Ogier toppar i Australien, Meeke 0,3 bak, kort DM4 för Gröndal och Stoffe, Pierre och Tom vann i Småland

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Australia 2015
Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)
Volkswagen Polo R WRC (2015)
WRC Rally Australia 2015

Snacka om sekunddramatik i WRC Rally Australia där Sebastien Ogier gick till nattvila med 0,3 sekunders ledning före Kris Meeke. Något som förvånade ledaren som hade nackdelen att som vanligt spåra i lösgruset.
Trodde aldrig jag skulle vara i ledning under de här svåra förhållandena, menade Ogier.
Han skickar också ett tack till Citroénföraren Stéphane Lefebvre som brutit dag ett och sedan startade om allra först.
Att Stéphane var före hjälpt oss helt klart, speciellt andra gången på sträckorna kunde jag följa hans spår vilket underlättade…
Nu gäller det bara för Ogier att knyta ihop säcken vilket betyder att han måste ha Latvala (trea 2,6 sekunder efter) bakom sig för att redan här säkra tredje VM-titeln.
Som vanligt lägger sig inte VW-bossen Jost Capito i hur hans ”boys” kör han vill bara ha bilarna i mål och helst som 1-2-3 men inbördesordningen lägger han sig inte i. Vilket Latvala också understryker när han berättar att han tänker ”go for the win”.
Vi har definitivt gett oss själva en perfekt startposition för inför avslutningen, konstaterar han belåtet.
Söndagen blir en riktig thriller och jag är inte här för att bli tvåa!

*
BloggMikkelsenInte heller Polo #9 på fjärde plats med Andreas Mikkelsen som chaufför kan räknas bort, norrmannen har bara 9,1 sekund upp till Ogier.
Tappade lite tempo på nattsträckan efter som extraljusen lyste lite för lågt i dammet, menade Mikkelsen.
Vi har fortfarande chans på toppen och har definitivt inte gett upp, allt kan hända!

*
BloggMeekeJust den avslutande sträckan i går kväll blev omdiskuterad och förarna hade redan före rallystarten bett att man skulle stryka den. Anledningen till önskemålet var att man tyckte det blev för farligt med kombinationen damm och mörker. Arrangören valde dock att bortse från önskningarna och bara timmar före start vädjade man ännu en gång om att stryka mörkersträckan. Till ingen nytt, det enda som hände var att man ökade startmellanrummet till fem minuter mellan bilarna. Något som gjorde att Kris Meeke gick ”bananas” när han kom i mål på sträckan, 2,7 sekunder långsammare än Ogier och förlorade ledning. Nordirländaren hoppade ur sin Citroén efter målet, gestikulerade vilt mot FIA-observatören och vad han menade var helt uppenbart. Han vägrade även att kommentera saken för media, kastade sig in i bilen och försvann med vilt spinnande hjul.

*

2015 World Rally Championship / Round 10 /  Rally Australia // 10th - 13th September, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport
2015 World Rally Championship / Round 10 / Rally Australia // 10th – 13th September, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Som femma rullade Hayden Paddon in med Hyundai #8 och då med två sträcksegrar i kofferten. Har faktiskt bra 19,8 sekunder upp till ledningen och inget är omöjligt som Gunde säger, ännu återstår fem sträckor och drygt sex mil att köra.
Är helt nöjd med hur dagen utvecklats sig och nu känns bilen mer komfortabel att köra, analyserade Paddon.
Han var dock irriterad över att han inte hushållade med sina däck som han borde ha gjort.
Med två mil kvar att åka på Nambucca2 var däcken helt slut och vi tappade onödigt tio sekunder.
Nu har inte heller han gett upp även om han inser att tidsgapet blir svårt att åka in.
Vi ska åtminstone se till att hålla trycket upp på ledarna…

*
BlogFordOtt Tänak har fått bättre snurr på Fiestan och ligger sexa, halvminuten efter. Undrar vad det är som gör att Malcolm Wilson inte får till det med WRC-versionen? I WRC2 är det Ford som totaldominerar nu när inte Skoda finns med. Leder gör Al Atiyaha före Protasov och Al-Kuwari.

*
Gårdagens snackis var annars kepsar (?) i Coffs Harbour. Först snodde Latvala av misstag Mikkelsens keps på morgonen och under några timmar gjorde han därför extra reklam för norrmannens egna sponsorer innan misstaget rättades till. När sedan väl kepsen hamnade i rätt bil så bar det sig itne bättre än att den föll ner på golvet och trasslade sig in bland Andreas pedaler på Nambucca1.
Blev lite jobbigt innan jag lyckades sparka bort den, skrattade Mikkelsen efteråt.

*
I Australien är det som bekant vänstertrafik vilket Jost Capito har lite svårt att komma ihåg. Mellan sträckorna åker han motorcykel och på styret har man därför satt fast ett stort ”L” för att påminna om vilken sida han ska köra…

*
Från Australien till Danmark och Jylland där det körts DM4 (Dansk Mesterskab) i ”Juelsminde Rally Den Jyske Sparekasse”. Succé direkt för Esben Hegelund som tog sin från Holland hyrda Skoda Fabia R5 till klar seger före hemmafavoriten Ib Kragh, R5 DS3 Citroèn, dryga halvminuten skilde i mål efter 14 körda sträckor. Som trea körde Subaruåkaren Jan Becker in och detta en enda sekund före Tim Svanholt, Mitsubishi.
Till en början var DM-ledaren Christian K. Jensen i Peugeot Total Dealer Team Danmark med i toppstriden men fick problem och rasade i listan, drygt sju minuter efter vinnar-Skodan.
I 2WD-klassen var det Suzuki i topp genom Kim Madsen och som tvåa körde Opel Adam-profilen Jacob Madsen in.BloggGröndal
Dagens kortaste insats svarade norske WRC2-åkaren Anders Gröndal för som i tävlingens allra ”første sving” fickparkerade sin R5-Citroén i en husport.
Ble et kort rally på oss idag. Aldri vært så skuffet i hele mitt liv, berättade Anders.
Skulle bremse inn i sving, men bilen vred seg mot høyre og vi gled hjelpesløse inn i en vegg!
Morgonblöt dansk asfalt är inte att leka med…

*
Rally Småland blev en utdragen historia efter två långa stopp, först på SS1 där en tävlande lär ha rullat 5 varv och fick åka ambulans för kontroll. Sedan hade inte sträckan mer än precis kommit igång förrän det även blev stopp på SS2, orsaken har jag inte full koll på. Kan bara konstatera att ”Brutit-listan” är tämligen lång och bland namnen finns t.ex David Bellborg/Kalle Lexe som återigen gjorde en rullning med den gula Golfen och detta när man ledde 2WD-klassen. Samma öde, dock inte i ledning drabbade min klubbkompis Pontus Berglund som var i gott sällskap. Så här långt när drygt hälften av tävlingen avverkats, har Pontus ytterligare sex olycksbröder som letar ny takplåt. Även ”vanliga” avåkningar har varit ovanliga och i den kategorin hittar vi bland annat Thomas Grönberg, Frida Axelsson, Skillingaryd som fick konstig vinkel på vänster bak på Golfen efter kontakt med ett broräcke. På samma ställe parkerade även en av toppåkarna i SSRC:s prispottlista Jonathan Johannesson, Golfen behöver lite kärlek framöver.

*
BloggThobiasEn annan i SSRC-toppen som försvann var även detta en Hörby-förare Thobias Svensson. Enligt ”Brutit-listan” på grund av trasig kylare men av bilden att döma lär det inte räcka med varken ”kylarcement” eller lödkolv för att få ordning på Golfen. Tråkigt för Thobias som nu rasade i både klassen och Prispottlistan med bara en enda tävling kvar. Istället klättrade Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson en bit efter segern i Grupp E.

*
En som däremot ytterligare cementerade sin överlägsenhet var Tom Kristensson/Timmy Berntsson som vann ”VOC-klassen” och fortsätter att toppa Prispottlistan inför Rally Blekinge om två veckor. Segermarginalen blev nästan halvminuten till GruppF-åkande 940-kollegan Anton Jansson och som trea rullade P-O Thörnberg in. BloggKimDen uppmärksamme noterar att ett namn saknas, Osbys Kim Nilsson som alltid är med och utmanar Tom och Anton, men inte den här gången. Direkt på första sträckan bjöd han både sig själv och min unge klubbkompis Viktor Hansen som var tillfällig ”kontorist”, på sin allra första rullning.

*
Mitt tips gick in bra i 4WD, Stoffe Nilsson/Esmeralda Gyllensvärd är som Tom, ”invincible”. Att vinna över Jocke Grahn/Rickard Nilsson med över minuten visar bara i vilken klass Subaruparet från Vinslöv står i, om inte världsklass så åtminstone svensk toppklass.
Trea slutade Robin Adolfsson sedan Åke Jacobsson tappade mot slutet med WRC-Focusen. Försvann redan på SS1 gjorde Patrik Johansson med nya ”R5-Mitsan”, kopplingen ville inte mer…

*
När Bellborg botaniserade i Vetlandanaturen innebar det att det blev fritt fram för Pierre Fransson/Daniel Mörn Edorsson som blev bäste 2WD-åkare. Något jag gläds åt då man ofta haft lite oflyt men den här gången blev det stolpe in med den ”läckert” grålackade Golfen.
Magnus Johansson/Jonas Bergman, Älmhults vassa 940-åkare genade lite för mycket i TV-Svängen med behov av hjulinställning lovade revansch i Rally Småland. Magnus höll vad han lovade och slutade tvåa (förlåt att jag bara hade dig som trea i tipset…) 2,7 sekunder efter Fransson-Golfen.
Frågan är dock inte om trean Håkan och Peter Ståhl svarade för dagens bästa insats i den trots allt tamare lilla Peugeot 206:an? Trea i klassen runt 16 sekunder efter vinnar-Golfen imponerar stort på mig!
Bjöd på lite extra adrenalin åt Hässleholmaren Johan Green/Mats Jönsjö genom att ”medvetet” hålla dom utanför tipset och nu blev det en fjärde plats och fortsatt klassledning i SSRC. Johan och Mats, ni behöver inte tacka mig för detta!!!

*
Min vinnare Jimmy Olsson gjorde en blekare insats än förväntat även om en femte plats är klart godkänt för 940-åkaren från Hofors. Mer än godkänt, kanske proppen ur för Tollarps-Bagaren, Thord Johansson/Emil Månsson som tog den gula 940:an in precis bak mer namnkunnige Jimmy.
Detta är så långt jag kan kommentera Rally Småland då resten av klasserna ännu inte nått målet i Vetlanda. Återkommer söndag….

*
Till slut, den 11 september är en riktig skitdag på många sätt. Tänker inte bara på terroristattacken i New York utan detta var även sista dagen Ronnie Peterson fanns i livet. Den här dagen 1978 dog Ronnie på ett italienskt sjukhus i sviterna efter skadorna han fick när han blev påkörd i starten med sin Lotus 78 i Monzas GP. En sorgens dag för alla motorsportvänner över hela världen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *