Ogier jagar Latvala i WRC på Sardinien, Stureson vann direkt med Porschen, Lindberg fyra i STCC och Rickard+Caroline=gifta!!

Än så länge håller Jari-Matti Latvala stånd mot våldsamt satsande Polo-kompisen Sebastien Ogier i WRC Rally Italia Sardegna. Efter sträcka elva, två till ska köras senare i eftermiddag skiljer 17 sekunder mellan de bägge rivalerna om VM-guldet. Ett tag trodde till och med finnen att loppet var kört när tempmätaren i Polon visade en motortemperatur på 132 grader.
– Var nästan säker på att ”it was over and out”, förklarade han vid sträckmålet.
Det som räddade ”folkvagnsmotorn” var att Latvala slog över till ”road mode”. Tappade då effekt men i gengäld sjönk temperaturen direkt och de elva sekunder som försvann till Ogiers fördel känds nog trots allt som en god investering.
Han däremot var lite småsur när han via ”teamradion” fick besked på att Latvala ”was overheating” och slog av på tempot.
– Kunde ”pushat” mycket mer men med Jari-Matti ”out” fanns ingen anledning, muttrade Ogier i mål.
Vad är det man säger, ”det är inte slut förrän den feta damen sjungit” och här var hon ännu inte ens på scen…

*
”The Norwegian battle” pågår för fullt om tredjeplatsen som Mads Östberg håller för tillfället före Andreas Mikkelsen, bara tio sekunder skiljer mellan de bägge. Femma är Robert Kubica men ganska exakt minuten efter.
Henning Solberg har haft ett lite problemfyllt rallyt och ligger åtta precis före ”The Kiwi” Hayden Paddon som därmed är bäste Hyundai. Teamkompisen Thierry Neuville kämpar på i försök att få åtminstone lite poäng med sig hem från Sardinien, ligger sextonde totalt och tia i WRC-klassen.

*
Efter regn kommer solsken och detta verkar stämma i Göteborg City Race och där Vankivas snabbaste Kia-förare Mattias Lindberg körde in som fin fyra i race ett i STCC. Vann gjorde Erik Jonsson i BMW:n före Kia-åkaren Linus Ohlsson och min favorit i Dacian, Mattias Andersson.
Jonsson stod i pole och tog starten men redan efter ett par varv ställde Emma Kimiläinen till det med Saaben och det var dags att rulla ut säkerhetsbilen. Även Fredrik Ekblom stötte till Philip Forsman som slog i räcket med bakvagnen. Han fick se bilen fick bärgas tillsammans med prins Carl Philips bil som hade blivit stående med ett brustet stag i framvagnen.
Efter omstarten tog det inte många varv innan det var dags igen. Temperaturen bland förarna var hög och närkontakterna många. Emma Kimiläinen fick punktering efter närkontakt med Thed Björk, hon snurrade och Andreas Wernersson körde rakt in i henne. Bärgningen av Emmas och Andreas bilar drog ut på tiden och heatet fick avslutas bakom säkerhetsbilen. För Mattias Andersson innebar tredjeplatsen Dacias första pallplats sedan teamet startade 2013.
När detta skrivs väntar man på starten av race två.

*
”Göingestålet” bet som aldrig förr ochBloggStureson Johan Stureson visade direkt att han inte plockat ner hjälm och overall från vinden för att ”komma tvåa” i Carrera Cup Scandinavia. Knislingemålaren uppvaktades stenhårt av Oscar Palm men kan man säga, Oscar föll på eget grepp och hamnade i barriären. Bakom topptrion small det dock direkt, när Mats “Snickar-Matte” Karlsson bjöds på en rejäl flygtur efter en sammanstötning med Geir Svendsen i första kurvan något norrmannen inte uppskattade.
– Helt oacceptabelt, var Svendsens sammanfattning av händelsen.
Palm körde så småningom ikapp Stureson (passade samtidigt på att sätta loppets snabbaste varv, vilket ger honom pole position till eftermiddagens Race 2) och på det 17:e varvet skilde det bara bara några tiondelar mellan Johan och Oscar. In i den sista, skarpa hårnålen satsade Palm allt på en omkörning, men tappade bilen i utgången och sladdade in i räcket på banans utsida, tävlingen var över för den tidigare mästerskapsledaren.
– Så tråkigt, sade en märkbart besviken Palm.
Därefter fortsatte Stureson mot en ohotad seger, hela 15 sekunder före Rantzow och 23 före Karlsson som fullbordade helgens första podium i Göteborg. Eller trodde ”Snickar-Matte” för domarna gillade inte hans tackling och bestraffades efteråt med 30 sekunders tidstillägg för ojust körning, ramlade ner till femte plats. Sista pallplatsen gick istället till Anders Conradzon.
Verkligen roligt, sade Stureson efter målgång.
Jag fick en bra start och höll undan i ledningen, men sedan fick Oscar upp tempot och vi hade en liten kamp innan han kraschade.
– Det här ger definitivt mersmak och Porschen tar sig runt den här banan på ett väldigt bra sätt. Seger, det kan inte bli bättre än så i comebacken efter ett och ett halvt år utan speciellt mycket körning!

*
På rallysidan är det tämligen lugnt och enda stora tävlingen är Laxå-Rallyt som tråkigt nog drabbades av en olycka direkt på sträcka ett vilket föranlett försening. När detta skrivs är det bara deltagarna i TINTER Classic Rally Cup som avverkat sitt ”pass. Vassast här var Bo Warmenius med Escorten med Volvoåkaren Ruben Davidsson som tvåa. I klass fyra var det Staffan Bergdahl som lyckades bäst. I ”Volvo-klassen” var det ”spel mot ett mål” för småländske Amazon-kungen Thomas Theorin som därmed går upp i cupledning före Hässleholms Göte Karlsson som valde att fira pingsten hemma i stället för i Laxå.

*
I brutna listan är så här långt nio förare och bland dessa hittar jag Emil Bergkvist som kör för sin nya klubb ADAC Ostwestfalen Lippe. Vid sin sida i Forden hade Emil Joel Ardell den här gången men tråkigt nog gick drivaxeln redan på sträcka två.

*
För en dryg timma sedan togBloggRickard Rickard Nilsson (Jocke Grahns co-driver, han med sparkdräkt i stället för föraroverall ni vet… ) sitt livs seger när han äntligen lyckats övertala Carolin att gifta sig med honom. Klockan tre i Österslövs kyrka skedde den historiska händelsen och Motorbloggen vill härmed gratulera brudparet. Ett skånskt leve (tre stycken vet ni väl) för dom, hurra, hurra,hurra!

*
För att ni riktigt ska förstå vilket trauma jag genomled igår ute i Ripa så mejlade mig Pia Nilsson bilder från ”finbilsparkeringen” vid sidan av folkracebanan. Pia skriver,BloggOpel 1BloggOpel2” På publikparkeringen stod en OPEL som jag inte kunde låta bli att ta en bild på och då såg jag en gammal SSR dekal från 1987 på rutan – kul tyckte jag som arbetade med SSR då och även nu senast för en vecka sen!”.
Förstår ni, jag körde förbi läckerbiten utan att ens se den, tur att Pia hade kameran med sig…

*
Trevlig pingst!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *