Tidemand klar för WRC2, Meeke tog första WRC-segern, VM-vinst för Kristoffersson, Rally över gränsen=succé och Opel-seger I RS-DM!

BloggSkodaTrots att WRC Rally Argentina precis avslutats så kommer man inte först i Motorbloggen. Här hamnar istället nyheten att Pontus Tidemand och Esapekka Lappi är klara för WRC 2 i Rally Portugal nästa månad. Even management/Skoda Motorsport berättar, ” Great news for our drivers EsapekkaLappi and Pontus Tidemand, who will both be competing in a Motorsport Skoda #R5 for Rally Portugal!”. Blir riktigt kul att se vad Skodan kan prestera i deras händer och kanske kan duon spräcka Ford-dominansen i klassen. I händerna på Jan Kopecky tog han första segern för nya R5 Fabian i helgens deltävling i Tjeckiska Mästerskapet.

*
BloggMeekTror att världens lyckligaste man just nu heter Kris Meeke och kör en WRC-Citroén. Efter en minst sagt motig säsongsinledning slog nordirländaren till med full kraft i Rally Argentina och tog sin allra första VM-seger när han som allra bäst behövde det. Tvåa och kanske inte riktig lika glad men inte långt ifrån kom en febersjuk Citroén-kollega Mads Östberg. Utan sina tekniska problem som han räknade med kostat runt 45 sekunder hade det vajat en norsk flagga överst vid segercermonin. 18,1 sekunder skilde mellan de bägge ”Vinkel-åkarna” och känns riktigt skönt när man redan före sista sträckan får höra att Yves Matton absolut inte kommer att dela ut någon teamorder.
They are clever enough to know what they have to do, förklarade Matton oc hvisst var de båda så smarta att man inte riskerade något dumt på power stage.

*
Inte sedan Nya Zeeland 2001 har där varit två brittiska förare på pallen i en WRC-tävling men nu var det åter dags när Elfyn Evans gick in som trea, 3.27 efter. En riktig knall svarar tjecken Martin Prokop för när han slutar fyra medan Dani Sordo blir bäste Hyundai som femma.

*
BloggMikkelsenRally Argentina avslutades ungefär som det började med krascher och problem. Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen (bilden) hittade samma effektiva hjulborttagare, parkerade och blev åskådare på power stage. Då hade redan trean Jari-Matti Latvala tryckt fram parkeringbiljett för sin Polo sedan motorn bara använde tre av de fyra cylindrarna på näst sista. Kom inte och säg att finnen har flyt och han twittrade själv från ”parkeringsplatsen” , ”Big thanks 2 all of you for your kind messages & your strong support. We are really dissapointed but this is rally & will not give up!”.
Argentina utflykten är unik för Volkswagen Motorsport där man som behållning endast fått tre bonuspoäng för Sebastien Ogier genom seger på power stage, tvåa var Sordo och trea Östberg.


BloggRallycrossDet blev svensk seger vid Rallycross-VM:s premiär i Portugal och här fick ”VW-maffian” större anledning att jubla. Som vinnare i premiären såg Johan Kristoffersson med Polon före Petter Solberg och ny svensk som trea, Timmy Hansen. Fyra slutade norrmannen Andreas Bakkerud.
PG Andersson körde sitt livs tredje rallycross tävling och var ytterst nära en pallplats i Marklund-Polon men det ville sig inte.
Jag råkade glida in i Timmy Hansen och skadade bakhjulet, berättar PG.
Med ett bakhjul som stod rätt ut,  rasade han ner och slutade sexa i premiärs, trots allt nöjd.
Det är sånt som händer. Både jag och teamet är nöjda med helgens insats och det har verkligen varit skitkul!
Nu blev värmlänningen sexa med Mattias Ekström direkt bakom medan Robin Larsson körde in som nia. Nästa deltävling i VM är 1-3 maj på tyska Hockhenheim.

*
BloggStoffeGårdagens ”Rally över gränsen” i regi av Kristianstads MK/Älmhults MK blev succé och inget annat. Även om kanske inte Stoffe Nilsson känner likadant sedan delar av växellådan försvann på tredje sträckan. Trots tidstappet lyckades han klara tredje platsen i ”Kongen-delen” men så klart en klen tröst när det var seger i ”hela” tävlingen han siktade på. BloggRydholmSnabbast på de två inledande sträckorna men till ingen större nytta utan istället var det Uddevallas väghållningsexpert Joakim Rydholm som tog hem segern med Mitsubishi EVOX:an. Tvåa i 4WD slutade Robin Adolfsson medan Ingvar Andersson körde in som trea.BloggBellborg
i 2WD försvann både segerchans, SSRC-ledning och vänster framhjul för David Bellborg i målsvängen på första sträckan. På bilden konstaterar en besviken David och kartläsare Kalle Lexe att det saknas lite pinnbultar att hålla fast hjulet medan Jocke Kristiansson passerar. Istället klev Johan Gren med ny motor i Golfen fram och körde hem hela tjootabalongen före Mattis Olsson, Toyota. På tredje plats Magnus ”Bromsproblem” Johansson med Volvon före Kristian Johansson med Golfen.
Bittert för Pierre Fransson som smög i vassen och ledde fram till sträcka sex men där försvann runt sju minuter och hissen gick rätt ner till placering 18. Men hade inte Gren fällt ner skygglappar och annat på sista sträckan hade kunde segern hamnat hos Mattis. BloggGrenMen med en ”idiottid” var han 5,9 snabbare än Mattis vilket räckte till en marginal i mål på 7,5 sekunder. Tufft kört av Johan som hade Mats Jönsjö i högerstolen.
Bittert var det för hemmahoppet Rickie Borgström som bara kom några hundra meter på första sträckan som strök förbi hans garage hemma i Kräbbleboda. Då packade kardanaxeln ihop och så var definitivt rullgardinen nerdragen för Rickie.

*
Tävlingen inleddes med Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally och här var Tom Kristensson, SMK Hörby totaldominant. Satte skräck i konkurenterna direkt på sträcka ett och var fem sekunder bättre än B-förare Frederik Eckhardt. Då hade Tom dessutom släppt lite barlast, läs skyddsplåten efter en brutal landning. BloggKim Kim Nilsson, Osby MK fick punktering på sträcka 1 i Rally över gränsen.Samma krön upptäckte många men ingen så hårdhänt som Toms värste utmanare Kim Nilsson. Laddet före krönet var magnifikt och landningen var inte dum den heller men 940:an gillade inte tilltaget. Kom i mål på sträckan med punktering vänster bak men dessvärre var hela bilen mer eller mindre sjuk efter äventyret. Orkade en sträcka till innan den gick vidare till rehab…
Tvåa efter Tom bland A-förarna kom Lars Ohlsson, Vingåker, nästan minuten efter och trea Skillingaryds äkta paret Christer och Marie-Louise Westerdahl, 1.13 långsammare. Näst bäste VOC:are blev Eckhardt som ”bara” var 24 sekunder bak den silverfärgade Hörby-Volvon och klar vinnare i B. Här var det Rasmus Lundh, VÖMK som kom tvåa och Växjös Sebastian Skoog på tredje plats.BloggOlof I C-klassen var det värmländskt genom Daniel Thorp före mer hemtame Osbyföraren Olof Andersson (bilden) som klämde sig före Fredrik Alin, Åmål.

Tack för bilderna på Kim, Rydholm och Olof som Bengt Johansson fint fångat.

*
Skrev i början att tävlingen blev succé och låter Kristian Lindberg, kartis i Magnus Häggs Subaru stå för berömmet. ”Tävlingen igår var helt suverän, tänk om alla rally hade så här roliga sträckor. Det behöver inte gå i 180-190 för att ha kul, en rallybil ska ju sladda i varje sväng. Inte en enda minuts försening, imponerande. Tänk vilket enormt jobb som tävlingsledning och alla andra inblandade har lagt ner, för att allt ska klaffa så perfekt. Jag tar av hjälmen och bugar. Det blir 5 Subarustjärnor av 5 möjliga.
Kristian Lindberg Hägg Motorsport”.


I dag har det körts RS-DM/Asfaltcup med Sturupsprinten och dit kom en heltaggad Mats Andersson för att visa att det inte är enbart på grund av att han kör Proton som han kan totaldominera. I går lånade han pappa Östens Appendix K Saab och körde in som totaltvåa bland ”Klassikerna” uppe i Osby, bara Thomas Thelins värsting Porsche var snabbare. Idag var det Östens Opel Kadett som Mats la beslag på och det spelade ingen roll att Protonen fick vila. Seger med runt 15 sekunder före ”halvmiljonbyggda” BMW:er i händerna på dansken Johnny Pedersen, tvåa och Svedalas egen Mats Lundahl ytterligare tre efter. Hade inte Rolf Grybb försökt köra trehjulig Ascona kunde det kanske blivit dubbelt Opel i topp, men som sagt en förutsättning är att alla fyra sitter där…

*
BloggStrupNär Silver-VOC:en stod parkerad i garaget kunde Roland köra utan press och det visade sig direkt att det går bättre då. Seger i A-VOC före Tyko och Erik Andersson som trea imponerade på publiken har jag förstått. Dock kommenterades medelåldern på besökarna uppe på prispallen och detta med all rätt. SPI har mycket att hämta framöver…BloggRovin
Allra snabbaste VOC:are var en annan Hörbyåkare Robin Svensson med sambon Sandra i högerstolen, nio sekunder vassare än Roland.
Nästan seger blev det för Jonas Hansson, Hörby i C-VOC som bara hade en vassare ”dansk-VOC” före sig i händerna på Erik Christensen.
Grattis även till Erik Lindhs mamma Viktoria som körde hem B-Grupp E före Kristianstads Jesper Larsson. I C-klassen var det Jespers lillebror Hampus som var snabbast. Imponerade stort gjorde nykomlingen från SMK Hörby Tommy Nilsson. Med sin nybyggda Honda hade han tidsmässigt placerat sig som tvåa i B-grupp H om inte en liten miss i första åket förstört dagen. En och en halv minut kör man inte in även om man har en så rutinerad bisittare som pappa Peter i bilen…


Det blev svensk seger i deltävling tre av FIA Historic Rally Championship med tjeckiska Historic Vltava Rallye. Mats Myrsell  vann och dominerade från första till tolfte och sista sträckan. Porschekollegan Anders Johnsen var bra med till en början men tekniska problem gjorde att man fick ge upp. Istället var det norskt på andra plats genom Valter Jensen.
Av totalt sju startande svenskar var det bara fyra som nådde målet. Christoffer Söderberg i en Ford Escort MK1 slutade sexa totalt och tvåa i klassen. 17:e totalt och trea i klassen Ford-kollegan Henrik Boivie. Kjell Renstål med Alfan blev fyra i klassen. Sämre gick det för Opelåkande Stefan Helin som fick bryta med trasig motor medan Tony ”Roten” Jansson avslutade tävlingen på sträcka tio med trasig koppling.


Rally Sörland, första grustävlingen i NM blev en ny triumf för Eyvind Brynhildsen och Anders Fredriksson med RRC Fiestan som tog sin fjärde raka seger. Fordåkaren vann med 22 sekunder före Anders Grøndal i Citroen Ds3 R5. Efter sin tuffa uppladdning körde Frank Tore Larsen in som trea cirka minuten efter. Bara att komma till start efter förra helgens skrotning såg nog Frank Tore som en seger…
Subaruföraren Petter Kristiansen vann otrimmade klassen med jättemarginal över två minuter före Kenneth Johnsrød. Fyra här slutade Markus Hällbo. I 2WD var Sindre Furuseth, Renault Twingo, snabb och efter alla problem i vinter vann han dryga minuten före Jacob Jansson. Trea slutade Steve Røkland.
Ingen lyckad Norgetripp för Fredrik Åhlin som bröt på fredagen med fel på oljekylaren. Startade om på lördagen och fick än en gång ge upp med ”tekniskt” i orsakskolumnen.

*
Samtidigt körde danskarna DM1 med Rally Sønderjylland och där det blev Suzukiseger genom Kenneth Madsen som lyckades bäst av de 62 startande.
Det är första gången som jag kommit först i mål i en DM-tävling och vinna totalt, jublade Kenneth efteråt.
Imponerande att med en 2WD-bil att vinna totalt i synnerhet då där ingick en hel del grus och på de tre sista sträckorna började det även regna. Tvåa kom Subaruåkande Jan Becker, 12,5 efter och som trea i en BMW M3 Kim Boisen, 19,5 bak. Hårdsatsande Ib Kragh i den nya R5-Cittran kom sexa. Laxbro-dansken Karsten M. Svensson satt som vanligt till höger i Peer G Hansens vassa Porsche men här tog det roliga slut på sista sträckan efter ”avkjörsel”…

*
BloggKadettLite regnruskigt ute och då vill Kristian Lindberg pigga upp oss med en härlig bild från ”Opel Kadett BB”. Snyggt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *