Ogier tog första WRC-guldet men ligger bara femma, SM-tips och förklarande från SBF om ”nya VOC”…

Då lyckades Sebastien Ogier köra hem sin första VM-titel genom att bli tvåa på WRC Rallye de France Alsace allra första sträcka i torsdagskväll som var s.k ”Power stage”. Andra platsen gav de två bonuspoäng som Ogier behövde för att bli omöjlig att fånga in i guldjakten, trots att det återstår två deltävlingar efter Frankrike. Så klart stort grattis till det första och framförallt välförtjänta VM-guldet för honom, co-driver Julien Ingrassia, bossen Jost Capito och hela VW-teamet.

*
BloggVWBlev också uppriktig glad när jag redan i morse noterade att VW direkt hade helsidesannonser i morgontidningarna, dock utan att utropa sig som världsmästare utan mer för att visa hur bra deras WRC-satsning fungerat. Inte många andra bilfabrikanter som rider på rallyvågen därför är det mycket positivt för sporten när VW vågar utmana ”miljötalibanerna”. Deras kollegor är mer för att visa upp logotyper med ”grön”, ”bio”, ”eko” och andra mer eller mindre upphetsande säljargument…

*
Däremot är jag mycket tveksam till att inleda rallyt med ”power stage”, har alltid trott att detta skulle vara avslutningen? Vad som är anledningen till detta har jag ingen aning om, tycker bara det är helkorkat och i mina ögon punkterade det en hel del av spänningen. Visst hade det varit mer spännande om vi alla fått sväva i ovisshet fram till söndag huruvida Ogier skulle bli världsmästare eller ej…

*
Efter fredagens sex sträckor är det belgiskt i topp genom Thierry Neuville i Fiestan. Nästan tio sekunder bakom pressar Danny Sordo och ytterligare två efter finns Latvala. Loeb håller fjärde platsen, fyra tiondelar efter men sexton sekunder före nykorade världsmästare Ogier.
Sedan är det ett jättehop ner till Miko Hirvonen och Mads Östberg båda cirka en och en halv minut bak. Tror ingen säger emot när jag påstår de här båda är årets två största besvikelser i WRC. Ett tips, Kris Meeke sitter i en Citroén till avslutningen i Wales. Sedan om det är Sordo eller Hirvonens namn som rycks bort från bakre sidorutan är mer oklart…

*
Om en knapp halvtimme drar sista deltävlingen i Rally-SM igång i Uppsala. Enbart 2WD-klassen är fortfarande helt öppen medan de svenska mästarna är klara i övriga tre, Eddie Hörbing, Patrik Johansson och Mattias Adielsson heter årets SM-vinnare. I Trimmat 2WD står det mellan ledaren Leif Peterson som jagas av ett gäng hungriga vargar i form av Johan Holmberg, Tobias Söderquist och Johan Carlsson.
Tråkigt nog har Rickie Borgström små möjligheter att avancera med 240:an från sin femte plats. Huvudmålet bör istälelt bli att säkra andra paltsen i Junior-SM för Kräbblebodaåkaren.


Kör ett tips som känns lite skakigt om jag ska vara ärlig. Börjar med Trimmat 2WD som känns allra hetast.
Trimmat 2WD.
1. Johan Holmberg Suzuki
2. Leif Peterson Toyota
3. Patrik Flodin Volvo
4. Tobias Söderquist Toyota
5. Johan Carlsson Toyota
Sorry Rickie och svåger Hans Johansson, ni får itne plats på topp-fem den här gången, Patrik Flodin puttar ut er…
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. Eddie Hörbing Ford
3. Mats Jonsson Ford
4. Ingemar Svensson Ford
5. Ramona Karlsson Skoda
Vad gäller Ramona så är det ju inte alltid jag har rätt. Med på listan borde kanske även Mats Thorszelius varit som nu gör comeback med WRC-Toyotan, både i kraft av hemmavägar och en bra bil.
Otrimmat 4WD.
1. Mikael Lindquist Mitsubishi
2. Patrik Johansson Mitsubishi
3. Thomas Thunström Subaru
4. Martin Berglund Mitsubishi
5. Nikals Karlsson Mitsubishi
Med hässleholmskartläsare Per Andersson i bilen kan Mikael Lindquist omöjligt missa seger och därmed SM-silver!
Otrimmat 2WD.
1. Emil Bergkvist Ford
2. Mattias Olsson Ford
3. Mattias Adielsson Peugeot
4. Martin Jansson Ford
5. Jacob Jansson Ford
Emil och Sofies härliga ”flow” med VOC-vinsten i Finland bär även till SM-seger i Uppland.

*
Kan väl inte påsta att jag precis darrar av upphetsning över Team Mästerskapet i Rally-SM. Ställningen inför finalen är så här i alla fall.
SM ställning efter 5 av 6 deltävlingar
1. Team TÄTAB, 59.
1. Team Tractive, 59.
3. Yokohama Motorsport Sweden, 49.
4. Eljas Motorsport, 47,5.
5 .Nordisk Hiss, 45,5
. 6. Team NYBE, 45,0
. 7. Lundins Bil, 30.

*
Det går bra för Kristianstads kartingförare Noah Milell inför Karting-VM i Italien. Efter första träningen chockade Färlövskillen de mer rutinerade förarna genom att köra in med femtonde bästa tid av de åttiotvå VM-förarna. Träningen har pågått hela fredagen.

*
Häromdagen skrev jag om militären kontra rally och nämnde då att CG Wilke var pappa till en rallyutrustad militär-Golf på åttiotalet. Wilke hörde av sig direkt.
Hej igen!
Som av en händelse läste jag din blogg i dag (också!!). P2´s föråkar Golf kördes inte bara på våra tävlingar, utan på de flesta tävlingarna i distriktet (då vi hade tid). Själv körde jag TV-Svängen tillsammans med bl.a. Ingvar Lindberg i Bjärnum i sin Saab 2-takt som också agerade föråkare.
Detta var en 70 hästars Golf GL och med den lyckades jag slå Ingvar på alla sträckorna (trots att det var första gången jag körde framhjulsdrift), vilket jag var lite stolt över.
Jag körde ju med press, att det absolut inte fick stå i Norra Skåne på måndagen att ”P2 trafiksäkerhets chef körde av och skrotade transportcentralens fina mönstermålade VW Golf”.
MVH
CG Wilke.”.

*
I går kom SBF:s regler för nya ”Grupp F RWD” ( på svenska betyder detta bakhjulsdrift…). Har inte lusläst reglerna men det verkar vara en kopia av reglerna för redan publicerade ”Grupp F FWD” (betyder framhjulsdrift…). Dessutom ser det också ut att vara en kopia av VOC-reglementet. Nu hänger jag inte ens med i en bråkdel av alla turer i den här infekterade frågan, men så mycket verkar klart att SBF/Rallyutskottet är fast beslutna att ta över VOC:arna. Hörde idag att man ringt runt och förklarat för tävlingsarrangörerna att det i resultatlistan inte fick förekomma VOC Mekonomen Rally utan enbart Grupp F. Att så verkligen är fallet förstår jag när jag läser det officiella meddelandet här nedan.
13-10-04 Info VOC – Gr F
Rallyutskottet vill här förtydliga och informera gällande VOC Mekonomen Rally och Gr F. Gällande VOC Mekonomen Rally och Gr F RWD
Till Arrangörer och Tävlande.
Överenskommen sanktionstid löpte ut den 1 okt för VOC Mekonomen Rally utifrån publicerat officiellt meddelande den 30 augusti 2013.
Inget nytt reglemente från VOC Mekonomen Rally har inkommit för ytterligare sanktion inom tidsramen, för att ev. ny sanktionen skall kunna granskas, genomföras och vara publicerad innan helgen.
Därav så erbjuder SBF arrangörer och tävlande följande:
Gr F, RWD. Ett reglemente där alla VOC Mekonomen rallybilar går in, och där det vid en ev. protest finns ett sanktionerat regelverk av SBF att luta sig mot.
Beslut har tagits att samtliga Volvobilar som tidigare används och tävlat under motsvarande VOC-regler, ÄR godkända att tävla i Gr F RWD, fram till ev. ny sanktion för VOC Mekonomen Rally överenskommes med SBF/Rallyutskottet.
Regelverket för Gr F RWD publicerades den 3 oktober 2013 och finns att hämta från SBF:s webbsida under Rally – Regler.”.
Känns inte som att VOC General Fransson behöver jäkta för att få tag i tobak och eld till fredspipan än på ett tag…

*
BloggKadettSatt igår på motorklubben och snackade med likasinnade ( jo det finns faktiskt, även om det känns som en otrolig tanke för många…). Plötsligt dök där upp TV-Svängens allra första program från 1965 och där fanns samma sanning i en annons som gäller än idag. ”Alla vinner på att köra Opel Kadett” så enkelt och så rätt…
Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *