Ogier bröt direkt i WRC Argentina, Meeke leder, Stoffe och Rickie i topp och inget tidsavdrag för Jerker &Co…

Man kan säga att mitt tips inför WRC Rally Argentina gick åt h-e direkt på första riktiga sträckan, 51 kilometer långa bilkrossarvägen Agua de Oro. Visserligen vann Sebastien Ogier torsdagens Superspecial men sedan var det nattsvart för fransmannen. Redan efter 40 kilometer lät hans Polo som en traktor enligt wrc.com och någon kilometer senare stannade den för dagen (kanske för gott då det är tveksamt om man kan reparera till lördagsetappen). BloggNeuvilleInte mycket bättre gick det för min tvåa Thierry Neuville med Hyundaien. Med bara luft i tre hjul och med betydande ”body damage” tvingades belgaren stanna och byta hjul.
Samma öde fast höger fram rönte Andreas Mikkelsen, slapp dock stanna och byta utan linkade till sträckmålet på bara fälgen.
Problem hade även resten av Hyundai-åkarna, Dani Sordo kom i mål utan servostyrning medan Hayden Paddon hade en längre ”fellista” att lämna över till servicen efter sträcka tre. Inga motorfäste kvar, ingen olja i växellådan och avgassystemet var historia. Tyvärr gick det inte heller att fixa bilen utan han tvingas starta om feer Superrally-regeln.BloggLatvala
Sträcka tre var något lättare och efter denna leder Kris Meeke med sin Citroén och detta 15 sekunder före Jari-Matti Latvala som märkligt nog ”stayed out of troubble”. Trea är Mads Östberg som fick samma motorproblem som i årets tre andra rallyn, bilen bara stannade på dagens första sträcka. Efter detta har problemet inte uppenbarat sig vilekt bäddar för minst pallplats. 36 sekunder skiljer till teamkompis Meeke.
Fyra och femma är Fords genom Ott Tänak, elva sekunder före Elfyn Evans. Thierry Neuville har tack vare hjulbytet rasat till 12:e plats och direkt bakom finns Andreas Mikkelsen. Normalt sett borta från allt vad toppstrid heter men under de här förhållandena kan allt hända…

*
I WRC2 fick däcksponsrade DMACK-åkaren Jari Kettomaa punktering även han på tuffa SS2. Rasade ner till fjärde plats men kommer att klättra då ledaren Yuri Protasov har jätteproblem. I sista kurvan på sträcka tre slog han bort hela vänster bakhjul inklusive fjäderben och drivaxel. ”The missing parts” hittades och med hjälp av spännband fick han ihop Fiestan och linkar nu mot service. Rapporteras dock att hjulet inte går runt och där finns ett gigantiskt rökmoln efter bilen. Kan bli jobbigt att få skrotet till serviceplatsen.
De här två sträckorna ska köras ytterligare en gång innan man når dagens sista Superspecial, Fernet Branca.

*
BloggGränsenRally över gränsen i gränslandet mellan Skåne och Småland är det som överskuggar helgen på lokal nivå. Idag har startfältet krympt till 191 ekipage och därmed tror jag inte att man når upp till antalet som körde SSRC-premiären på Österlen. Har kollat igenom listan för att hitta det mest sannolika tipset, inte helt lätt vågar jag påstå. I 4WD är det något enklare än bland de tvåhjulsdrivna och där jag sätter Stoffe Nilsson som etta. Snackade med Stoffe i dag som menade att morgondagens uppgift var årets viktigaste tävling.
Med dubbeltävling är det mycket poäng att köra om och jag tror att efter helgen får man en bra aning om hur SSRC kommer att utvecklas.Stoffe Nilsson, Hässleholms MK
Nu kör Stoffe med sin ”gamla” Subaru, vill satsa på ett säkert kort på de extremt luriga och svårkörda sträckorna. I högerstolen plockar han återigen in Esmeralda Gylllenswärd från Växjö. Premiären i Anderslöv gick bra, och slutade med vinst.
Nu är det dock betydligt mer svårläst men det fixar Esmeralda, berömde Stoffe.
På frågan vem som blir tuffaste utmanare tvekar han inte en sekund.
Robin Adolfsson!
Med tanke på tiderna Robin satte i sin första tävling med Mitsubishin nere i Simrishamn kan jag inte vara annat än imponerad, berömde Stoffe.
Då slutar 4WD så här.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Joackim Rydholm Mitsubishi
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Ulf Pettersson WRC-Focus

*
I 2WD skriver jag direkt, helt omöjligt att tippa vinnare. Uppskattar det till minst tio segerkapabla förare i Osby i morgon. Väljer dock att tro att lite vägkännedom kan komma att avgöra och då hittar vi två riktigt hemtama förare i klassen. En av dessa, Rickie Borgström sätter jag som vinnare.
1. Rickie Borgström Volvo
2. Mattis Olsson Toyota
3. David Bellborg Golf
4. Hans Johansson Volvo
5. Magnus Johansson Volvo
Tyvärr får bara fem förare plats i tipset men egentligen kunde jag även ha stoppat in Kristian Johansson, Jocke Kristiansson, Johan Gren, Christopher Zeijlon och Pierre Fransson var som helst i tipset….

*
I Osby blir det även Sverige-premiär för helt nya Mitsubishi Mirage R5 med Patrik Johansson, Växjö som chaufför och Jesper Johansson vid notblocket. Bilen kommer från MParts och Thomas Weng som ställt sin testbil till förfogande för att Patrik och Jeppe skall finjustera grusinställningarna för svenska förhållanden inför South Swedish Rally den 15-16 maj. Bilen kommer att gå som förbil men blir så klart en show stopper av rang. Patrik är en av de som redan beställt en bil och nu kliar det i gasfoten.
Det här har vi längtat efter sedan dagen vi beställde en bil och det ska bli hur kul som helst att äntligen få testa den nya bilen, och dessutom att få göra Sverigepremiär i Småland. Och 7 mil SS blir nyttigt inför SSR, menar Patrik.

*

Jerker Axelsson, SMK Trollhättan vann SnapphanerallytDet blev avslag i Disciplinnämnden för de tre rallyåkare som blev hindrade i samband med Östersund Winter Rally i februari. En av dessa var SM-ledaren och även rallyts ledare vid tidpunkten, Jerker Axelsson som idag inte har någon anledning att göra tummen upp. Till Värmlands Folkblad kommenterar han beslutet.
– Jag tycker att disciplinnämnden gör det väldigt enkelt för sig. De svarade inte på de frågor vi ställde. I efterhand hade det varit bättre för oss om vi suttit kvar i bilen och inte hjälpt till, säger Jerker.
Först beslöt tävlingsledningen att stryka sträckan för Jerkers klass men när konkurenterna upptäckte detta, lämnade en av dessa in protest. En protest som tävlingsledningen inte kunde annat än godta. Då valde Axelsson att ta ärendet till nästa instans, Disciplinnämnden som den 1 april beslöt att det inte fanns skäl att ändra jurybeslutet. Nämnden hänvisar till regeln som säger att ”vid försening genom, hinder på vägen eller sabotage mot pilning beviljas inte tidsavdrag eller i efterhand konstruerad tid”. Det står även i inbjudan till tävlingen att ”vid stopp på SS så rullar klockan”.
Jag hade hoppats på ett annat utslag, men det finns regler. Det som gör mig mest bitter är de konkurrenter som protesterade. Jag, Mats och Robin klev ur bilarna och hjälpte till att få undan en bil så att de som kom bakom skulle få fri väg. Som tack för det så lämnade de in en protest, säger Axelsson till VF.
Ungefär samma sak inträffade i SM-premiären i Sandviken, men där räknade arrangören fram konstruerade tider vilket irriterar Axelsson.
– Jag förstår inte hur det kan vara olika regler i SM-deltävlingar, menar Axelsson.
Rallyutskottets Magnus Månsson vill egentligen inte kommentera beslutet utan menar att det är upp till var och en arrangör att avgöra genom skrivning i Tävlingsinbjudan vad som gäller. Nu har frågan kommit upp på bordet och framöver kommer reglerna att diskuteras i utskottet.
Det är väldigt olyckligt det som hänt. Vi ska ha ett möte med SM-arrangörerna snart, säger han.
Även Mats Jonsson hade hoppats på sportslig upprättelse och säger i VF:s artikel.
– Vi förare känner till reglerna, men jag tycker att det kunde ha stannat vid det beslutet som tävlingsledningen tog först. Jag hade 50 sekunder upp till Jerker och en halv minut ner till Robin. Det var ingen fajt om pallplatserna utan positionerna var redan klara, säger Jonsson.
Då var den här surdegen uppklarad och som sagt, märkligt med olika regler i en tävlingsserie som SM kan jag tycka…

*
En snackis och het potatis hela våren har varit det nya Grupp H reglementet som ska öppna upp för nyare bilar i klassen. Många åsikter har ventilerats på diverse sociala medier men detta egentligen utan att någon vet vad som står i förslaget. Trots detta har diskussionerna gått varma och igår kom så det första officiella meddelandet från SBF i frågan. Dock blev jag inte mycket klokare då man bara berättade vad alla redan vet att det ska komma ett nytt reglemente. På hemsidan stod, ” Nytt Gupp H reglemente i rally. Vid förbundsårsmötet informerades Distriktsordförandena om förslaget till ett nytt grupp H reglemente i rally.Under förbundsmöteshelgen presenterades förslaget där det underströks att detta är ett förslag. Det redogjordes i sammandrag av Pierre Ellison om förslagets innehåll och tillfälle till frågor gavs. Förslaget kommer nu att skickas till samtliga SGA i distrikten för genomgång och deras yttrande. Därefter kommer förslaget att processas av rallyutskottet och förbundsstyrelsen.”.
Transparans som betyder genomsynlig är ett populärt uttryck i dagens samhälle. Dock inget som kan appliceras på arbetet med nya Grupp H…

*
I helgen är det återigen dags för klassikerna att köra en EM-tävling, den här gången i tjeckiska Historic Vltava Rallye. Sju svenska ekipage är anmälda och främst naturligtvis ut är EM-rutinerade Mats Myrsell / Esko Junttila med nummer 1 på Porschen.
Porsche åker också Anders och Ingrid Johnsen medan Tony Jansson / Erik Davidsson, Henrik Boivie / Micael Björklund och Christoffer Söderberg / Per Christensen som alla tre litar på Ford Escort.
Stefan Helin kör Opel Ascona A till Tjeckien medan Kjell Renstål/Krister Wennman kör en riktigt udda Alfa Romeo.
Tolv bitvis riktigt snabba asfaltsträckor på 15 mil väntar.

*
Det lyckades för Frank Tore Larsen att få ihop skrotet eller R5-Fiestan efter kraschen förra helgen. Frank Tore skriver, ”Vår #FiestaR5 er startet opp og vi stiller til start i morgendagens #RallySørland!!! Tusen takk til alle som har bidratt, hjulpet og jobbet for oss denne uken. Dette kommer aldri til å bli glemt. Rallyhilsen fra Larsen Motorsport. #”.

*
För alla norrmänn och andra intresserade så sänder Radio Motor så här. ”Direktesending fredag 24.april på kvelden, og hele lørdag 25.april frem til 19.00.
Slik kan du høre direktesendingen fra arrangementet:
• Sendingen og Radio Motor Live Center kan følges på radiomotor.no/livecenter. Denne spiller på alle plattformer (PC, Nettbrett, Android, Iphone etc.).
• Vi sender også rallyet over FM båndet, i områdene rundt Kristiansand. Vi har for anledingen lånt Radio Lolands frekvenser som dekker på frekvens 107,3 og 107,9 i Vennesla sentrum. 104,4 i Øvrebø og omegn, 104,0 og 105,9 i Songdalen og Søgne, samt på 106,5 som dekker resten av kanalens nedslagsfelt.”.

*
STCC Test Ring KnutstorpMed lite konspiratoriskt tänk så kan man säga att det blev Erik Johansson från Gnosjö som tog över Vankivas snabbaste, Mattias Lindbergs plats i Team Kia. Blott 18-år gamle Erik blir därmed yngsta föraren i STCC-historien.
–  Nu ska jag fajtas med de stora grabbarna, säger han.
Erik Johansson vann skandinaviska Formel Renault 1,6 2013. 2014 tävlade han inte men i år är det dags igen. Svänger fort, i fjor succé med KIA och STCC för Mattias och nu V8 Thunder Cars för Memphis Racing.

*
128 anmälda blev det till slut till Hässleholms GP den 2 maj. Igår efterlyste jag Stoffe Nilsson namn i listan men ”fem i tolv” döp hemmafavoritens namn upp.
Vi tog ett sent beslut att köra, vill helst inte missa ”Lille Mats”, berättar Stoffe.
Inte helt lätt beslut då nya Subarun inte alls är preparerad för asfalt så det innebär mycket jobb hemma i Vinslöv innan den är klar att fajtas om segern.
På något sätt ska vi få ihop det, lovar Stoffe som även påpekar att jag missat en segerkandidat i min uppräkning.
Danske Brian Madsen har vunnit här förut och hans Peugeot är ruskigt snabb…

*
BloggRolandInnan det är dags för Hässleholm är det Sturupsprinten på söndag. Inför denna har där hänt saker med Black Beauty och igår var det väghållningen som förbättrades radikalt enligt Roland. Han hälsade också att nu skulle Tyko få ”se upp ”( det kan vara jag som inbillade mig den hälsningen….). Hur som helst när Roland skulle ha något grönt så blev det fjädrar som inte syns. Han som jag är skeptisk till grönt på rallybilar, men framfjädrar syns ju knappt så det är väl OK…

*
Fick lite gliringar över mitt tips inför Rally Argentina och då att jag hade Thierry Neuville så högt som tvåa bakom Ogier. Nu var det så att jag visste något som alla ni ”glirare” inte visste, Anders Dawidson tipsade mig, ” Hej Tommy. Klart att det går bra för Thierry Neuville, han var i Tyskland och studerade hur Opel Adam fungerar och något lärde han sig nog…”.
Så enkelt var det och nu är han säkert inspirerad av lillebrorsan Yannicks tempo med Opel-vinnaren. Vill så klart inte prestera sämre än lillebror men det gick som bekant åt pepparn…

*
I morgon är det som sagt Rally över gränsen och även om jag är en dj-ul på ”multitasking” så har jag min begränsning. Först funktionär vid målet på SMK Hörbys sträcka SS1 sedan direkt därpå fram med kameran och ilfart till SS4 för bilder till måndagens tidningsartikel. På kvällen är det dessutom fest (dessutom anordnad av en med bägge fötterna djupt i rallymyllan och ändå väljer han denna dag????). Ni förstår vad jag vill berätta, någon Motorblogg blir det inte på lördag men på söndag ses vi…

*
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *