FIA väljer WRC-förare 2017, Jerker tänd inför SSR och häckklipp i Tingsryd där Grybb vann!

Nu verkar det som att även FIA vaknat och insett att nästa generation WRC-bilar som får premiär 2017 blir betydligt snabbare, kanske till och med för snabba? FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen har till Autosport avslöjat de senaste tankarna som innebär att de nya bilarna endast ska få köras av ”FIA-godkända” förare. Något liknande med Formel 1 där det krävs en speciell licens, även om Mahonen inte vill att WRC ska vara lika svårt att få köra. Han menar att det inte längre ska vara möjligt att enbart med hjälp av antingen egen eller sponsorers välfyllda plånböcker ska vara möjligt att tävla med de nya bilarna. Dessa ska enbart vara till för fabriksteam med handplockade förare med avsikt att tävla hela säsongen.
”Inhopps-förare” som det finns en del av under en säsong hänvisas istället till WRC2, i WRC ska det vara samma ”line up” från januari till november om jag förstår Mahonens tänk.
Ställer onekligen till det för en sådan som t.ex Henning Solberg som bara kör enstaka tävlingar och det finns fler än norrmannen. Själv skjuter Mahonen in sig på Robert Kubica och snabbe fransmannen Bryan Bouffier.
De är snabba men gör några starter då och då – de är inte dem vi vill ha i fabriksbilarna, menar han i en intervju med Autosport.BloggBertelli kopia 2
Med de nya reglerna måste en sådan som Lorenzo Bertelli få problem att få köra i WRC och detta i sin tur innebär problem för M-Sport som är det team med mest inkomster från ”privatförare”. En annan hög tröskel blir hur man får in nya förare i WRC, ska detta ske genom någon form av audition inför en jury eller? Förstår återigen inte FIA:s intention med det nya reglementet som nu tydligt och klart innebär ännu smalare topp. I min värld hade det varit mycket bättre att istället ”trimmat ner” WRC-bilarna, gjort dom billigare och kanske öppnat upp för fler bilmärken. Med automatik borde det även innebära fler förare som kunde utmana om VM-poängen. Ett WRC 2017 med i bästa fall fem team och två förare i vardera under säsongen är inte så jag vill se Rally-VM framöver. Visst var det roligare förr när det tävlades med många olika bilmärken och inte minst dussinet vinnarkandidater i en VM-tävling….


Andra platsen i första deltävlingen av Tjeckiska Mästerskapet för Pontus Tidemand bakom Skoda-kollegan Jan Kopecky gav teamet mersmak. Nu anmäler man samma uppställning till nästa tävling i ”TM”, Rallye Cesky Krumlov sista helgen i maj. Hit kommer även norrmannen Petter Kristiansen med en Super 2000 Skoda.

*
Om någon timma startar det 41:a South Swedish Rally, klockan 16.00 från Stortorget i Karlskrona och då är det tänkt att jag ska finnas på plats. När jag i onsdags skrev tipset blev det lite ”mixed up” i skallen när jag funderade på varför SM-fyran i Otrimmat 4 WD Algot Öberg saknades i startlistan. Under transportsträckan från funderingarna till tipsskrivandet försvann detta och plötsligt hade jag Öberg som tips trea. Dags för revidering alltså så här i elfte timmen.
Otrimmat 4WD.
1. Emil Bergkvist Mitsubishi
2. Joachim Carlström Mitusbishi
3 .Robin Adolfsson Mitsubishi.


BloggJerkerSer framemot en tuff fajt mellan PG Andersson och Jerker Axelsson som slutade tvåa i fjor bakom Fredrik Åhlin. Revanschsugen Jerker?
I fjol hade vi bara Fredrik Åhlin före oss och det var en bra fight hela helgen, nu lär vi få försöka att jaga PG Andersson istället och det finns ju flera som kommer försöka att jaga oss med, säger Jerker med ett skratt.
Subaruåkaren gillar vägkaraktären i Blekinge och ser fram emot starten.
Utmanade vägar som har allt, det är både snabbt och krokigt!

*
BloggGrahnHar inte skrivit så mycket om Sydrallyt som drar igång på lördag med första sträckan SS5 ”Hermansmåla” klockan 10.00 för SSRC-åkarna. Blir spännande att se om Joachim Grahn och Rickard Nilsson kan mäta sig med Stoffe Nilsson/Esmeralda Gyllenswärd? Jocke med ny R5-Fiesta f.d britten David Bogies har inte många mil i nyförvärvet och de få milen kommer från Hässleholms GP och då var det asfalt. Blir också en spännande kamp på däcksidan, vilka biter bäst Stoffes Kumho eller Jockes Hankook?

*
Noterbart är också att Elit-klassen i Grupp H utökats och där finns nu också Joachim Kristiansson, Viktor Karlsson, Johan Kastenman, Per Eriksson och inte minst Kristoffer Thörjesson med den blå Opel Astran.

*
BloggSilver 1I går var det årets höjdpunkt om man ser till mig och asfaltåkande, Tingsryd Rallysprint. Är väl lika bra att börja men mig själv och det som Ola Strömberg betecknade som ”viral succé”, avåkningen efter start i heat tre. I väntan på att det gröna ljuset skulle tändas tänkte jag på vad Stefan i högerstolen sagt, att det gick att ”hålla fullt” genom vänstern.BloggTänk Fick den tänkvärda uppmaningen från bilden på näthinnan och i mitt huvud sa det ”va f-n jag provar”. Men som vi båda i bilen, storpubliken och speakern snabbt uppfattade gick det inte att ”hålla fullt” åtminstone inte med mig bakom ratten på Silver-VOC-en. Bakändan släppte sedan kom returen blixtsnabbt och plötsligt hade Stefan sällskap som passagerare i hytten. Turligt nog var där varken lyktstolpar, hus eller andra stabila saker i vägen utan en meter hög slänt med en ynklig småländsk häck (kan ha varit ogräs?). Dock satt vi ohjälpligt fast och fick ta hjälp av snälla funktionärer för att kunna ”backa ur planteringen”. En dryg minut tog bärgningen och sedan fullföljde vi Tingsryd Rallysprint i lugnare tempo väl medveten om att ”klassegern” ändå var räddad. Skadorna, bortsett från ett tilltufsat självförtroende inskränkte sig till en bockad regskylt på Silver-VOC:en.
Annars var den stora behållningen bortsett från själva körandet på den roliga banan att jag fick ta mot tack från såväl vinnaren av B-förare R3 Jörgen Lundgren och fyran i B-VOC, Marcus Ekdahl för att jag helt perfekt underlättat deras omkörningar efter min häckvisit. Alltid något att glädjas åt…BlogSilver2
Då hade jag redan hunnit öva på detta i första heatet då snabbe BMW-åkaren Alf Nilsson ( tack JS Motorsport Photos för bilden, blir ett minne för livet för Alf…) kom ifatt mig på mitt slutvarv och hans första (startordningen gör att det kan bli så här). Upptäckte dock inte att BMW:n slippstreamade bakom mig förrän efter några hundra meter och jag kunde släppa förbi. Sportsliga Alf menade efteråt att han inte tappade så mycket tid när han låg bakom Silver-VOC:en. Som bonus hade han möjlighet att studera ”snabbaste” spårvalet en stund…

*

Rolf och Lina Grybb, Hässleholms MK var hett villebråd för autografjägarna efter andra raka segern i Tingsryd Rallysprint.
Rolf Grybb med dotter Lina var helt omutlig och vann 20 sekunder före Svedalas Jan Andersson som i sin tur var tiondelar före Anders Karlsson, Eslöv. Långväga gästen Oskar Sundell, Sandviken var aldrig ens nära Grybbs Ascona och en backning genom ett staket i heat två satte stopp för alla segerplaner i BMW:n.

Stenhårt var det i C-VOC där Jonas Hansson med storebror Johan som kartis tog andra raka segern men bara med futtiga två tiondelar före Lunds Skawomir Bronk. Trea i ”Snövit” med lite bruna inslag, Anders Hasselgren, dock en bra bit efter 17 sekunder.
I B-Voc var det Daniel Ekdahl som satte ribban, snabbaste VOC:are och detta 23 sekunder före tvåan från Hässleholm, Jim Svensson.
I Grupp E satte Kristianstads Jesper Larsson bästa tider och lillebror Hampus, vinnare av B-klassen var fem sekunder efter. I C-klassen var det Team Latin Rally med Björn och Lyn Andersson som hade bäst tempo runt industriområdet i Tingsryd.

*
BloggVWSmålands Rallyklassiker hade lagt in tävlingen som deltävling i sin cup och där körde då hemmaåkarna Mats och Almida Thörjesson med deras fina VW 1500S. En däcktrave mådde den dock inte bra av vilket syntes tydligt på högersidan.
Som tur är har jag faktiskt en ny högerdörr där hemma, konstaterade Mats efteråt.
Än värre var det för Hasse ”Gas” Gustavsson som efter målgång stoppades av Ola Strömberg för intervju. Stoppet skedde på en snustorr grusväg vilket innebar tjockt med damm och i detta noterade inte nästa startande, Sven-Åke Angerd att det ”var stopp i trafiken” förrän det var för sent. Vred upp Escorten och gick med höger sidan rätt i Gas Toyota-bakdel till en lätt chockad Strömbergs förvåning.
Kunde gått riktigt illa om det inte varit för snabb reaktion hos Sven-Åke, tackade Ola vid prisutdelningen. Både Gas och Angerd fullföljde tävlingen.

*
Rolf Grybb ”rodde” hem segern även rent bokstavligt då han även vann båten från Ryds som lottades ut på startnumret. Så mycket kan jag lova, närmare att bli båtägare än jag var i går kommer jag aldrig. Speaker Per Johansson drog lott nummer 39 som var avanmäld vilket innebar att det gick vidare till 63 som Grybb hade på Opeln. 39 var första draget och jag hade 38 på Silver-VOC:en…

*
BloggRamonaSedan är det bara att gratulera Ramona Karlsson och hennes Glenn till att ha blivit föräldrar till en son. Grattis säger Motorbloggen.

*
I helgen är det full späckat på motorsportfronten. ERC med Rally Acropolis i Grekland, DTM och Rallycross i Tyskland, Opel och svenskbesök i samma land och Rally Sulingen. Till detta WTCC i Marrakech och TCR för Honda-gänget plus massor av annat som jag säkert glömt. Men nu bär det av till Karlskrona och SSR så det får vara som det är !
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *