Banchefen i EMK-Kannan dementerar plåtgamarnas inblandning i lördags!

Det hör inte till vanligheterna med två blogginlägg samma dag, men efter att ha fått telefonsamtal från banchefen i EMK-Kannan Andreas Nilsson, känns det motiverat. Andreas ville göra några tillrättläggande om förra inlägget om ”plåtgamarna” i lördags och deras eventuella inblandning i den tråkiga olyckan. Andreas menar bestämt att detta är ett rykte som inte är sant och baserar istället sin åsikt på fakta.

–        Jag slog själv ner varenda pinne och satte upp alla ATA-banden längs sträckorna och så mycket är helt klart, i den här svängen fanns aldrig några band överhuvudtaget  som ”plåtgamarna” hade möjlighet att riva ner!

Vidare har han pratat med funktionärerna på plats och inte heller de ska ha sett den typ av aktivitet som min ”uppgiftslämnare” påstod. Istället menar Andreas att olyckan berodde på en hel serie olyckliga omständigheter, bland annat att där var väldigt stor publik som tråkigt nog kom att hamna för nära vägen.

Förra gången sträckan kördes var 2009 och då åkte tre bilar av de 165 startande av vägen och detta utan större dramatik. När Andreas i lördags kontrollerade banan före första bil såg han inget konstigt i svängen och definitivt ingen anledning till ”varning”.

–  Det är en lite lurig böj med åker rakt fram och att en avåkt rallybil skulle hamna där nu Amazonen gjorde fanns inte ens i min fantasi!

Så långt Andreas, vars uppgifter jag självklart inte har någon anledning att betvivla. Å andra sidan känner jag inte heller anledning att ifrågasätta min uppgiftslämnares version, så hela historien känns lite märklig måste jag säga. Vi får väl se om ytterligare fakta i saken framkommer med tiden…

 

 

7 svar på “Banchefen i EMK-Kannan dementerar plåtgamarnas inblandning i lördags!

  1.  Vi som känner Andreas vet att han aldrig skulle ljuga eller försköna det som hände. Så tråkigt när publik inte förstår uppmaningarna som dom fick av funktionärer på plats.
    Lider med ekipaget som åkte av vägen och fick sina kroppar och bil demolerade.
    Nu laddar iaf jag för en snabb comeback i TV-Svängen om min rygg är någorlunda bra på Lördag

    1. Hej.
      Verkar vara detta som var den stora boven i dramat, att publiken stod på tok för nära vägen.
      Vi får hoppas ryggen är ok till på lördag…
      MVH
      Tommy

  2. Hej Tommy!

    Jag tycker att det är jättebra att du tar tag i den här frågan. Jag har själv en nu några år gammal upplevelse från en SM-deltävling
    där vi kraschade ordentligt.

    Omedelbart efter kraschen tog vi oss själva något förvirrade
    ur bilen varpå en hel drös personer, förberedda med bl. a. ett rep med knutar på drog bilen en rejäl bit ut i skogen vid sidan av vägen. Ett riktigt företag med tanke på att bilen saknade hjul, men det utfördes snabbt och organiserat.

    Därefter kom ett par medtävlare som åkt av före oss och tog
    hand om oss, försäkrade sig om att vi mådde bra, och hjälpte till med OK-skylt och triangel vilket vi hade problem med i vårt för tillfället omtumlade tillstånd. Heder till dessa mycket rutinerade personer!

    Inte långt efter vår krasch blir det ännu en vådlig avåkning
    på samma ställe. När allt detta hände var man inte särskilt pigg och snabbtänkt men efteråt talar omständigheterna sitt tydliga språk.

    Samma personer som flyttat vår bil en bra bit in i skogen
    hade tagit bort vår triangel och hänvisade till att vårt vrak inte utgjorde någon fara där det nu stod. Att sträckpartiet i sig själv, snabbt med en vägförflyttning, var av sådan karaktär att det bevisligen redan skördat sina offer i form av otäcka krascher där riskerna för liv och hälsa var uppenbara bekymrade dem inte alls.

    Efter denna krasch tog återigen våra rutinerade medtävlare
    tag i situationen och gjorde ett jättejobb först med besättningen i den rullade bilen (vilken sedan snabbt förpassades ut i skogen vid sidan om vår). Sedan genom att fortsättningsvis vinka ner resten av startfältet inför det knepiga partiet. Detta möttes av en rejäl dos missnöje från de åskådare som så hjälpsamt förpassat vraken utom synhåll inne i skogen. När det stod klart för dem att förnuftiga människor tänkte se till att det inte blev fler krascher på
    detta ställe försvann hela bunten snabbt som ögat från platsen. Och just det, den fina videokameran som stod perfekt uppställd på sitt stativ för att fånga precis den kurva krascherna skedde i försvann med dem också.

    Det blev efter detta en liten debatt på nätet i vilken jag själv inte deltog. Resultatet av den blev ungefär som det brukar bli. Det var
    inga gamar där, bara hängivna rallyfans. Om det var gamar, vilket det självklart inte var, så ska de tävlande vara tacksamma för det för att de är så hjälpsamma när olyckan är framme. Sedan förflyttades fokus i debatten till noter, vägförflyttningar , ATA-band och Gud vet allt.

    Min bild av vad som hände och vilket uppsåt personerna på
    platsen hade är så här en tid efteråt väldigt klar. Till de som tvivlar eller tycker att jag fått det om bakfoten ställer jag denna fråga:

    Varför var det ingen av de ”hjälpsamma åskådarna” som någon
    gång under detta långa händelseförlopp frågade hur vi i bilen mådde efter kraschen?

    MVH.
    /Fredrik

    1. Hej Fredrik.
      Sorglig läsning, riktigt sorgligt och jag är helt säker på att alla ”äkta” rallyfans håller med mig i detta.
      De här avartade klickarna som har som största nöje att se när både bilar och tyvärr även ibland  förare/codrivers blir skrot  har inte i vår sport att göra, där viker jag mig inte en tum. Sedan får de svamla hur mycket som helst om hur mycket gott dom gör när det har kraschats…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *