Ogier grejade andra WRC-guldet, DS-WRC nytt märke, Emil tog hem Opel Adam Cup, Blomberg/Olsson vinnare i SRC och en äkta Opelman!
Det var väl egentligen inte någon som på allvar trodde på att Jari-Matti Latvala skulle kunna rubba Sebastien Ogiér från kungatronen i WRC? Själv har jag hållit alla tummar som fanns för att det skulle bli en finsk världsmästare i år, men innerst inne har man ändå insett att loppet var kört någon gång i våras. Med elva sekunders marginal punkterade fransmannen nu spänningen inför WRC-finalen Rally Wales GB med utgångspunkt från Deeside i Wales den 13-16 november.
Med ett glädjeskutt upp på Polotaket visade Sebastien och co-driver Julien Ingrassia att detta var en seger som man verkligen ville ha.
– Det var mitt mål i början av året att visa att min titel förra året inte var en engångsföreteelse och jag klarade det. Jag är så lycklig, konstaterade Ogier.
Därmed tog han också sin 23 WRC-seger, elfte i år och klev in i det åtta man exklusiva sällskapet som vunnit Förar-VM mer än en gång. Upp till landsmannen Loeb har han nu ”bara” sju vinster till för att de ska bli lika!
*
Tyvärr innebär ”dagens pall” att all spänning i finalen är som bortblåst. Det blir tre gånger VW-förare i årets VM, Ogier, Latvala och Mikkelsen som får klä sig i smoking för att ta emot sina medaljer lite längre fram.
Mikko Hirvonen knep årets andra tredjeplats och visade att Fiestan inte är helt väck, frågan är bara om det hjälper honom till en fortsatt WRC-sits 2015? Kanske inte så man ska ställa frågan, mer rätt är om Mikko vill ha en sits 2015. Experter menar att han saknar den rätta motivationen och detta är inte så konstigt då man ser att Mikko nu är inne på sin trettonde säsong i WRC. Har varit tvåa fyra gånger och trea två gånger under de här åren. Enda som saknats är en VM-titel och den kommer tyvärr Mikko aldrig att få…
*
I WRC2 tog Nasser Al-Attiayah ett stort kliv mot slutsegern när han helt ohotad körde hem klassen.
*
Ett chockbesked levererades inför starten av Rally de Espana och detta kom från Citroénbasen Yves Matton som förklarade att Citroén drar sig ur WRC från och med den här säsongen. Nu var det inte riktigt så chockartat som man först trodde, istället ska man tävla med nya ”loggor” på Cittrorna. Under en tid har fransmännen börjat utveckla och dessutom redan sälja en helt ny bilserie med namnet DS, en mer exklusiv variant. Ungefär som att Lexus säljs för sig själv och inte bara som en lyxigare Toyota. För att ytterligare understryka det exklusiva med DS är det under deras flagg som man väljer att gå in i WRC framöver.
Det troliga är väl ändå att nya WRC-DS till största delen är en Cittra DS3 under skalet och samma sak med nya R5 och R3-bilarna. Vem som ska köra i det nya DS-teamet väntas Matton berätta i Wales om drygt två veckor. Mitt tips Kris Meeke och helgens femma och bästa Hyundai Dani Sordo, den sistnämnde garderar jag upp med Mads Östberg...
*
I och med Marknadsnatta är också Svenska Rallycupen avslutad och det blev SMK Trollhättans Robert Blomberg som vann 4WD-klassen med en enda futtig poäng före Ljusdals Mitsubishipilot Patrik Åkerman. Som trea och som ett kvitto på hur tokigt det blev med finalkrocken med Sydsvenska Rallycupen, hamnade Stoffe Nilsson från Vinslöv. Med denna i mina ögon helt onödiga tävlingskrock fick inte Stoffe någon sportslig chans att ens försöka vinna. Jag skulle inte sagt något om krocken om de här två cuperna levt två helt egna liv. Men nu var det ju faktiskt så att man samkörde i South Swedish Rally och då måste ändå andemeningen ha varit att det skulle vara möjligt att satsa på bägge cuperna om man så önskade. Men med finalerna samtidigt punkterades något som egentligen kunde blivit riktigt bra…
*
I 2WD var det helt och hållet Jimmy Olsson-show med den svart/röda 940:an och tvåan Gullabos Max Svensson, var elva poäng efter. På samma poäng men efter särskiljning hamnade Johan Svensson, Valdemarsvik.
*
Fick lite fina bilder från Pierre Skytt på bland annat Kristianstads Johan Kastenman i den vita 240:an som blir allt stabilare i sin körning och så Opelikonen Björn ” Nalle” Johansson. Roger Arvidsson bidrog med en snygg actionbild på Arlövs Pontus Berglund och detta före ”ombyggnaden”…
Nu är det så att jag har oinskränkt makt över vilka bilder som publiceras på Motorbloggen, därför har skåningar och Oplar företräde!
*
Stort grattis till Emil Bergkvist som trots usel upplandning febersjuk som han var veckan före finalen i ADAC Opel Adam Cup, 3-Städte Rallye. Nu fixade Emil och kartisen Joakim Sjöberg ändå totalsegern i cupen även om det bara blev en blygsam sjunde plats i finalen.
Emil inledde annars bra även om det var cupledande dansken Jacob Madsen som tog ledningen. Det danska ”hygget” fick ett abrupt slut på sträcka fem där Madsen rullade och bröt. Samtidigt gick där en drivaxel på Emils Opel, dessutom med en sträcka kvar att köra före service. Nu fixade det sig och när även andra konkurrenter fick problem blev det svenskseger i cupen till slut. Efter de åtta deltävlingarna med bland annat WRC Rally Deutschland tar Bergkvist 215 poäng och segern. Tretton poäng fler än Patrick Pusch och fjorton före Dominik Dinkel som trea, som dessutom vann den avslutande tävlingen och klättrade två placeringar.
– Vilken dag, en berg-och dalbana av känslor, sa Emil i ett utskick från ADAC och fortsatte.
– Efter vårt problem tänkte jag, det är över nu. Men vi tog bilen tillbaka till servicen där Audex teamet åter igen gjorde ett kanonjobb, de förtjänar ett särskilt tack.
– Mästare i ADAC Opel Adam Cup låter bra, ikväll blir det en riktig fest!
Nästa år väntar Opel Junior Team 2015 på Emil, exakt vad det innebär återstår att se. Mycket talar för en fri styrning med Opel Adam R2 i det Tyska Mästerskapet. Tänk så bra det kan bli, bara men kommer ur ”Volvoträsket” i tid ( min anmärkning)…
*
En som aldrig varit där är Östen Svensson från Sölvesborg, en äkta Opel-man som ställde ut sin fina Opel Kadett Coupé från 1967 i samband med Kulturdagarna i Sölvesborg. Själv har jag hygglig koll på Oplar som ni kanske märkt och jag undrade om detta med tvåfärgad Kadett?
– Mitt eget påhitt, dels tyckte jag det blev snyggt och sedan blir ju inte bilen så varm på sommaren, avslöjade Östen belåtet.
Vid sidan av den blå/vita stod någon sort ”Jänkebil”, en Chrysler tror jag men där var inte många som kollade in det järnet. Enligt min bedömning var Kadetten dagens stora ”showstoper” och inte ens den ”chamonix weiss-lackade” A-Kadetten från 1964 i bakgrunden kunde konkurrera. Då förstår ni själva!