nästan exotiskt med mörkersträckor men under lördagens tredje och sista ”loop” kommer sista sträckan att köras i mörker. Lätt hänt att där göra misstag då besättningarna varit igång länge, när de når nattvilan har man suttit i bilarna 16 timmar totalt.
Rallysporten har det tufft i ”UK” och därför har man i år sänkt priserna på ”dagpassen” från 33 pund till 25. Ett riktigt World Rally Pass som gäller alla dagar och på alla sträckor kostar precis som tidigare 99 pund.

*
I går berättade jag att det inte blev någon start för Pontus Tidemand Sardinien men till LOTOS 72nd Rally Poland finns Pontus med i anmälningslistan. Totalt 74 anmälda till tävlingen som precis som vanligt har rekreationsorten Mikolajki som centralort. Faktiskt bara ett stenkast för blekingar och sydost smålänningar då man enkelt tar färjan Karlskrona till Gdynia och sedan är det bara 25 mil Mikolajki. Utan tvivel vårt närmaste WRC-rally.
Tvärtemot tävlingar på DM-nivå går man i WRC och ERC mot förre servicetillfällen och fredagens etapp med 15 mil specialsträckor körs helt utan service. När det gäller DM på runt fyra mil special brukar det diskuteras om det kanske räcker ens med två servicetillfällen…
Lördagen körs nära Mikolajki, tre sträckor som körs två gånger och söndagen avslutar man med sträckor nästan i direkt anknytning till centralorten.
All ”de vanliga” förarna finns anmälda, inget spännande där utan för oss är det WRC2 som är hetast med Pontus som ”uppvärmare”. 30 anmälda och Skoda programenligt sätter Esapekka Lappi i den andra Skodan. Intressant är att Teemu Suninen gör en start med TGS-teamets Skoda Fabia Super 2000 som ett led inför Toyotas WRC-comeback.

*
På min vanliga tyska rallysajt läser jag att Opel Motorsport tvekar om en R5-lansering av Opel Astra. Det som verkade ganska klart för två år sedan har nu förbytts till ”lägga på is” enligt Opel-basen Jörg Schrott i en intervju med rallye-magazine .de.
Schrott berättar att man helt ska fokusera på Opel Adam i både Cup och R2-versioner och göra bilarna ännu framgångsrikare. Han menar att R2-klassen växer och i en framtid kan bli en än lukrativare nisch mot privatförare. Då gäller det också att ha en produkt som levererar och inte bli frånåkta av konkurrenterna.
Beslutet kan tyckas lite negativt för Emil Bergkvist som säkerligen väntat på en R5:a men samtidigt inenbär det att man stärker hans och Marijan Griebels positioner i Opel Motorsport. Redan klart är att Emil och Jocke Sjöberg har kontrakt även för 2016 med möjlighet till förlängning 2017. Runt hörnet kan en WRC3 satsning bli verklighet från Opels sida och då självklart med stjärnan Emil bakom ratten.

*
AUTO - ERC AZORES RALLY 2015För att behålla de goda förbindelserna med norrmännen känns det inte mer än rätt att även Azorerna-trean Steve Røkland får några rader efter målgång. Talangen från Kongsvinger med brittiske co-drivern James Aldridge var ett tag uppe och skuggade slutlige vinnaren Chris Ingram. Hade det inte varit för punkteringen på sista sträckan hade andra platsen klarats. Steve var ändå nöjd, isynnerhet genom att vara snabbaste ”nykomling” på Azorerna.
Vi var faktiskt snabbast av alla de som inte kört ”løpet” tidigare, både Ingram och tvåan hemmaföraren Diogo Gago har kört där förut, menar Steve.
Tack vare placering kröp den norska Peugeot 208-åkaren upp till tredje plats i ERC Junior.

*
Hässleholms MK ligger långt fram i sin tävlingsplanering och har programmet klart fram till och med 2020. Redan 2016 är det dags för Snapphanerallyt att återigen stå som värd för Rally-SM och samma sak 2018 och 2020. Men mest intressant i kalendern är ändå att ”starke man” CG Wilke tagit fasta på min idé om en serie sprinttävlingar på asfalt som ihop skulle ge ett riktigt Sprint-SM. CG tänker så klart då att Hässleholms GP ska vara en av deltävlingarna men har även tänkt att Ryds MK:s Tingsryd Rallysprint skulle utgöra deltävling (applåd från mig). En tredje tävling kunde då med fördel placeras lite längre norrut i landet och ihop skulle de tre då utgöra grund för ett tungt SM. I planeringen har Wilke försiktigt nog använt skrivningen i statusfältet ” DM / Sprint SM???” men visst är det en bra idé, så nu gäller det bara att rallyutskottet smider medan järnet är varmt!

*
Hett är det däremot inte i anmälningslistan till årets SM-Sprint i Sundsvall. Med bara fyra dagar kvar av anmälningstiden är det fortfarande bara 12 förare som är intresserade av att åka sprint på grus. Lite märkligt då jag fick det hett om öronen som ställde mig frågande/skeptisk till att bryta traditionen med Sprint-SM på asfalt. Enligt mina ”motsägare” skulle gruset istället bli ett riktigt och välbehövligt lyft för SM-veckan. Hög tid att det börjar lyfta tycker jag…

*
Diskuterades på olika sociala medier om det kloka i att låta Sverige-Serien starta först i populära Dackefejden och därmed låta de ”riktiga” rallybilarna starta med nummer på en bra bit över hundra. Hörde igår en intressant reflektion i ämnet som gick ut på att det är lite dumt att ha VOC:arnas populära serier i tävlingar som man vet sedan tidigare ändå lockar stora startfält. Istället menade ”tänkaren” tvärtom, att placera VOC-gänget i tävlingar med normalt sett färre startande.
Det bästa vore ju då så klart att samköra med Rally-SM för där är ju ändå aldrig mer än runt 80 bilar. Lägg till detta lika många VOC:are så har vi helt plötsligt fått en tävling med både storlek och hög status. Enkelt!
Kanske något för Roger Fransson och Rallyutskottet att diskutera när man träffas och löser frågan om de olyckliga Grupp F-åkarnas ”come back” in i VOC-värmen…

*
BloggKadettAlltid tungt att skiljas från en vän och i synnerhet om det är ett definitivt adjö, tungt riktig tungt. Igår skedde det då mitt senaste observera inte sista, Opel Kadett-köp lämnade Hörby med ny adress i småländska Gemla. Därmed är mitt Kadett innehav nere i två ynka bilar knappt ens mätbart.
Nåväl den ”Laupiz-blau” 63:an blev inte den livräddare för den lika blå ”rally-Kadetten” som jag trodde vid inköpet. Istället rehabiliterades den sjuka efter Asarum-smällen 2010 genom ett gediget hantverk av ”plåtdoktor Wessberg”. Följden blev att donatorn nu blev stående under sin pressening i väntan på, ja vadå egentligen? Medan jag inte såg den lätt bedagade Rüsselsheimaren som något problem utan tvärtom lyste upp lite hemma hos mor hade min  yngre bror en annan åsikt. Med sitt bristande bilintresse hade han svårt att se skönheten.
När ska skrotet på tippen, var något av ett mantra för honom.
I går uppfylldes alltså hans stora önskan och Kadetten lastades med adress Gemla. Vet inte om gamla Kadetter så ofta visar sina känslor men den här gjorde det. Redan vid mitt köp låg motor och växellåda i kofferten och hade gjort så sedan slutet av 90-talet. Under de år den stått uppställd hos mor  har där också varit snustorrt under bilen men inte igår. När släpet rullade iväg efterlämnades en stor och blöt oljepöl. För mig däremot var det inte olja, det var tårar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *