Ogier gäst hos Ekström, Kajto rullade bort sig i ERC, Opel-Mats klassledare i Tyskland, Tom K. tvåa, Scholander ledde och åkte till skogs i Sydrallyt!

BloggEkströmKänns lite konstigt att skriva Motorbloggen mitt i all action, i stort sett inget av helgens race är nämligen avslutade. Närmast att ta den rutiga flaggan är Sydrallyt där de sista klasserna är inne på sluttampen på ”stentuffa” SS12. Mer om detta längre ner och istället inleder jag med att Sebastien Ogier var en uppskattad gäst i Hockenheim och Rallycross-VM. Han provsatt då bland annat Mattias Ekströms EKS-Audi och snackade även med sin rallyvärldsmästar kollega Petter Solberg. Ogier avslöjade också att han inte var främmande för en karriär i sporten. Men påpekade också att han hade stor respekt både för förare och bilar i allt mer populära rallycross.
Man kan inte jämföra utan att ha kört en World RX-bil, men största skillnaden måste ändå vara kraften i motorn som är mycket större än i en WRC-bil, menade Ogier.
Även om vi nästa år kommer lite närmare med nya WRC-reglementet…
Han menade också att han förr eller senare måste ta tillfället att prova en Supercar och berättade att Ekström erbjudit honom en test när det passar.
Alltid ont om tid, samtidigt som det inte är så lätt när det handlar om två olika märken. Jag kör VW och Mattias Audi och även om de hör hemma i samma företagsgrupp så är det problem.
Ogier slår dock fast att rally är den största utmaningen inom motorsport och det han vill syssla med, så lockar ändå ”spektaklet” rallycross.
Rally är så mycket längre och det är det som gör sporten så speciell. Men visst för showens skulle skulle rallycross vara ”very nice”!
Mattias gillade att ha Ogier som gäst och förklarade.
Vi är vänner och jag har stor respekt för vad han sysslar med i WRC. För mig är han outstanding och precis som jag, älskar han motorsport och vill prova nya saker…

*
Efter fem körda sträckor av ERC-tävlingen SeaJets Acropolis Rally 2016 är det unge litauern Ralfs Sirmacis som är i ledning med sin nya Skoda R5. Tvåa, runt tjugo sekunder efter ligger ryssen Alexey Lukyanuk, R5-Fiesta och båda hade samma strategi inför dagens sista sträcka, spara däck i det stenrika rallyt. Sirmacis hade ett ”moment” på SS4 som satte sig under hjälmen berättade han vid målet på sträckan efter.
Vi snurrade i en hårnål och nu måste vi köra försiktigt eftersom däcken är väldigt, väldigt dåliga!
Lukyanuk hade samma inställning även om han inte haft något ”moment”.
Däcken är ett stort problem. Nu är vi väldigt försiktiga och försöker spara ”rubber” inför sista sträckan.BloggKajto
Trea är Jaromir Tarabus, Skoda R5 även för honom och 48 sekunder fram till märkeskollegan. ERC-ledaren Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz fick en kass start på Greklands ERC-bidrag och rullade på SS1 med Lotos-Fiestan. Tappade nästan en kvart på detta och är borta från toppstriden. Men mekanikerna i Kajtos team imponerade och ”byggde nästan ny bil” på dubbla tiden som polacken använde för att förstöra Fiestan. Nu han dessutom drabbats av bromsproblem som började på fjärde sträckan, som han trots detta vann. Kanske spelade det roll att även gasen hängde sig?
Vi fick ett ”big moment” tack vare detta, men som tur var på ett långsamt parti på sträckan, berättade Kajto som ligger runt tjugonde plats.

*
BloggMatsI Tyskland körs det också rally med det pampiga namnet ”29. ADAC Rallye – Rund um die Sulinger Bärenklaue” och här har man hunnit med tio av de totalt 13 sträckorna. Bästa skandinav är från Eslöv och heter Mats Andersson som med Jörgen Jönsson vid sin sida leder klassen med den nya Opel Adam R2, (tack för Tysklands-bilderna Henrik Åkesson). Startade som 60:e bil och har nu klättrat upp till en 16:e plats totalt. Mats är även tredje bästa 2WD-bil. Hemmastjärnan Herman Gassner i ”Volvo 940-dödaren” Toyota GT86 är snabbare, ligger på elfte plats och precis fram för Mats en tysk R3-Cittra.

*
BloggTomTävlingen ingår även i ADAC Opel Rallye Cup och där är som vanligt finnen Huttunen omutlig. Med seger i de tidigare tävlingarna ser det ut som att han lägga till ytterligare en lite senare i kväll. Ner till SMK Hörbys Tom Kristensson/Timmy Berntsson på andra plats har Huttunen marginal, runt minuten. Tuffare är det mellan Tom och den andre svensken, Pontus Åhman/Johan Johansson där skiljer bara 1,2 sekunder med tre sträckor och runt 25 kilometer kvar att köra.
Tvåa i klassen, bak Mats vita Opel är dansken Jesper Bisted, Suzuki Super 1600. Jeanette Kvick missar inte en helg med rally, förra helgen var det Hässleholms GP med Kenneth Kolbe Jensen och ”den blå löwe”. Nu är det i Sulingen och detta i tysken Dirk Klemund R4-Mitsubishi, ligger 43:a totalt.

*
En som verkligen trivs är Lars Servin som tjatat sig till en plats i Mats Opel-team. Via mobilen berättade han.
Kvittar var man går eller tittar så är det Opel. Inte bara bilar, det är flaggor, jackor, tröjor, tält, ja allt man kan klistra en Opel-logga på!
Somliga skulle kalla detta entrén till himmelriket Lars!

*
South Swedish Rally är inne i slutskedet men jag väljer att helt nonchalera detta i dagens blogg. Skulle kännas konstigt att skriva om något som kanske är helt inaktuellt när det läses. Istället blir det enbart Sydrallyt, SSRC-delen i dag. Stack ut hakan och menade att tippa Sydrallyt inte var lönt, det enda som var helt klart var att Stoffe Nilsson/Esmeralda Gyllenswärd skulle vinna. Nu tyckte Robert Scholander inte riktigt samma sak och ledde över Stoffe som återigen körde sin ”gamla” men ändå nyare Subarun inför sista sträckan. BloggScolanderMen här ställde Robert till det både för sig och ex. PG Andersson Mitsubishin. Allra värst för bilen om man ska vara ärlig, vilket föraren höll med om.
Detta är nu inte kul…
– Vi kom på sista sträckan över två lyft till en v5, vi får ett fellyft över första och in i nästa på tvären, berättar Robert.
Jag och Magnus är ok men inte bilen!
Nu fick Stoffe en seger nästan så att säga till skänks och detta runt två minuter före klubb och Subaru-kompisen Ingvar Andersson.
Vinnare i Grupp H Elit blev (obs. skriver inte så klart…) en Opel i händerna på Nybros Viktor Karlsson. Detta åtta sekunder före Emådalens Volvo-åkare Per Eriksson som hade en jättefajt med Volvo-kollegan Thomas Grönberg, Oskarshamn. Tog i så han kräktes på sista sträckan och dängde till Grönberg med 1,1 sekund på sista sträckan och i mål skilde 0,1 sekund till hans fördel. Tufft var det, då fyran Hörbys Jocke Kristiansson bara var 14 sekunder bak men ändå fyra placeringar.
I Div.1 är det väl frågan om inte garageveckorna för Anton Claesson var tuffare än rallyt idag? Från skrot av en 240 efter Silverkongen till klasseger i Sydrallyt måste kännas skönt.
Blev lite förvånad över att Sverige-Serien meriterade Kim Nilsson, Osby inte kunde hålla Skillingaryds Alexander Andersson bakom sig i A-VOC. 7,5 sekunder till smålänningens favör.
Att hemmaföraren Robin Liljegren skulle vara snabbaste VOC:are förvånade dock inte. Klasseger i B-VOC, 37,7 före Andreas ”AP” Persson, Simrishamn och dessutom var Robin runt åtta sekunder snabbare än Alexander i A.
Måste även nämna min klubbkompis Magnus Sigvardsson som rasade växellådan i första heatet i Tingsryd Rallysprint på den väl använda Grupp E-Golfen. Ilfart hem till Årröd och garaget i med nygammal låda och klasseger i Sydrallyt. Starkt gjort med den antika Golfen att hålla Toyotaduon Conny Erlandsson, Oskarshamn och Hampus Larsson bakom sig och detta med marginal dessutom.

*
BloggMattisI går bröt Mattis Olsson och Marcus Sundh SSR på första sträckan med rasad växellåda. Under natten fixades detta och man startade om i dagens Sydrally i klassen ”Mattis klass”. Precis som för mig i Tingsryd, säker och stabil klasseger men där upphör likheterna. Mattis var bästa 2WD och runt 40 sekunder snabbare än Viktor i Opeln. Hur detta sedan räknas i SSRC-tabellen är där säkert någon som kan ge besked på…

*

Imorogn återkommer vi med South Swedish Rally, ERC och så klart hur det gick i Tyskland för ”skandinaverna”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *