Ogier testar för M-Sport, Hyundai jagar pallplats fem, WRC-fantasier, Loix i pension och Toyota-snurr i SM!

BloggOgier kopia 29Breaking news: Just när jag ska trycka ”publicera” för dagens Motorbloggen kommer där, visserligen obekräftat att Sebastien Ogier direkt efter Rally Australia ska provköra M-Sports 2017-års modell av Fiesta. Min anonyma källa påstår dessutom att detta är presenterat direkt av M-Sport-ägaren Malcolm Wilson. Enligt Wilson ska han ha sytt ihop nödvändiga garantier för att få över världsmästaren och betecknar detta som trots att det kostar stora pengar, som lite av ”a once in a lifetime chance”. Spännande!

*

2015 World Rally Championship / Round 10 /  Rally Australia // 10th - 13th September, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

För WRC Kennards Hire Rally Australia har Hyundai som mål att fortsätta på den inslagna linjen med att vara på pallen i de fyra senaste tävlingarna. Om det lyckas så för första gången i Australien. En uppgift som inte verkar helt omöjlig då samtliga tre, Thierry Neuville, Dani Sordo och Hayden Paddon alla är inne i en positiv formkurva. Dessutom har trion chans på andra platsen i WRC, Neuville klar möjlighet medan Sordo och Paddons är mer teoretiska. Så klart knyts störst hopp till Neuville som i händelse av pallplats också lurar Andreas Mikkelsen på det silver som vore ett kliv upp för norrmannen mot i fjor då det blev brons i WRC.
2016 är Hyundai Motorsports bästa år sedan man drog igång och med två segrar, Argentina och Sardinien och till detta nio gånger på prispallen. I helgen är det Neuville #3 och Paddon #4 som kör för A-teamet Hyundai Shell World Rally Team medan Sordo #20 är ”nerpetad” till B-laget eller Hyundai Mobis World Rally Team. För trion handlar det om 23 sträckor på totalt 312 kilometer. Som det ser ut på väderprognoserna blir det ”dry and dusty” och när de första testerna kördes igår var det med tjockt dammoln efter bilarna. Neuville konstaterar också att det blir stor skillnad mot senast i ”dynghålet ” Wales där dammet var det absolut minsta problemet för rallyåkarna.
Gruset här kan vara betydligt strävare plus att temperaturen utanför bilen är mycket högre så det blir en helt annan utmaning för både oss och bilen, menar Neuville.
För ”The Kiwi” Hayden Paddon är Australien det närmaste han kommer ett hemmarally sedan Nya Zeeland inte längre finns med i WRC-kalendern.
Ett speciellt rally för oss med massor av ”Kiwis” och även ”aussies” som kommer att supporta John (co-driver Kennard) och mig, hoppas Paddon.
Han tänker satsa stenhårt på silvret även om chansen är liten och förklarar att han gillar sträckorna utanför Coffs Harbour i New South Wales. Hans ”push” och lite av hemmasträckor gör att målet sätts högt.
Vi kommer ”fight for the win” och bjuda på de ”the biggest show” som överhuvudtaget är möjligt!

*
Hur mycket visste egentligen ”Rallybasen” Jost Capito om Volkswagens planer på att lämnar WRC efter 2016? Spekulationerna är många och de flesta mynnar ut i att WRC:s mest framgångsrike teamchef hade facit i hand när han den 1 september klev in som ”CEO” hos McLaren och Formel 1. Här läst om en del av de gamla intervjuer som gjordes efter att han avslöjat spårbytet och inte någonstans hittar jag minsta glipa i fasaden, Volkswagen skulle finns kvar i WRC fram till minst 2018. Antingen är Capito en extremt skicklig ”maskhållare” eller så är det som han och alla andra hävdar i VW-kretsen. Beslutet om nerläggning kom som en blixt från klar himmel för alla utom de allra översta i VW-toppen.

Sven Smeets WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Bodo Kräling

Nästa undran är vad Sven Smeets, Capitos efterträdare fick för information innan han klämde dit ”Ny på jobbet-skylten” på den blå VW-skjortan? Om den linjen stämmer att Capito visste vad som var i görningen, då är jag säker på att även Smeets fick information om att framtiden för hans del bara handlade om några månader. Efter detta väntade nya arbetsuppgifter, mer hemma i Hannover än kuska jorden runt med WRC-kartan i handen. Sanningen lär vi få vänta på ett bra tag till och så länge ingen verkligen berättar den riktiga bakgrunden till chockbeskedet så väljer jag, rätt eller fel att tro på Capito och Smeets.
I sitt sista WRC-framträdande konstaterar Smeets hur stolt han är över vad Volkswagen Motorsport åstadkommit under sin trots allt korta tid i Rally-VM, bara fyra säsonger blev det för ”Das Auto”. Han berättar också hur mycket känslor det kommer att finnas i teamet när Rally Australia är över. Att VW vill avsluta med flaggan i topp efter sin nästan osannolika succé framgår tydligt när Smeets berättar.
Vi kommer att göra allt för att kröna succén med en 43:e WRC-seger för Polo R WRC och en sista gång bjuda tillbaka lite till alla våra fantastiska fans över hela världen!

*
Efter helgen lär också besked komma om vad Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen tänker göra 2017? Tror faktiskt inte det dröjer många dagar efter att champagnen slutat spruta i Coffs Harbour innan det första beskedet kommer. Blundar och fantiserar lite ( om något stämmer, glöm inte var ni hittade det först). Blir det Tommi Mäkinen som annonserar Latvala som ny förare i Toyota Gazoo Racing? Eller kanske Malcolm Wilson som stolt står på trappan i Cumbria och förklarar att från 2017 är Sebastien Ogier Ford-förare? Fast då kanske Yves Matton varit ännu snabbare och från kontoret i Paris skickar ut mejl att nu är ”Sebastien maison à nouveau”  (franska för hemma igen)?
I min fantasi tar också EVEN Management klivet rätt in i finrummet, inleder samarbete med både ADAPTA, M-Sport och DMACK. Sätter så Andreas Mikkelsen och Mads Östberg i varsin Fiesta och det första helnorska två-bils teamet i WRC är fött.
Men allt spolieras av att ”Red Bull Volkswagen World Rally Team” istället flyttar in i nya lokaler i Österrike med delar av Volkswagen Motorsport. Samtidigt provar Ogier, Latvala och Mikkelsen ut nya overaller med en stor röd tjur på magen…

*
Ett rykte sattes det dock stopp för idag när Autosport ställde Skoda-basen Bernhard Maier mot väggen och frågade om tjeckerna skulle överta VW:s roll i WRC. Några sådan planer finns överhuvudtaget inte enligt Maier (kanske samma som att VW skulle vara kavar i WRC fram till 2018?).
Kommer aldrig att hända, slår Maier fast.
Vi har haft succé i rally och vi har succé i WRC2 och ett framgångsrikt utbud för privatåkare som inte kostar oss några pengar som ändå kan ge os en VM-titel, varför skulle vi ändra på detta?
Maler menar att en WRC2-titel är perfekt för Skoda och att det garanterat ger bäst avkastning av investerat kapital.

*

2004 02 05 En blivand världsmästare, Daniel Carlsson t.v med sina teamkamrater i Peugeot Marcus Grönholm och Freddy Loix. Bild: Tommy Svensson

En som lämnar de stora rallyscenerna är belgaren Freddy Loix som nu sätter punkt för en runt 25 år lång internationell rallykarriär. En karriär som i likhet med många andra framgångsrika förare, började i en Opel. I ”Lucky Freddys” fall en Opel Astra innan det blev 4WD och Toyota genom den belgiske importörens försorg. Efter detta blev det Toyota även i WRC-skick innan han tog plats hos Mitsubishi, vidare till Hyundai och för att så avsluta WRC-åren hos Peugeot. På bilden från 2004 är det Daniel Carlsson, Marcus Grönholm och Loix längst till höger inför Rally Sweden.
De sista rallyåren har Loix tillbringat i först IRC, sedan ERC och avslutar med Belgiska Mästerskapet där det varit Skoda som varit bilen för honom. Lite kul är att under WRC-åren var det Sven Smeets som var co-driver åt Freddy och detta i totalt 86 tävlingar. Tävlingar som visserligen inte gav någon seger men väl tre pallplatser. Bättre gick det i IRC år 2010 där han vann tre tävlingar i rad och även detta med en Skoda Super 2000. I största tävlingen på hemmaplan Ypres-Rally är han kung med inte mindre än elva segrar.
Anledningen till att hjälmen i fortsättningen ska samla damm är att han fått ett jobb han inte kunde motstå.
En av mina sponsorer har erbjudit mig jobb som marknadsförare åt flera företag i Volkswagen Group och så klart där Skoda ingår, förklarade Freddy vid en presskonferens i Bryssel.
Nu blir det inte något tjockt lager hjälm damm för han tänker fortsätta att vara testförare åt Michelin.

*
Inte bara mungiporna ner och ”time out” när det snackas Rally-SM och det snurrar på speciellt hos Toyota-åkarna. Först annonserade Johan Green, Hässleholm att Golfen inte skulle bli SM-vapnet för 2017 utan en nyinköpt Toyota Corolla. BloggAndreasNästa att pensionera japanen är fyran i Junior-SM ”Trimmat”, MK Rattens Andreas Persson (bilden från SSR). Andreas har med hjälp av Helmia riktat blicken mot Frankrike och igår kom där hem en Renault Clio R3T. En fabriksbil med 1600 motor och turbo och med vilken Andreas hoppas göra debut i norska Romhjulsrally i Elverum sista helgen i december.
Tobias Söderquists ”guld-Corolla” hamnade hos East Sweden Rally-trean Pontus Jakobsson. Tredje platsen i samma J-SM klass som Andreas var enda SM-starten för honom 2016. Nu ska det dock hårdsatsas på guld i den trimmade Junior-SM-klassen med kartläsaren Martin Andersson berättar Pontus till Rally-SM.
Det samarbetet fungerar kanonbra!
Men jag har lite att leva upp till nu med nya bilen, och ännu så länge har jag bara backat av den från kärran.

*
bloggAdolfssonMedan andra jobbar med nytt försöker småländska Mitsubishi-åkaren Robin Adolfsson få ”fason på skrotet” efter den våldsamma rullningen i Rally Uppsala. Nu saknas det bara lite småsaker skriver Robin och efterlyser dessa, ”Arbetet fortsätter i verkstaden men det saknas endel saker fortfarande! Viktigast just nu är höger bakdörr och höger framskärm! Är det någon som har EVO- delar får man gärna säga till!”
Så ligger där lite sådant och skräpar hemma i garaget, slå då Robin en signal.

*
2009 års Formel 1-vinnare Jenson Button är på väg att sadla om till rallycross även han sedan han troligen inte får något nytt kontrakt med McLaren. Istället lockar USA och Red Bull Global Rallycross tillsammans med GT-Racing i Japan.
Nu har Jenson traditioner att falla tillbaka på då pappa John var en av de stora profilerna i sportens linda i början av 70-talet. Dock vill Jenson tona ner lite och menar att det inte blir en full säsong utan mer sporadiska inhopp och då knyts han till Honda som även levererar motorer till McLaren.
Även i detta sammanhang nämns Volkswagen som uppges vara intresserad att efter ”WRCexit” vilja öka sin synlighet ”over there”. Vad som blir Buttons bil återstår att se men att blunda för att rallycross är hetaste motorsporten för tillfället är uppenbart. När till och med F1-stjärnor kan tänka sig att byta ut glassiga champagneinramade depåer mot de mer jordnära i RX är definitivt det sista hindret undanröjt från möjligheten att bli ”number one in motorsport”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *