EKS dominerade på Hockenheim, Tom K. tvåa och Pontus Å. trea, 21-årig vinnare i ERC, summering av 41:a SSR!

2016 FIA World Rallycross Championship // Round 02 // Hockenheim // 6-8 May, 2016 // Worldwide Copyright: EKS/McKlein

Vilken helg för Mattias Ekström och hans EKS-team när Rallycross VM intog hans hemmabana Hockenheim. Inte nog med att det blev seger för Mattias själv utan på andra plats körde teamkamraten Toomas Heikkinen in. Finalen inledde Mattias från andra startled bakom teamkollegan Toomas Heikkinen och Liam Doran som stod i pole position. Med ett bra jokervarv som på Hockenheim är riktigt snabbt, kunde Mattias sen avancera till ledning. En ledning som han behöll hela vägen in i mål.
Jag tror aldrig jag varit lyckligare på en racebana. Det har varit mycket press, men att vinna här inför alla DTM-fanns med Audin känns helt underbart. Och med Toopi med i teamet får jag jobba hårt, kommenterade Mattias segern som innebär att han nu delar ledningen Petter Solberg.
Toomas Heikkinen körde i mål som tvåa bakom Ekström och trea blev amerikanen, Ken Block. BloggKristoffersson
Med dagens dubbelseger är nu EKS Auditeam i topp i teammästerskapet, närmast följt av det svenska Volkswagenteamet där Johan Kristoffersson stod för en tapper fight i semifinalen där han tog starten. Men precis som i Portugal blev det en kollision med Petter Solberg som igen satte stopp för Kristofferssons framfart. Trots den ”ombyggda” Polon så höll Kristoffersson ledningen till bara ett och ett halvt varv kvar då han fick släppa, Liam Doran, Petter Solberg och Ken Block förbi sig. BloggRobin
Robin Larsson hade en tuff inledning på helgen med en del krångel i maskineriet körde sen upp sig under lördagens två kvalheat. I finalen fick Robin en dålig start och efter en rullning var han dessvärre ohjälpligt efter och fick köra i mål som sexa i finalen. Larsson är nu femma i tabellen bakom Johan Kristoffersson.
I RX Lites-klassen segrade Thomas Bryntesson.
I morgon berättar Petter Solberg om helgen i Hockenheim i motorbloggen.

*
BloggTomDet höll hela vägen för SMK Hörbyparet Tom Kristensson/Timmy Berntsson i tredje deltävlingen för ADAC Opel Rallye Cup, Rally Sulinger. Ja inte så att Tom lyckades klämma sig förbi suveräne finnen Jari Huttunen men en andra plats var en härlig revansch från förra deltävlingens avåkning. BloggTom2En sträckseger blev det också för Tom och Timmy som klarade andra platsen tack vare en stabil och säker körning. Hela tiden i toppen på sträckorna borgade för den viktiga placeringen som innebär att #32 Opel Adam nu ligger trea i tabellen där Huttunen är klar ledare. Det var också en glad andra placerad Adam efter tävlingen.
Vi är supernöjda med denna lilla revenge, menade Tom och syftade då så klart på avåkningen i förra framträdandet.
Det kommer nya grejer hela tiden som man måste lära sig, idag har vi kört med överhettade bromsar vilket innebar, inga bromsar…BloggÅhman
Trots flera sträcksegrar lyckades inte Pontus Åhman/Johan passera teamkompis Tom i Audex-teamet utan fick nöja sig med tredje platsen. En punktering sinkade Åhman runt halv minuten och i mål skilde sex sekunder upp till Tom.
Nu väntar ett långt uppehåll för Adam-åkarna, nästa gång är det Thüringen Rallye i mitten av juli som blir slagfält för Adam-gänget.

*
BloggMatsKlar klasseger blev det för Mats Andersson/Jörgen Jönsson med nya Opel Adam R2 och dessutom en stark totalplacering, 15:e av de 70 ekipage som kom i mål. Näst snabbast bakom Eslövs-Opeln var den danska Suzukin körd av Jesper Bisted. Jeanette Kvicks inhopp i tyske Dirk Klemunds R4 Mitsubishi kunde blivit mer lyckat, slutade 46:a strax bakom en tysk Volvo 940 VOC
Vann tävlingen gjorde fabriksföraren hos tyska Peugeot Christian Riedemann med R5 208 T16 men först sedan Skoda-föraren Fabian Kreim fått 30 sekunders tidstillägg. I mål skilde till slut bara 5,5 sekunder mellan de bägge.

*
BloggRalfsHan tillhörde inte favoriterna inför starten av ERC SEAJETS Acropolis Rally 21-årige litauern Ralfs Sirmacis. Det struntade han helt i och vann tävlingen i första ERC-starten med en 4WD-bil. Stort drama var det bakom Skodan när tvåan inför sista sträckan, hemmaföraren Lambros Athanassoulas där kom ifatt en ”skadeskjuten” konkurrent och i dammet inte kunde passera. I mål sprutade tårarna hos greken helt övertygad om att han tappat andra platsen. Men han klarade det, en tiondels sekund före Jaromír Tarabus som slutade trea.
Efter sin tidiga rullning var Kajetan Kajetanowicz borta från toppstriden men kämpade sig tillbaka och slutade åtta och har fortsatt ERC-ledning. Alexey Lukyanuk var hela tiden uppe och högg på vinnaren Sirmacis, men en knäckt bakvagn på en av de sista sträckorna innebar hiss ner till nionde plats.

*
Över då till South Swedish Rally som var mitt 39,5 som jag bevistat live. I fjor med enbart DM-status hoppade jag över och så har jag ett halvt rally 1979 där jag missade slutet på grund av en USA-resa. Måste säga att jag tyckte att årets upplaga tillhörde de absolut bättre i modern tid och start/mål och service inne på Stortorget i Karlskrona var ett mycket lyckat drag. Kändes ungefär som i Kristianstad under storhetstiden i slutet av förra seklet.
Nu hade man även vädret på sin sida vilket och att man förra helgen hade täckjacka kändes helt overkligt. Med solen och värmen kom också dammet som ställde till det, kanske inte så mycket för de tävlande som för publiken som alla förvandlades till en grå massa efter några bilar. BloggNäck
Ett trist minne fick jag med mig från fredagens sträcka ett där ett gäng var mer intresserade av öl än rally och som dessutom tyckte att rally skulle upplevas helnäck. Som gud skapat killarna drack de öl och stökade tills att en ung funktionär tyckte, helt rätt så klart att man passerat gränsen för hur man uppför sig offentligt. Killarna delade dock inte uppfattningen och som man brukar säga ”smockan hängde i luften”. En åskådare passerade och stöttade funktionären (även jag och ett par andra gjorde likadant) men då vändes ilskan mot honom och han fann för gott att lämna. Till slut fungerade ändå vår diplomati, killarna lugnade ner sig och tror till och med att man bad funktionären om ursäkt. Ändå ett ett trist inslag som åtminstone inte jag förknippar med rally och som en åskådare påpekade.
När man är i Värmland och Svenska så är ju alla kompisar, inte f-n bär man sig åt som dom där!

*

PG Andersson-Andres Fredriksson på SS1 i South Swedish Rally

Kan så klart fylla hela bloggen och hela nästa vecka också med allt som hände men det tänker jag inte göra. Kan ändå konstatera att fem av mina sex segrare gick in, bara Pelle Willéns bilkrångel stökade till det. Att PG Andersson med Anders Fredriksson i WRC-Skodan redan kan titulera sig Svensk Mästare 2016 är tämligen klart. PG körde inte South Swedish Rally, han hade ren uppvisning och där då snabbe Jerker Axelsson fick nöja sig med att bli tvåa. Trea och SM-tvåa slutade Mats Jonsson. Inte ens det faktum att PG:s Skoda både fick bromsproblem och att motorn inte gav full effekt innebar att han släppte greppet.

*

Emil Bergkvist, Hofors i South Swedish Rally

I Otrimmat 4WD hade Emil Bergkvist samma uppvisning med Henrik Appelskog i högerstolen på den lånade Mitsubishin. Trea totalt och marginalen 2.31,2 till SM-ledaren Joachim Carlström säger allt. Hade inte Robin Adolfssons Mitsubishi behagat att lägga av på sista sträckan hade mitt tips i klassen stämt hundra procentigt.

*
Trimmat 2WD är Tobias och Joakim Söderquists scen och här har man samma stjärnstatus som PG i klassen för 4WD. Tre raka segrare gör att även här är SM-striden avgjord trots att knappt halva säsongen är körd. Nu hade ändå Kinds Kristian Johansson/Fredrik Livh häng med Golfen men till slut blev det ändå Toyota-triumf, nio sekunder skilde.
Att hemmaföraren Jonas Åkesson/Joakim Karlsson skulle kunna vara med i toppen med den extremt snygga, men egentligen knappast konkurrenskraftiga Opel Ascona B trodde nog inte många. Två minuter upp till Söderqvistarna men att bli trea med en i sammanhanget närmast ”Appendix K-bil” visar vilken chaufför Jonas är.

*
BloggGrenSkåningarna Johan Gren/Mats Jönsjö (bild Bengt Johansson)och Hans Johansson/Mathias Bengtsson bytte placeringar under hela rallyt. Till slut smet Johan förbi på allra sista sträckan och knep femte platsen och är nu trea i SM.
Inte helt nöjd, vi skulle varit varit högre, menade Johan.
Tredje platsen var en minut bort och utan bromsproblemen hade det inte varit omöjligt!

Hans Johansson-Mattias Bengtsson i South Swedish Rally
Hans slutade nu sexa, 14,2 efter Johans Golf vilket han var glad för.
Johan behöver SM-poängen vilket inte jag gör, detta var troligen både årets första och sista tävling för mig, tiden räcker inte till, förklarade ”Kräbbleboda”.BloggSjölnader
För Johan var Andreas Sjölander/Sofie Lundmarks sorti viktigt då detta innebär att man nu delar tredje platsen i SM. Innan hjullagret skar var man fyra före Golfen och att samboparet ville högre syns på Bengt Johanssons bild.

*
I Otrimmat 2WD var tipsnamnen rätt men bakom segerfabriken Mattias Ledin/Erik Lindqvist lyckades inte Johan Holmberg knipa andra platsen som jag tippade, blev trea. Tvåa slutade istället Christoffer Jacobsson.

*
BloggTelehagenErik Telehagen/Björn Jonasson (bild från Bengt Johansson) stärkte SM-ledningen i avdelningen för juniorer och i Otrimmat. En enklare seger än förväntat sedan Daniel Röjsel fått turboproblem redan på första sträckan. Nu kom Daniel aldrig ens nära Peugeot-förarens sträcktider så det hade nog inte räckt ens med en fungerande R2-Fiesta.

*
BloggMadsenLed med danska gästerna Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som aldrig tävlat i Sverige och än mindre på den här typen av ”stentuffa” sträckor. Paret i Opel Danmarks R2-Adam inledde försiktigt men körde upp sig och satte hyggliga sträcktider fram till sträcka sju. Där bet Blekinge-naturen tillbaka och det var att parkera Opeln med förstörd framvagn.

*
I Juniorernas trimmade klass var det helt otippat Volvo både som etta och tvåa. Emil Karlsson/Ida Bood var snabbast och detta före Niklas Karlsson/Mikael Ståhl. Sista bil i klassen var Pelle Willén/Martin Holmdahl som nu blev trea efter sina tekniska problem på sträcka fyra.BloggAndreas
Problem fick även värmlänningarna Andreas och Henric Persson som redan på första sträckan frestade materialet (bilden) och när Willén fick problem innebar det klassledning. BloggToyota2Men så krånglade kylaren och deras ”Torsbymekning” med en löst liggande ny kylare, hjälpte inte. Det blev ingen omstart efter sträcka åtta.

*
BloggScholanderDet 41:a SSR blev väldigt hårt och nästan halva startfältet bröt, i mål kom 47 bilar och kvar i skogen 30. En som visserligen körde i Sydrallyt men som ändå fick samma tveksamma upplevelse var talangfulle Robert Scholander som planterade sin Mitsubishi långt ut i skogen på sista sträckan. Blev till att anlita en skogsmaskin för bärgninguppdraget…

*
BloggÖrkelljungaAndra segern samma vecka blev det för Hässleholms Rolf Grybb när han vann Örkelljungas RS-tävling i lördags. På pallen fick Rolf sällskap av tvåan Ebbe Nilsson, Hässleholm och trean Janne Lennartsson, Hörby.

*
BloggKalleUnderbarnet Kalle Rovanperä körde i helgen TGS-teamets Skoda i Rally Kurzame. Kalle ledde när växellådan började spöka inför de två sista korta asfaltsträckorna. Nu slutade han tvåa men som teamchef Toni Gardemeister konstaterade med hänvisning till bilden.
Resultatet kunde blivit mycket, mycket sämre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *