Latvala i WRC-topp, Meeke skuggar, Stoffe och Jimmy tipsettor i Småland, ny R5-Skoda i DM4 och ingen Ogier i ”Silver-VOC:en”!
Min taktik fungerar än så länge i WRC Rally Australia. Så fort jag tippar Jari-Matti Latvala långt bak i resultatlistan så blir det precis tvärtom. Efter första dagens åtta sträckor ligger finnen två sekunder före ”min tvåa” Kris Meeke.
– En bra start på rallyt, menade Latvala vid nattuppehållet i Coffs Harbour.
– Dagen har mest handlat om att spara däck och förvånande nog har det än då varit bra grepp även om sträckorna var väldigt hala första gången de kördes.
Precis som Andreas Mikkelsen fyra, lite över 12 sekunder efter Polokompisen befarade igår var det tufft att ligga långt fram och köra bort lösgrus.
– De tre första sträckorna var en av de tuffaste uppgifterna i år för mig och mina VW-kompisar, konstaterade Mikkelsen som fick däckproblem.
– Sköt mig själv i foten direkt på första sträckan och var lite för tuff mot däcken på den lilla asfaltbiten och fick sedan köra lite för försiktigt resten av förmiddagens ”loop”.
Även Ogier på tredje plats 4,6 sekunder efter hade en tuff inledning.
– Jag och Julien (Ingrassia) attackerade hårt och var hela tiden på gränsen, avslöjade Ogier.
Trots tredje platsen har Ogier inte ändrat sin ”game plan”.
– Målet är att vinna rallyt!
*
Kris Meeke klagade på dåligt sikt i dammet men var ändå nöjd att bara vara två sekunder bak Latvala.
– Dammet hänger kvar och att åka på sexans växel och sikt som slutar framför motorhuven är inte kul…
Annars var det Dani Sordo som överraskade i sin allra första start i Australien och inledde genom att leda rallyt efter de tre första sträckorna. Föll sedan tillbaka men har fortfarande bra slagläge som femma och bara 15,9 sekunder bak. Lägg till tio sekunder och man har Hyundaikompisen Hayden Paddons tid som sexa. En placering han både var nöjd och missnöjd med.
– Hade balansproblem med bilen, i vissa kurvor kändes det som att vi kört punktering, klagade Paddon som följs av jättepublik hemifrån.
– Utan detta strul kunde vi varit längre fram, men samtidigt får jag vara glad att vi inte tappat än mer tid…
M-Sport och Fordåkarna lider av mystiska problem på Fiestan som man hoppas komma tillrätta med under långa servicen. Ott Tänak är ändå sjua och bara 40 sekunder efter toppen.
*
I WRC2 leder Nasser Al-Attiyah före Yuri Protasov och med Al-Kuwari som trea. Rallyt fortsätter i natt svensk tid med bara fyra sträckor under lördagen. Fast då hör det till saken att Nambucca som körs två gånger är rallyts längsta sträcka med sina 50,8 kilometer. En tuff bit att tugga i sig.
*
Här hemma är det näst sista deltävlingen i SSRC, Svenska Rallycupen och DM för Småland och Gotland, Rally Småland som är huvudattraktionen. Start och mål i Vetlanda närmare bestämt med start på Ädelfors Folkhögskola, service där normalt sett speedwayåkarna huserar i Målilla och så målgång fram eftermiddag på torget i Vetlanda. Runt 200 startande innebär att det blir en lång dag i Småland och för mig har det varit långbänk med tipset. Svårtippat är bara förnamnet…
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru (bilden)
2. Patrik Johansson Mitsubishi
3. Joachim Grahn Ford
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Åke Jacobsson Ford
*
2WD.
1. Jimmy Olsson Volvo
2. David Bellborg Golf
3. Magnus Johansson Volvo (bilden)
4. Pierre Fransson Golf
5. Christopher Zeijlon Volvo
*
På andra sidan både Öresund, Lilla och Stora Bält körs DM4 i ”Juelsminde Rally Den Jyske Sparekasse”. Man inleder redan ikväll med Rallyshow Juelsminde och sedan fortsätter man med danska mästerskapet på lördag med start på SS1 redan klockan 08.20. Därefter bjuder arrangören på 7×2 sträckor och runt 16.30 kör man sista sträckan.
Tävlingen klassas redan som säsongens mest krävande rally med totalt 11,5 mil specialsträcka.
Bland favoriterna märks på försvarande mästaren Christian Jensen och så klart den stora hemmafavoriten Ib Kragh i R5-Cittran och så veteranen Tim Svanholt. Hårt motstånd räknar man med från vinnaren av DM2 Esben Hegelund som laddar om med krut av värsta sorten, en splitterny R5 Skoda Fabia. Själv är han dock lite osäker efter endast en enda testdag med bilen och detta i Holland.
– Skodan uppför sig annorlunda än den WRC-Fiesta som jag kört tidigare, menar Esben.
– Jag måste vänja mig vid bilen men så här långt verkar det vara en riktigt potent bil!
Dark horse i sammanhanget men en som jag tippar vara i topp är norske WRC2-åkaren Anders Gröndal med kartläsare Roger Eilertsen, som vanligt i Citroén DS3 R5.
*
Mycket rallycross och STCC när man ”drar till sta´n” och kör på Solvalla. I RallyX Lite står guldkampen mellan Eslövs Tobias Brink och Kevin Hansen. Hansen är regerande mästare med favorittrycket i ryggen och inför säsongen var inte frågan om utan när han skulle säkra guldet.
Men även en storfavorit kan falla speciellt om utmanaren är stark. Precis vad Tobias varit. Den tidigare Camaro Cup-mästaren har varit stabil som en klippa säsongen igenom. Pallplatserna har avlöst varandra och när Hansens säsong mest liknat en berg-och-dalbana så har Tobias varit jämnheten personifierad och stått på pallen i samtliga deltävlingar fram till finalen.
Det blir även en fight om bronset och när Oliver Eriksson är i USA och kör Global Rallycross blir det en kvartett som kommer att göra upp om tredjeplatsen i mästerskapet. Viktor Johansson, William Nilsson, Simon Olofsson och Sandra Hultgren har alla en god möjlighet att ta sig upp på den sista pallplatsen.
Intressanta starter i kampen om segern gör också supersuccén Thomas Bryntesson och tidigare STCC-föraren Andreas Wernersson.
*
Ramona Karlsson kör också SM-final i rallycross på Solvalla med sin VW Scirocco Supercar.
– Det känns hur kul som helst. SM-final mitt på Solvalla med stor publik, tufft startfält, och med många sponsorer och supporters på plats, säger Ramona, som efter motorhaveriet under senaste EM-deltävlingen i Norge arbetat hårt för att kunna komma till start i Solvalla.
Tävlingen startade redan idag med de första kvalheaten medan finalerna startar kl.18.45 på lördag.
*
Samtidigt med att årets STCC går in i slutskedet meddelar Polestar Racing att man både byter namn till Cyan Racing och att man även står på startlinjen i mästerskapet 2016.
– Vi är mycket glada över att fortsätta tävla på vår hemmamarknad och med prins Carl Philip. Detta mästerskap och våra förare är en del av Polestars historik och vi vill fortsätta bygga på det, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Vice President & Head of Motorsport, Polestar.
Vem som sitter i bilen vid sidan om prinsen är uppenbarligen inte helt klart enligt vd Christian Dahl(är Thed Björk en vågad gissning?).
*
För att glädja min KIA-körande klubbkamrat Bertil så visar jag nu även bild på Gigi Gallis KIA Rio avsedd för Rallycross-VM. Se och njut Bertil!
*
Gårdagens inlägg om säkerhet och FIA:s enligt mig valhänta försök att öka densamma fick en del respons i mejlkorgen. En som helt klart inte höll med om att hastigheterna måste ner och bilarna bli ”beskedligare” var signaturen ”Chrille”. Han skriver, ” Hej Tommy. Hur f-n tänker du nu när du vill ha ner farten? Tror du att Ogier, Latvala och resten av WRc-chaufförerna är sugna på att sätta sig i Ekonimi-Golfar eller VOC:are? Det tror itne jag. Klart att det ska vara massor av häst och power, annars kan rally lika bra lägga sig ner o dö!!!!!!”.
Nu hade jag väl knappast tänkt att Sebastien Ogier skulle överta Silver-VOC:en eller att Latvala skulle köra Ekonomi. Men uppriktigt sagt vem hade märkt skillnaden om R5-bilar t.ex hade varit huvudklass i VM istället för att utveckla ännu mer hästkraftstinna WRC-monster?
*
Trevlig helg.