Ogier mot VM-titel två, Lappi mot första i ERC, avslagen SSRC-final, Mats Vann SRC, ”Pär tog SM för VOC” och Renault söker kartisar!

Nu är Sebastien Ogier bara fyra sträckor kvar från sin andra VM-titel och leder WRC Rally de Espana med 27 sekunder före Jari-Matti Latvala.
Målet var att ha en tjugo sekunders ledning inför söndags etappen, avslöjade Ogier efter dagens avslutning.
Nu blev det ytterligare sju så det är klart jag är nöjd!
Nu tror jag inte att Latvala kommer att pressa sin Polo-kompis sista dagen, utan nöjer sig nog med att bli tvåa. Men minsta lilla misstag från Ogiers sida så att tidsgapet skulle minska mellan de båda, då tror jag att hornen skulle växa fram igen i den finska pannan…

*
Gissa om jag håller tummarna för Mikko Hirvonen som nu är på pallen. Finns det någon liten rättvisa och om han där uppe har lite hjärta så låt honom för f-n behålla den här tredje platsen!
Mads Östberg är den som närmast hotar men inte ska han väl kunna köra in en halv minut imorgon?
Hemmafansen favorit Dani Sordo har haft det motigt på sin hemmaplan men är åtminstone bästa Hyundai, alltid något. Ligger femma, 2.40 bak Ogier och nästan minuten före Thierry Neuville i ”Hyundai ett”. Rally Spain 2014En förarglig punktering för Andreas Mikkelsen gör att han får inrikta sig på att mer komma förbi Neuville än att klättra upp på pallen. Tolv sekunder har han fram till Hyundaien.

*
I WRC 2 är det Nasser Al-Attiyaha som leder med sin RRC-Fiesta före en R5-variant som körs av Julien Maurin och som trea, ytterligare en Fiesta, körd av Robert Barrrable.  Esten Karl Kruuda har haft det motigt och ligger sjua, men hoppade snyggt gjorde han…

*
Det blev finskt i topp i näst sista deltävlingen i ERC, Rallye du Valais och då så klart med Esapekka Lappi bakom Skoda-ratten. BloggLappiEsapekka ledde från stort sett första metern till sista och efter den 19:e och avslutande kunde han äntligen pusta ut med utökad ledning i mästerskapet..
Vi är i en bra position för att kunna vinna hela mästerskapet, konstaterade Lappi nöjt.
Helgens tävling har varit väldigt svårkörd med tanke på det nyckfulla vädret med allt från torr asfalt, till blöt. Som sedan övergått i snö och is där det inte varit grus och lera. Som ytterligare bonus var det bitvis dimmigt på dagens avslutande sträckor.
I fredags gjorde vi flera bra tider, menade Lappi.
– I dag däremot handlade det bara om att överleva…
Tvåa slutade till sist Craig Breen med sin för en gångs skull krångelbefriade Peugeot 208 T16. Var 42 sekunder efter vinnar-Skodan i mål och utan punkteringen i fredags, kunde det mycket väl ha blivit seger menade Breen men fick nu istället gratulera finnen.
– A great drive by Esapekka!

*
Polacken Kajetan Kajetanowicz var stabil tvåa fram till sträcka sexton där det utbröt eld i motorn på R5-Fiestan. En eld som släcktes snabbt men som omöjliggjorde fortsatt tävlande. Bättre gick det för den tyske Skodaåkaren Sepp Wiegand som slutade trea och precis som Breen, fortfarande har en teoretisk chans att snuva Lappi på ERC-guldet. Kajetanowicz är dock helt borta från guldstriden om jag räknat rätt. Finalen körs den 6-8 november och det är i klassiska Tour de Corse som medaljerna ska fördelas.

*
SSRC-finalen i trakterna kring Vetlanda blev en lite avslagen historia då det till slut bara blev en enda sträcka som kördes, visserligen två gånger men ändå. Sträcka 2/4 fick strykas sedan två olyckor inträffat, dock oklart hur allvarliga. Kan ändå notera att Stoffe Nilsson och Christopher Zeijlon vann A 4 respektive 2WD. I Voc-klassen var det Hörbys Volvokanon Tom Kristensson som var värst och i grupp E, klubbkompisen Thobias Svensson. För övriga resultat hänvisas till Resultatservice.

*
I finalen för Svenska Rallycupen Marknadsnatta var det Mats Jonsson som helt väntat var snabbast och detta före en Lancia körd av Jan-Olof Marklund. Tänk, måste vara minst tjugo år sedan man sist noterade en Lancia i toppstriden i en svensk rallytävling.
I 2WD var det Jimmy ”940” Olsson som hade mest motivation den här lördagen och vann. halvminuten före Kristian Johansson.
Hittade två skåningar i startlistan och där det lyckades allra bäst för Kristianstads Johan Kastenman i B 2WD. Fick tjugo sekunders tidstillägg och slutade tia i klassen, men utan detta hade Johan blivit sexa med sin vita Volvo 240.
Sämre gick det för Arlövs Pontus Berglund som gjorde en rejäl avåkning med nya 940:an och Pontus konstaterade på FB.
Just nu känns rally inte så kul!

*
Nu var inte Pontus ensam om att få ge upp i Östergötland, räknade fram till nästan fyrtio olycksbröder/systrar. Bland dessa lite udda orsaker som Subaruåkaren Anders Lundqvist, ”Bilen går som en påse nötter” eller Robert Hjalmarssons i Grupp E Asconan som drabbades av ”fyrhjulspunka”.
Allra mest synd var det dock om Peter Encrantz från Skutskär. När han vaknade upp på hotellet i Linköping kunde han bara konstatera att hans svarta Subaru Impreza stulits under natten. Peter skickade ut en efterlysning:” En rallybil har blivit stulen vid Scandic Linköping inatt. Vi skulle ha kört Marknadsnatta. Bilen har setts körande vid Hycklinge vid 7.30 i morse. Bilen är en svart Subaru Impreza N12. Reg nr DRS808.

*
I Odensvängen avslutades Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally och även här blev det favoritseger genom MK Rattens Pär Nordahl.BloggNordahl I slutet av förra månaden vann Pär West Euro Cup och nu” SM för VOC:are”. Vid sin sida har han Björn Nilsson och Pär var glad efteråt, fattas bara.
Glädjen är helt obeskrivlig nu, målet var att hålla upp farten och kamma hem segern även i Sverigeserien och vi lyckades, säger Pär med ett nöjt skratt.
Det har varit ett kanonår med seger i både Sverigeserien och Europaserien!.
Sverige Serien, VOC Mekonomen Rally slutade så här:
1. Pär Nordahl
2. Anton Brorsson
3. Patrik Adolfsson

*
Är du sugen på att bli kartläsare hos Renault och åka Monte Carlo Rallyt 2015? Då jäktar det för sista ansökningsdag är på fredag den 31 oktober. Nu handlar det inte om WRC-premiären utan om den historiska delen där Renault ska fira att man fyller 50 år. Tvåa Renault 16 har anmälts med förare men utan kartis och man startar den 29 januari i Paris och går i mål den 5 februari i Monaco.BloggRenault
Ett litet krux är där, för att komma i åtanke som kartläsare, krävs att du även själv äger en Renault 16. Tänkte annars på Roland B. som är en duktig kartis, men även om han har ägt många skumma bilar tror jag aldrig där har stått någon Renault i hans garage. Men det återstår ju ytterligare några dagar så än hinner han fixa en 16, men det är inte lönt att leta på Blocket för där finns noll bilar till salu…

4 svar på “Ogier mot VM-titel två, Lappi mot första i ERC, avslagen SSRC-final, Mats Vann SRC, ”Pär tog SM för VOC” och Renault söker kartisar!

  1. Enligt vad resultatservice skrev på Facebook så ströks ss4 pga att det blev för sent och alla tävlande inte skulle hinna köra innan avlysningstiden gått ut

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *