Dramatiskt i WRC, Mikko var brännhet, Hänninen upp och ner, Latvala Leder, Björk och Stureson bäst i vätan, vandaler på Ripa och VOC-kriget urartat totalt!

Inget snack utan att dagens öppning av WRC Rally Italia Sardegna blev dramatisk i överkant och där Hyundai-teamet chocköppnade genom att vara etta och tvåa efter de fyra första sträckorna. Ledde gjorde Juha Hänninen med Thierry Neuville tätt efter och då hade redan Mikko HirvonenBloggMikko fått se sin Fiesta brinna upp på transporten mellan trean och fyran. Mikko hade stannat (låg tvåa) för att byta hjul och när man sedan körde vidare upptäckte han att det brann i bilen ( farliga saker detta med eld….). Tog bara några sekunder innan bilen var helt övertänd och inte nog med detta, den blockerade vägen så medtävlarna inte kunde passera. Därför är tidsschemat rejält förskjutet och när detta skrivs har man precis avverkat sträcka fem som blev än mer händelserik.
Neuville knäckte fjädringen och fick stanna inne på sträckan för att reparera och tappade tjugotre minuter. Nye teamkompisen Hayden Paddon såg varken triangel eller OK-skylt när han passerade vilket gjorde att han stannade för att se om hjälp behövdes. Tappade drygt två minuter på Neuvilles slarv…
Än värre var det för Hänninen som rullade i20:n BloggHänninenrätt ut bland träd och lite annat italienskt bråte. Blir det omstart med den bilen imorgon ska mekarna definitivt ha någon form av belöning från finnen…

*
Istället stack Jari-Matti Latvala upp i ledning men bara två sekunder före Mads Östberg (min gardering, glöm inte det) och tio snabbare än rallyts verkliga knall, tjecken Martin Prokop i Fiestan. Andreas Mikkelsen ligger fyra, fem tiondelar före Kubica som har 12,3 sekunder upp till ledar-Polon. Kul när det är så här tätt i topp-fem och precis utanför den kvintetten hittar vi Sebastien Ogier. Världsmästaren lider av lösgrusen där han kör allra längst fram.
Jag laddar maximum, kan inte göra mer. Det är svårt där framme det är allt jag kan säga, konstaterade Ogier efter sträcka fem.

*
En jag verkligen lider med är peruanen Nicolás Fuchs som kör i WRC 2 med en R5-Fiesta. Trehundra meter från morgonens service stannade motorn och stackars Fuchs blev absolut först att bryta tävlingen. Fyra sträckor återstår av dagens svintuffa etapp och mycket lär hända innan rallyt avslutas vid söndag lunch.

*
Verkar inte som att vädergudarna var på STCC-åkarnas sida uppe i Göteborg utan regnet har mer eller mindre mest vräkt ner. Kul ändå att Johan Stureson visade att ”göingar leker man inte med hur som helst” utan var kvalsnabbast före Lars-Bertil Rantzow och Oscar Palm i Porsche-gänget.

*
I Team Kia var det trots vädret ändå mungipan uppåt där Linus Ohlsson startar femma i båda racen. Andreas Wernersson sexa samt åtta och Vankivapågen Mattias Lindberg som startar fyra och sexa. Alla tre förarna kvalificerade sig till slutkvalet. Under förmiddagens två testpass var det torrt underlag men till kvalet kom regnet. Ingen av förarna hade heller kört bilarna på de nya regndäcken tidigare.
– Inte det roligaste kvalet jag kört. Ut med helt nya blanka regndäck på den här banan, kommenterade Linus Ohlsson och fick medhåll av Mattias som ändå var nöjd.
Jag sade innan att jag ville bättra på kvalet jämfört med premiären och det gjorde jag också.
– På Knutstorp var jag nia och nu var jag sexa. Ett steg framåt och det känns bra inför lördagen, tyckte Mattias.
– Det var första gången på regn för mig med den här bilen, och att göra den premiären i Göteborg med alla räcken är tufft…

*
Allra bäst i blötan var BloggBjörkThed Björk som var snabbast i bägge kvalen.
Det var svåra förutsättningar men det var det för alla, menade Björk.
– Jag försökte känna av greppet hela tiden och sätta mina varv när det behövdes.
Eftersom startordningen i Heat 1 är omvänd jämfört med resultatet i det första kvalet startar Björk tia i det första heatet och från pole position i det andra. Erik Jonsson, WCR/BMW Dealer Team, startar från pole position i det första heatet. Bredvid sig har han finländska Emma Kimiläinen som därmed har stor chans till en bra placering.
Positivt att vi nu startar tvåa i morgon, då ska det vara torrt och nu tar jag sikte på en pallplats. Det gäller bara att få en bra start, säger Kimiläinen.
Första STCC-heatet startar klockan 12.00 på lördag, det andra heatet startar 15.30. Följ STCC direkt på SVT Play i morgon klockan 13.15.

*

Har varit lite för tyst om Pontus Tidemand för att jag ska tycka det känns så där helt OK. Men Värmlands Folkblad hade igår tagit ett snack med Pontus inför rallycrosstarten nästa helg för Mattias Ekström-teamet EKS i norska Hell.
Det kan bli ett första test till helgen eller i början av nästa vecka. Men det är inte säkert än, säger Pontus Tidemand till VF.
Pontus åker inte dit med de riktiga segerförhoppningarna.
Bilen ser riktigt bra ut, det är värstinggrejer. I huvudet vill jag förstås vinna men det är nog bra att sätta fingret i backen, det kan bli väldigt tufft.
Men för oss ”rallynördar” är det såklart där vi vill se honom och nästa stopp kan bli i norska rallytävlingen Aurskog-Høland 20-21 juni innan det är dags för det finska VM-rallyt som blir nästa framträdande i WRC för Tidemand som hittills bara kört en deltävling i WRC 2-mästerskapet. Här kommer Tidemand kanske komma att kampera ihop med P-G Anderssons tidigare co-driver Emil Axelsson, som även är teamchef för rallycrossatsningen.
Det är förhoppningen att Emil kan vara med på VM-tävlingarna. Sen fortsätter vi att leta efter någon annan med framtida potential. Men Emil är ett säkert kort med all den erfarenhet han har, säger Pontus Tidemand.
Förutom Pontus Tidemand är Lukas Walfridson, Peter Hedström, Ramona Karlsson och Petter Solberg anmälda i Supercarklassen till tävlingen i Hell. I Touringcar är Daniel Lundh anmäld.

*
Fick ett SMS från Asfaltkungen Mats Andersson som så snöpligt blev snuvad på titeln Sydsvensk Rallymästare av Johan Green sedan han fått stanna för att vindrutan på Opel Astran immat igen. Nu är Mats i Tyskland och letar efter en lösning på ”improblemet”. BloggAstraVerkar dock inte vara så lätt att fixa med tanke på i vilka kretsar Mats söker lösningen…

*
Förmiddagen tillbringade jag på ”Ripa Raceway” där Kristianstad Folkrace Klubb inledde sitt 30-års firande med 2-dagarstävlingen. Nu är jag ingen rutinerad ”folkräjsare” men allting verkade vara hur bra som helst, förarna trivdes och publiken trivdes. Okej, fjolårsvinnaren och det stora hemmahoppet Christoffer ”Stoffe” Gudmundsson var lite nerstämd då han drog kardanen på sin Volvo Amazon kombi i starten av heat två.BloggStoffe Dessutom ingen reserv så det blev iltransport hem till Barum för att hämta nya grejor. Men som Stoffe konstaterade i väntan på bärgning.
Det är inte slut ännu!

*
Väl hemkommen, minns knappt vägen hem efter traumat jag upplevde ute i Ripa som jag nu ska berätta om. I myllret av skrotfärdiga Volvos, Saabar, Toyotor ”you name it” så startade hemmaföraren Johan Nilsson med en Opel Manta. BloggManta1Du läser rätt en Opel Manta, ett av de finast färdmedlen som någonsin lämnat Rüsselsheim och tro nu inte att Johan körde försiktigt med dyrgripen. Tvärtom var det full gas var helst jag såg den gula ”skönheten”. När jag väl lyckats få undan tårarna från ögonen så dyker nästa okänsliga hemmaförare upp på banan, BloggKadettDennis Andersson i en liten ”fin” Opel Kadett 1,2.
Men hallå va f-n håller ni på med? Detta är bilar som i resten av världen betraktas som ”collectors item” och egentligen hör hemma på museum och defintivt inte på en folkracebana. Vad är det för fel på Saab och Volvo?

*
För att ytterligare understryka detta vandaldåd hittade jag en verklig läckerbit i senaste numret av tidningen Nostalgia. Tyvärr har ”tryckfelsnisse” varit fram och glömt en nolla i det begärda priset. BloggManta2Ska så klart vara 450 000 kronor och inte 45 som där nu så olyckligt står. Jag menar, en ägare, niotusen mil och i nyskick då är faktiskt en halv mille billigt…

*
Nu har VOC-kriget urartat totalt som jag ser det, men det är inte huvudpersonerna som är de ”stora bovarna”. Istället kryllar det nu av diverse anonyma ”experter” i olika Gästböcker/Forum som inte verkar vilja ge sig förrän de sett ”blod flyta”. Tycker faktiskt synd om både Roger Fransson hos VOC och nu senast ”rallyfixaren” Christer Nystrand ”från andra sidan” som igår på Motorsport i Värmland berättade hur han ser på saken. Christer avslutade sitt ”öppna brev” med,  ”Slutligen då jag inte vill stå i vägen för rallysporten, och eftersom så många uppenbarligen störs och upprörs av mitt engagemang för svensk rallysport, har jag det senaste året gjort ett antal steg:
Jag har klivit av från styrelsen i Katrineholms MK. Jag har lämnat Svenska Rallycupen och jag gör nu de sista stegen och stänger ned Racenet.nu. Jag kan konstatera att det finns personer inom Bilsporten som har så starka åsikter om mig och min roll, att jag har beslutat att min aktiva delaktighet i svenskt rally och svensk bilsport är ett avslutat kapitel för min del efter Slottssprinten den 12 juli 2014.
Övriga diskussioner och påhopp kan hädanefter föras via SBF:s juridiska instanser eller Svensk Domstol.
Tack för mig – Crister Nystrand.”.
Tyvärr tror jag också att Fransson har ungefär samma känsla från ”sin sida”, uppgiven och trött på allt dj-la käbbel. Jag kan bara konstatera att det här blir olustigare och olustigare och till ”experterna” som fixat detta, säger jag bara, snyggt jobbat!!!!

2 svar på “Dramatiskt i WRC, Mikko var brännhet, Hänninen upp och ner, Latvala Leder, Björk och Stureson bäst i vätan, vandaler på Ripa och VOC-kriget urartat totalt!

  1. Ja ang voc gr f.. vill bara klargöra att man vill bli inbjuden som voc och vill man åka gr f bli inbjuden som gr f.. inge tjafs om vilket reglemente som tillhör vad.. sen är allt frid o fröj igen.

    1. Hej.
      Det känns som att det hela egentligen är ganska lätt att lösa, skriv ut klassen: Grupp F RWD/VOC Mekonomen Rally. Är det verkligen så enkelt?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *