Ogier och Meeke skakade bäst, tankar från Not-Barth, Tom ”gränsfavorit” och sugen på en Folkabuss?

BloggOgeirFör tolv månader sedan var WRC-ledaren Sebastien Ogier nära ( så var även publiken på shake down, bilden) att kasta in handduken då han kände det som att hela motorsportvärlden (läs FIA) var emot honom och anledningen var den nu gällande startordningen i WRC. En ordning som Ogier menade skulle förstöra hans chanser att köra hem ännu ett VM-guld.
Att vinna genom att gå ut som första bil kommer att bli omöjligt, menade Ogier.
Hur det blev i verkligheten vet vi vid det här laget, tre raka Ogier vinster talar sitt tydliga språk om hur tokfel Volkswagen-åkaren hade.
Nu ställs han och de övriga för en ny utmaning i Argentina som förväntas bli det tuffaste på flera år. Den växlande temperaturen och de bitvis riktig dåliga vägarna blir svåra motståndare. För Ogier som går ut först är frågan om han vågar satsa på mjuka snabba däck men mindre hållbara för att kunna rycka direkt i toppen? Eller ”safear” han med hårda mer slitstarka och punkteringsäkra Michelin på Polon?
Nu lär det bara vara första dagen som Ogier spårar. Därefter är det förare som brutit under fredagen och dom lär finnas, som startar om enligt ”Superrally-reglerna” som får ta över nöjet att ligga först.
Enligt inside-källor lär Ogiers största bekymmer vara när sträckorna körs andra gången. Perfektionisten från Gap vill kunna sätta hjulen exakt på millimetern för att känna sig nöjd och detta lär bli svårt när runt 60 bilar före kraschat en redan dålig väg…

*
På gårdagens shake down visade Ogier direkt vem om är kung med att lite överraskande dela snabbaste tiden med Kris Meeke, Citroén. Nordirländaren erkände att de 38 dagarnas uppehåll varit välbehövligt för att återfå formen.
Nu känns det betydligt bättre, men det blir ett långt och tufft rally, mycket kommer att hända, menade Meeke.
Tredje tid satte Andreas Mikkelsen, 1,1 sekund långsammare och bara tiondelen före Mads Östberg. Känns som att Citroén verkar vara på gång och detta inte en dag för tidigt. Femma, fyra tior efter kom Latvala och först som sexa, bästa Hyundai i händerna på Thierry Neuville.BloggPaddon

Illa gick det för Hayden Paddon (bilden) med ”body damage” sedan bulten till styrarmen lossnat och han fick parkera på sträckan. Reperation utfördes på plats och till slut kunde han köra ett åk dock långt bak Ogier, exakt sex sekunder efter.
Dags för höjdpunkten det näst intill helt ”säkra” tipset inför Rally Argentina.
1. Sebastien Ogier Volkswagen
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen
4. Mads Östberg Citroén
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen

*
BloggDMACKI WRC 2 är det DMACK-teamets Jari Kettomaa som leder mästerskapet och som även är pyttelite storfavorit. Egentligen helt omöjligt att sia om pallen men att det blir Ford seger är tämligen riskfritt. Enda ”icke-Fiesta” är Stefan Lefebvre som kör Citroén. Snabb men vinnare i Sydamerika, knappast. Bäst motstånd lär istället trion Nicolas Fuchs, Yuriy Protasov och Abdulaziz Al-Kuwari kunna bjuda.

*
Gunnar Barth, närmare presentation känns tämligen onödig läste gårdagens blogg om säkerheten i rally och Lars Österlinds 36 år gamla funderingar. Barth kommenterar dessa,
Läste om ”varningar” på din blogg. Självklart skall farliga saker varnas men varnar man ”gränsfall” bromsas inte för nästa som kan vara befogad? Ingen har facit men de svängar som jag tycker är ”luriga” men inte farliga brukar jag bara pila, då finns de med i Road-Book för de som inte åker Noter. Det får inte varnas för ”gränsfall” för då har man ”inget kvar” till allvarligare saker??!
Liten fundering, om man bromsar för en ”kanske inte så befogad” varning, bromsar man för nästa? Om vi trippelvarnar en bro med räcken, hur varnar man en bro utan räcken med ”fritt fall” 30 meter ner till X200? Jag personligen försöker att vara restriktiv med varningar så att det inte blir ”inflation” utan pilar i stället. Då finns det med i Road-Book och är det ex, lucka man/jag pilar för skall det framgå i text! men som vanligt, ingen har facit!!
OBS, bara min åsikt!!!!”.

*
Nu är antalet anmälda till lördagens ”Rally över gränsen” nere i 195 bilar och senast i raden att dra sig ur är Thord Johansson, SMK Hörby. Ännu har inte alla delar till 940-motorn infunnit sig i Tollarps-garaget så det vara bara att lägga ner. Men till tävlingen kommer Todde ändå fast som funktionär på första sträckan.
Så får man åtminstone lite rallykänsla, konstaterade en väldigt åksugen Todde.
Rally över gränsen innebär gruspremiär för Sverige-Serien med 81 bilar till start. Deltävling i såväl VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie, som SommarSerie och även ingående i Nordic West Euro Cup. VOC-general Roger Fransson är glad över att få köra en deltävling i gränstrakterna Skåne/Småland.
Det nyskapade Rally Över Gränsen kan inte bli annat än en succé, förutspår Roger.
Hela rallyt, för och eftermiddag är en deltävling i SverigeSerien och Nordic West Euro Cup. Medan tävlingen delas på två i SommarSerien, där alltså förmiddagen, tre sträckor fram till serviceuppehåll är en deltävling, och eftermiddagens fyra sträckor efter service är en annan. BloggTom
Som storfavorit utnämner Skellefteåboende Roger SMK Hörbys segermaskin Tom Kristensson.
Jag tror det blir unga jättetalangen Tom som kliver överst, lär bli omutlig på vägar som mer eller mindre är hemma för Tom, och där han dessutom radat upp segrar de senaste åren.
– Ska jag utse någon huvudkonkurrent så tror jag det blir Kim Nilsson även om han går ut betydligt lägre seedad eftersom att han inte kört årets tidigare deltävlingar i SverigeSerien.
Nu ska jag inte lägga mig i vad Roger tycker, men ”hemmavägar” för Tom? Det skiljer runt 10 mil mellan Hörby och Osby/Älmhult men naturligtvis ett stenkast för en norrlänning. Dessutom bröt Tom ”Kongen” ifjor redan på första sträckan så någon direkt jätterutin från helgens stenkantade sträckor kan han ändå inte skryta med. Fast även jag tror på Tom såvida inte Kim lyckas överträffa sig själv. Han däremot har verkligen hemmaplan som boende i Lönsboda, mitt i hjärta av rallyt.
I B-klassen tippar Roger att Frederick Eckhardt, Fredrik Jonasson eller Patrik Westerberg tar hem segern. Cupklassen (C-förare) bevisar sig år efter år som svenskt rallys riktiga drivhus. Här startar i stort sett alla jättetalanger i rallysporten sin resa. För några år sedan var det Pontus Tidemand, så sent som 2014 Emil Bergkvist, båda idag något så unikt som svenskar med välförtjänta fabrikskontrakt. Värmlänningen André Nygren kom från ingenstans i vinter och dominerade. Blir spännande att se vad han presterar på grus.
I morgon kommer tipset i de övriga klasserna, inte lätt det lovar jag…

*
BloggÅhlinFredrik Åhlin är det stora svenska hoppet i helgens Rally Sörland, gruspremiär för LeoVegas World Rally Team.
Det ska bli spännande och kul med gruspremiären i den nya bilen. Vi har bara testat några få kilometer på grus i Katrineholm för några dagar sedan, men det kändes bra och lät riktigt gött under bilen, säger Fredrik.
Teamet kör detta år för att få mer mil i bil, och just det är målet för årets satsning. Detta görs genom att köra en blandning av mindre rallyn kombinerat med några av de kommande VM-rallyna. Nästa stora utmaning ser ut att bli det finska VM-rallyt i augusti.

*
Lille Mats Rallysprint, Joachim Grahn slutade fyraOm några timmar går anmälningstiden ut för Hässleholms GP ( för oss gamlingar blir det nog ändå Lille Mats när man snackar…) nu med 125 namn i listan. Många danskar som vanligt men så här långt står ändå toppstriden mellan norrmannen och fjolårsvinnaren Rune Danneborg i sin WRC-Mini och Simrishamns Jocke Grahn med WRC-Focusen. Lär bli årspremiär för Jocke och Rickard Nilsson i högerstolen (bilden). Ska Stoffe Nilsson lämna fältet fritt för de här bägge WRC-förarna eller kommer Subaru anmälningen precis innan repet dras…

*
BloggBjörkRing Knutstorp STCC-testas det för fullt och så här långt verkar det vara ungefär som vanligt, Thed Björk snabbast följd av Richard Göransson och Fredrik Ekblom.

*
Rallycross-VM har också premiär till helgen och visst blir det spännande att se hur alla svenskar lyckas hävda sig nere i Portugal. Som rallyfan är det störst intresse hur Marklund Motorsports nye förare PG Andersson ska lyckas i Polon.
Med min körstil och bakgrund inom rallysporten tror jag nog att banan här nere i Montalegre kommer att passa mig rätt så bra, hoppas PG.
21 förare anmälda och av dessa är inte mindre än sju svenskar, förutom PG kör även, Timmy Hansen, Johan Kristoffersson, Alx Danielsson, Anton Marklund, Mattias Ekström och Robin Larsson.

*
BloggVWSugen på en Volkswagen Kleinbuss, i folkmun ”Folkabuss” av årsmodell 1967? En sådan har bilauktionssajten www.kvd.se ute på auktion. En buss som exporterades som ny till New Mexico i USA. Klimatet i delstaten är extremt torrt vilket har räddat den från alla folkabussars värsta fiende, rosten. Via Tyskland kom bussen till Sverige för åtta år sedan där den blev totalrenoverad. Karossen är av typ ”Bus De Luxe 13 fenster”, även kallad ”Samba” och tillverkades i oktober 1966. Nu är det lite bråttom för auktionen avslutas den 29 april, klockan 21.00. Just nu är priset uppe i 195 900 kronor. Tänk för tio-femton år sedan kördes sådana här till skroten i parti och minut…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *