Tufft om WRC2-guldet, SM-åkare funderar på Rally-SM, går för fort också i Danmark och Joel E. kör i Macau.

BloggAustralienVid sidan av fajten om andra platsen i WRC 2016 mellan Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen i ”upcoming” Rally Australia så blir det mest spännande om Esapekka Lappi ska snuva Teemu Sunninen på guldet i WRC2. Inför Rally Australia delar Sunninen och Elfyn Evans ledningen på 120 poäng men där Sunninen kommer att vinna efter särskiljning.BloggLappi Detta såvida inte Lappi i sitt troligen sista framträdande i R5-Skodan snuvar Skoda-kollega Sunninen i Toni Gardemeisters bil på konfekten. Detta genom att antingen vinna eller bli tvåa. Ingen övermäktig uppgift då i princip alla fortåkare i WRC2-klassen kört färdigt för i år. Dessutom har Skoda dragit tillbaka Jan Kopeckys anmälan och den ende som på pappret kan bjuda motstånd nu, är sjätteplacerade peruanen Nicolas Fuchs. Då även han kör Skoda så tror jag inte att vi kommer att få uppleva att han placerar sig före Lappi…
Lite skakigt blev det för Lappi efter segern i Wales sedan FIA-teknikerna upptäckt att hans Skoda hade felaktigheter i motorn. Ett fel som beroende på fel i dokumentationen och där Skoda Motorsport kom undan med runt 100 000 kronor i böter och vad viktigare, Lappi fick behålla sina 25 poäng för segern. Även Sunninen hade samma ”fel” i sin motor men Team Oreda slapp undan med 10 000 kronor i böter.

*

090815 Bäste skåning i Rally-SM blev Hässleholms co-drivern Per "Börje" Andersson till vänster, som lotsade östgöten Mikael Lindquist till andra platsen i Trimmat 4WD. Bild: Tommy Svensson

I lördags skrev rutinerade f.d SM-åkaren Mikael Lindquist ( här med Hässleholms kartläsaren Per Andersson efter en andra plats i Snapphanerallyt) på Facebook angående Rally-SM och hur han menar att det borde se ut framöver. Med en lång karriär i ryggen och med tävlande i det mesta från Golf, Nissan, Mitsubishi och WRC-Focus kan man knappast beskylla östgöten för att inte veta vad han snackar om. Mikael skriver: Hallå rallyvänner, hoppas nästa år och framförallt Rally SM blir bättre. Tycker vi ska satsa på R5 i SM och bara ha en klass med upphåsade Grupp N-bilar bilar med 34 restriktor och Sek-lådor. Inga WRC till mångas förtret men vi kan inte 10-15 ha sådana bilar beroende på ekonomi, som i år PG och Jerker ?? Kan lika gärna åka med en EVO 940 i Volvo Original Cup det är samma sak.
Ska vi få fram nån bra svensk i WRC måste vi ha en bra klass i SM så att bilfabrikanter vill satsa. Finns väl ingen som vill satsa om man kör en Focus-01 eller Subaru -04? Om man kör dagens WRC2-bilar finns möjligheten att starta team i Sverige vilket skulle vara bra för bilagenturer och få fram nya killar.
Blir nog både ris och ros för detta inlägg men tror jag vet vad jag talar om efter att ha tävlat i samtliga klasser med div SM medaljer.”
Ligger onekligen en hel del i vad Mikael tycker. Tanken finns också hos många runt om i landet att bara köra två klasser i SM, 2WD och 4WD där då R5-bilar skulle vara max. Sedan är det upp till var och en att efter ambition och plånbok välja den bil som passar bäst.

*
BloggSöderquistEtt nytt troligt avbräck i nästa års Rally-SM är kom idag när SM-vinnaren i Trimmat 2WD sålt sin Toyota Corolla till bröderna Pontus och Hampus Jakobsson.
Jag vill absolut inte sluta med rally, men jag måste fundera ett tag och försöka trimma mig själv för att återfå motivationen, säger Tobias till Rally-SM.
Dock inte helt tomt i rallygaraget hos Söderquistarna för där står den Volvo 940 Grupp H som det byggts på i två år. Kan även detta bli en SM-vinnare i Tobias händer…

*
Nu är det inte enbart i Sverige som det nationella mästerskapet har det svårt, även i Danmark är det tungt. Som jag berättade i veckan finns bara tre ansökta ”DM-tävlingar” för 2017 varav då två av dessa körs som del i tyska tävlingar.BloggRoskilde Även danskarna diskuterar vilka klasser som ska ingå i deras mästerskap och där finns starka krafter för att enbart tillåta ”Klasse 4 i minirally eller 2WD 0 1600” i Danskt Mästerskap. På ”Rallyudvalgets” senaste möte diskuterades frågan och där ”RU” såg positivt på just den klassen med motiveringen ” I DM-sammanhang deltagarmässigt en av de större klasserna” samt att klassen består av nyare internationellt godkända bilar (R2). Samtidigt finner vi också dansk rallysports största talanger i denna klass. Detta ger alla möjligheter för tätt konkurrens som möjlighet att dra till sig både mediaintresse och sponsorer” .
Så diskuterar mann på andra sidan Öresund och hur snacket går hos ansvariga här hemma är åtminstone för mig lite av en hemlighet…

*
Danska RU noterade också att det gick åt h-e för fort i DM5 ”Rally Roskilde” och att man nu överväger begränsningar, men inte mot arrangören utan de tävlande. RU kan tänka sig ingrepp i motorerna med tidigare varvstopp med mtovieringen ”at det ikke kun er til skade for den enkelte deltager, men også for arrangemente og de næstkommende løb, at 
deltagerne ikke kommer til start grundet ødelagte motorer”.
Kanske något man även skulle fundera på här hemma då det bitvis går allt för fort även i svenska tävlingar!

*
BloggKvick kopia 8Danska ”kartläsarprofffset” Jeanette Kvick är nu redo för ännu en start i spanska asfaltmästerskapet ”Rally Communidad de Madrid” som körs kommande helg. Hon och italienskan Christine Giampaoli har bildat ”Dream2Race” och där hela teamet består av enbart tjejer. Även i finalen kör man en R2 Peugeot 208 från Mavisa Total Sport. Helgen efter körs finalen i grusdelen av ”SM” ”Rally De Tierra Pozoblanco” och det italiensk/danska-teamet leder ”Female Cup”.
När detta är avklarat börjar planeringen för 2017 för ”Dream2Race” och där man nu tänker ännu större, det planeras nämligen för anställning av sponsoransvarig.

*

22 Joel Eriksson (SWE, Motopark, Dallara F312 - Volkswagen), FIA Formula 3 European Championship, round 10, race 3, Hockenheimring (DEU), 14. - 16. October 2016

Till helgen är det dags för VM för Formel 3 i Macau med FIA World Cup och där#16 Joel Eriksson från Tomelilla är en av favoriterna i en Dallara Volkswagen. Volkswagen-motorer har tio av förarna och de är från tre olika kontinenter i Macau och där Joel är den ur vår synvinkel mest intressant.
– Detta kommer att bli den största utmaningen i min karriär så här långt, menar Joel.
Han berättar också hur mycket han ser framemot tävlingen och att han har stora förväntningar på sig efter det att han vann ”Masters” men att stadsbanan i Macau är något helt annat.
Den svåraste banan inte bara i Formel 3 utan kanske av alla världens banor, konstaterar han men tänker absolut inte vika ner sig.
Många av de andra förarna har redan erfarenhet av banan men vi får se, jag ska göra mitt allra bästa för att ge dom en tuff match!

*

BloggIsreaellsonEn del i att inte längre använda bilder från Facebook utan tydligt OK är att ”glada vinnarbilder” försvunnit från Motorbloggen. Istället för  den mobilbild som låg upplagd på FB på vinnaren av Westom-Sprinten, Andreas Israelsson med bisittare kom där istället en riktigt snygg åkbild från Jan-Olof ”Lollo” Johansson rätt in i mejlkorgen på Andreas i sin fina Ford Escort. Inget ont som inte för något gott med sig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *