Jerker A. med nytänk, Azorerna inleder ERC 2018, Audex satsar på R2, BMW till World RX och ”MR Rally” fyller 60!

So close to a factorycar you can be as a private driver!

Så här kryptiskt beskriver Trollhättans SM-vinnare Jerker Axelsson den senaste rallysatsningen som kommer att presenteras fullt ut i slutet av veckan. Nu är jag inte den som vill spräcka eller förstöra noggrant planerade nyhetssläpp, det får andra syssla med därför ger jag bara lite smakbitar på vad som kamma skall. Satsningen innehåller även en nyktrad WRC2-vinnare och en ny tjeckisk R5-bil, resten kan ni själva försöka få ihop…

*

Vet att inte minst Opels senaste fabriksförare Tom Kristensson går i väntans tider inför att få se hur tävlingskalendern för ERC kommer att se ut för 2018. Idag kom första smakbitarna och så mycket är nu klart att det blir precis som i år premiär med Azores Airlines Rallye 22-24 mars. Även finalen blir samma, Rally Liepaja 12-14 oktober. Däremellan sex olika rallyn och bland annat är det klart med Rally Islas Canarias 3-5 maj. Den fullständiga kalendern kommer att offentliggöras efter FIA:s möte den 6 december.

*
2017 var tyska Audex Motorsports framgångsrikaste år med Tom Kristensson, Hörby som totalsegrare i ADAC Opel Rallye Cup med teamets Opel Adam. En seger som Tom krönte med R2-vinst i ERC-finalen Rally Liepaja dessutom framför Opel Motorsports egna två förare Jari Huttunen och Chris Ingram.
Nu är min tyska inte på topp trots tre års studier på Realskolan i Hörby men så mycket tror jag mig kunna utläsa av dagens meddelande från teamet, att man nu skiftar fokus. Från ”Opel Adam Cup” till en satsning på att köra R2-Adam i internationella tävlingar, kan man gissa på ERC? Som förare har man valt Simon Föhner som är eller var en del av ASF-Racing.
Det räcker inte att vara tillfreds idag, menar teamchef Guido Deppe.
Vi behöver även modet att våga förändra saker, att tänka nytt även om vi just nu är mycket nöjda!
Nu stannar det inte vid att Föhner ska köra Audes R2-Adam utan man erbjuder även talanger tre olika möjligheter att tävla mot internationellt motstånd. Dock verkar alltså inte Opel Adam Cup vara en av dessa, utan allt verkar handla om R2-bilen. Deppe igen.
Målet är att vara det bästa internationell R2-teamet!

*
Långtifrån Opel R2 men ändå i Tyskland då det ryktas att BMW är på väg in i World RX och detta med DTM-mästaren Timo Scheider som chaufför. När Timo lämnade DTM 2016 skiftade han sportgren och har i år kört Fiesta Supercar för MJP Racing Team Austria. En pallplats blev bästa resultat under hans splittrade säsong och detta i Barcelona.
Huvudpersonen vill varken dementera eller bekräfta men säger till Motorsport news.
Klart det finns drömmar mer kan jag egentligen inte säga men visst, vi diskuterar World RX.
Klart enligt Timo är dock att det blir en fortsättning i World RX 2018 men i vilken bil och team är ännu inte klart. Dessutom är det inte enbart World RX som gäller, även en annan serie är aktuell vid sidan av avslöjar DTM-föraren.

*
Idag säger vi grattis till Mats Jonsson som fyller 60 år och att kalla honom ”MR Rally” känns ganska naturligt. Tänker inte gå in på hur månaga SM-tecken Mats har tagit för då blir det alltid något som missas, men de är många nöjer jag mig med att berätta. Kollade på Mats CW på suveräna webbsidan eWRC och här fanns han noterad för 278 starter (måste vara starter i SM och andra stora mästerskap) för totalt måste det röra sig om minst det tredubbla. Hans ”score” för ”retired” är också imponerande, i 14 procent eller exakt 39 tävlingar av dessa 278 har Mats inte nått målet.
I uppräkningen börjar hans karriär 1979 med den blå Volvo 142.an och detta i International Swedish Rally. Vid hans sida satt Per Hansson och kombinationen nådde till en 16.e plats totalt. Sedan vad många minns är att Mats även vunnit Rally Sweden två gånger 1991 och -92 med en Toyota.

Dessförinnan hade han även först avverkat en Volvo PV och därefter olika Opel-modeller fram till 1989 (bilden mot seger i SSR 1983). Sedan var det Toyota fram till 1992 när han så nesligt fick sparken därifrån, varpå Sven ”Kinnarparen” Thuvesson i Kristianstad tröstade med en Mazda 323 (bilden). Ett mellanspel i Subarus fabriksteam i ”Svenska” samma år hanns också med men där alla tre bilarna bröt med samma fel, oljepumpen skar. 1996 var det återigen Opel men nu en modern Astra, innan den långa Ford-epoken började året därpå. En epok som avslutades i år och istället är det nu WRC-Skoda som gäller.
I högerstolen har det varit Johnny Johansson sedan 1994 och dessförinnan var det ofta Lars Bäckman som läste noterna åt Mats. Men -94 var inte första gången som Johnny satt i Mats bil för redan 1981 gjorde han första inhoppet i 142.an. Detta i RAC-Rallyt med en 16:e plats som resultat.
Nu sänder jag ett jättegrattis till Forshaga och sympatiske Mats och lägger till ett äkta skånskt trefaldigt lev, hurra, hurra, hurra!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *