Nya problem för WRC-premiären, Arctic blir publikfritt, Stugemo och Gustafsson anmälda med Printsport, Erics tankar kring Rally Sweden, premiär för Fabia RE-X1 och ”ökenrävarna” Ekström, Bergkvist, Fløene redo för Dakar.

Igår meddelade Franska Hälsovårdsministeriet att det skulle komma nya skärpta regler kring Covid-19 för olika regioner i landet. En sådan är Hautes-Alpes med huvudstaden Gap och som är startplats för kommande Rallye Monte Carlo.

Vi kommer att föreslå att utegångsförbudet börjar gälla klockan 18.00 i stället för som nu 20.00, förklarar hälsovårdsministern Olivier Veran.

Detta kan komma att träda i kraft den 2 januari och samtidigt ska myndigheten diskutera eventuella andra åtgärder för att hindra att smitta sprids ytterligare. Med detta uppstår problem då båda Monte-sträckorna på torsdagskvällen drabbas och även fredagens sista sträcka som är planerad att starta klockan 17.45.

*

Fortsatt är det planering för att Finland ska överta Rally Swedens WRC-status som vinterrally och enligt AKK:s ordförande Jarmo Mahonen kommer man nu att granska riktlinjerna för offentliga arrangemang ihop med tillståndsgivande myndighet. En plan är att återanvända en del av sträckorna som kommer att köras i kommande Arctic Lapland Rally. Detta innebär att det handlar om ett helt nytt rally och inte att ”Arctic” eller på finska Fell Ralli flyttas fram till februari men ändå väljer Mahonen att inte binda sig för varken plats eller datum för ett nytt WRC-rally på snö. Viktigt i sammanhanget är att det är FIA/WRC-promotorn som tagit första kontakten och inte AKK som trycker på för att få lov att arrangera två VM-tävlingar samma år. Tävlingsledaren för Arctic, Heikki Poranen tände direktör samtalet kom och har i finsk media förklarat att detta har han väntat på i många år. Stötestenen verkar vara att få ekonomi för en ny tävling med så här kort varsel och Mahonen förklarar hos rallit.fi.

Allt lösa detta är till stor del en fråga om vilja och budget. Hjälp behövs från myndigheterna eftersom tidsramarna är relativt utmanande även om vi snackar februari eller till och med mars…

Även Arctic Lapland Rally kommer att märka av Covid-19, bland annat körs rallyt utan publik.

Detta mytiska äventyr med sina egna utmaningar kommer inte att ställas in och vi ser fram emot att snart välkomna  alla tävlande till Rovaniemi, förklarades arrangören på sin FB-sida.

 Självklart kommer däremot resten av rallyfansen att få föreställa sig de svala temperaturerna i vildmarken från soffan där hemma. 

Rallyt kommer även att flytta start och målgång från centrum av Rovaniemi till den publikfria centrala serviceplatsen Mäntyvaara. Myndigheternas beslut om förbud mot folksamlingar på över 50 personer gäller fortsatt därför är också de tre planerade publiksträckorna strukna.

*

Största namnet så här långt som kommer till Rovaniemi är F1-föraren Valteri Bottas ihop med Timo Rautiainen men inte med en Hyundai som det först påstods. Istället blir det återigen start med en äldre Citroën DS3 WRC från Nolla Motorsport. Samma bil som han körde i franska Rally Cote d´Azur. Anmälningstiden för denna premiär av Finska Mästerskapet ”SM” sträcker sig till den 4 januari och enligt inhemska källor är där idag knappt 50 anmälda. Jag har dock inte lyckats hitta denna lista utan får gå på EWRC som idag bara redovisar 13 ekipage, fyra med svenska flaggor före namnen och Stig Andervang/Robin Eriksson samt Jari Liiten/Mikael Kjellgren har varit kända några dagar. Nu har även Printsport Oy anmält en Skoda-trio och där två är svenskar,

Foto: Sunniside Experience
Foto: Tommy Svensson

Lars Stugemo/Kalle Lexe och Bo Gustafsson/Håkan Marions ska mäta krafterna med övriga. Som finsk teamkompis får man Kalle Markkannen, menteamchef Eero Räikkönen får även packa in lite reservdelar till teamets Volkswagen Polo GTI R5 då även den ska med till Rovaniemi. Polon körs av Jussi Keskiniva och är samma bil som saudiern Al-Rashed körde i året upplaga av rallyt.

*

När vi ändå är inne på vinterrally så passar det bra att delge motorsportprofilen Eric Lindgren alias Svarta Maskens tankar kring Rally Sweden. Vill påpeka att detta är Erics tankar även om mycket sammanfaller med hur jag själv ser på saken.

Rally Sweden 2021 har ställts in. FIA vill ha ett snösäkert rally i Sverige i framtiden och en flytt från Värmland till norra delen av Sverige diskuteras. Det här är mina tankar om detta:

Foto: Tommy Svensson

Rally Sweden påstås ha 200 000 besökare men samtidigt omsätter rallyt runt 40 miljoner SEK. Av dessa 40 mio kommer 8 Mio från publikintäkter vilket betyder att de 200 000 besökarna bidrar med 40:- per person. Ett rallypass kostar 500:- och om man räknar med att de 8 miljonerna kommer från rallypass är det 16 000 personer som köper dessa. Det är grovt räknat då man även säljer entré till de olika sträckorna. Men säg att 20 000 betalar för att titta på rallyt.

En flytt till de norra delarna av Sverige skulle inte generera den publik som idag besöker Värmland. Jag skulle kunna tänka mig att lokalbefolkningen i Luleå, Östersund eller var nu rallyt eventuellt hamnar är det man får räkna med i sin kalkyl. Från övriga Sverige kommer entusiaster som idag besöker Rally-VM i Finland. Dit är det närmare och smidigare att åka än till Norrland.

Foto: Tommy Svensson

Skulle Rally Sweden även i fortsättningen köras i början av februari kan Kung Bore spela rallyt ett spratt, inte i form av snöbrist som i Värmland men i form av snö och kyla. Detta plus att det inte direkt är någon midnattssol i norr under denna period.

Jag ordnade ett event i Sälen för en tjugo år sedan i samband med att man körde Speedski i Hundfjället. Jag hade bjudit in kunder och kollegor från övriga Europa. Intresset var stort men som tur var kom inte många. Tur var väl det då Sälen drabbades av en ”snösmocka¨ och det snöade närmare en meter under den helgen. Vi fick tillbringa större delen av vistelsen inne på Högfjällshotellet. Skulle något sådant hända om Rally Sweden körs i norra Sverige skulle FIA och alla inblandade bara drömma om tiden då rallyt kördes i ”snöfattiga” Värmland.

Det vore bättre om FIA insåg att rallyt skulle vara ett vinterrally och att vintern är oberäknelig nuförtiden, precis som vädret kan ställa till spratt i alperna. Ett rally med för mycket snö och kyla i norr där publik och tävlande får problem att ta sig fram är ett större problem än för lite snö. Synpunkter på detta?

*

Vet inte om det bara är jag som känner det som att vissa delar av ”bilfolket” drabbats av någon sorts ”elpsykos”? I denna psykos så verkar  batteribilar vara lösningen på det mesta av jordens knäckfrågor, till vilket jag ändå är lite skeptisk. Att det blir mer och mer elbilar kan inte ens jag förneka och blir nästan dagligen påmind om detta när jag tvingas parkera men bensinbil under den nyupprätta laddstationen i tidningens garage. En station som ska förse fotografernas två nyanskaffade elbilar med nödvändig kraft. En Volkswagen och en Kia är från nu nya färdmedlen för mina kollegor.  I går dök en film upp som visade test med en Skoda Fabia R5 men i elutförande omdöpt till Fabia RE-X1. 

– På utsidan är det en R5-Skoda men på insidan är faktiskt allt helt nytt, berättar Philipp Kreisel från Kreisel Electric som svarar för utvecklingen ihop med BRR och Raimund Baumschlager.

Skodan är en utveckling av det rallycrosskit som företaget ska leverera till ERX-team och så klart betingar ett högt pris.

När allt är klart ska de dock inte bli dyrare än en R5- bil, menar Kreisel.

Bilen har redan testats flera hundra mil och tanken var att kunna köra som ”VIP-bil” i österrikiska ”Jänner Rallye” som dock ställts in. Två bilar är klara och där den ena körts av Baumschlager själv. Planen var att bilarna sedan skulle få lov att köras i Österrikiska Mästerskapet redan 2021 men så verkar det nu inte bli, utan året får bli ett rent utvecklingsår. Ett problem är upplägget av tävlingarna där det kan bli svårt att ladda batterierna mellan sträckorna. En som tvivlar på att det går att köra båd elbilar och bensinbilar i samma tävlingar är STARD:s Manfred Stohl.

– Kollar man på alla tävlingarna i mästerskapet är det intim möjligt att köra utan att ladda, man måste anpassa reglerna för elbilar, säger Stohl till tyska rallye magazine och lägger till.

Varje transportsträcka måste förlängas med minst 15 minuter för att hinna ladda batterierna.  

Nu råder lite konkurens mellan STARD och Baumschlager/Kreisel och där den förstnämnde var först ut med att köra en Citroën i polska Modin Rallysprint i början av december. En skillnad är att Stohl inte har några planer på att köra i mästerskapet.

*

Foto: Volkswagen Motorsport

Lite vemod kan anas när Volkswagen Motorsport i dag meddelade att sista segern med Volkswagen Polo GTI R5 under deras medverkan, togs av ungraren Frigyes Turán. Polon med Turán bakom ratten vann ” New Year Kakucs Ring Slalom Cup” som kördes helt och hållet på racingbanan ungerska Kakucs Ring. Känns lite tårfyllt även för mig…

*

På söndag startar Dakarrallyt och där det blågula intresset rikas mot Mattias Ekström och Emil Bergkvists ökendebut. Under två veckor ska paret köra nästan tusen mil i den Saudiska öknen.

Foto: EKS performance

Det här blir någonting helt nytt och vi ser verkligen fram emot det, säger Ekström.

Med över 320 anmälda ser duon starten som en bra genomkörare inför att Extreme E drar igång i mars med teamet ABT Cupra. I Dakarrallyt tävlar duon i klassen Lightweight Vehicle, där de kör en Yamaha YXZ1000R prototyp tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team. De kommer navigera i det unika och varma klimatet, där temperaturen kan sjunka närmare noll grader nattetid, med hjälp av en enkel roadbook och GPS-koordinater. Som en liten test kördes Baja Hail-rallyt 14-16 december, ett terrängrally även detta i Saudiarabien där debuten räckte till seger i klassen.

Dakarrallyt kommer bli en stor utmaning. Mycket tuffare än Baja Hail-rallyt, med sträckor som är både dubbelt och tre gånger så långa, berättar Mattias.

 – Vi kommer till Dakar ödmjuka inför utmaningen både vad det gäller körning och navigation, men också delarna med klimatet, mat, dryck och sömn. Det blir sex stentuffa dagar, en dag vila och sen sex nya stentuffa dagar!

Foto: EKS performance

Mattias berömmer även Emil som trots allt är lite ”rookie” i högerstolen.

Det som gör att jag framförallt ser fram emot utmaningen är att jag tycker att jag och Emil fick till ett så bra samarbete i bilen. Han gjorde ett bra jobb med navigeringen, samtidigt som bilen fungerade bra och utan några tekniska problem. 

Även Junior-WRC-vinnaren 2018 var nöjd med uppladdningen från sin position till höger om Mattias.

Det här är en stor dröm och målet är att överleva varje dag och att komma i mål varje kväll. Vi räknar med att klimatet, temperaturskillnaderna och de långa dagarna kommer bli riktigt tuffa. Sen kör vi ju en bil utan framruta, så det kommer spruta in en hel del sand… Foto: Tommy Svensson

Även norrmannen Ola Fløene känns som lite halvsvensk med alla tävlingar som han åkte med svenska förare. Fortåkare som Tobias Johansson, Pontus Tidemand och senast med Emil Bergkvist har precis som Andreas Mikkelsen och Mads Østberg haft Ola som sällskap i sina rallybilar under åren. I Dakarrallyt gör han återigen tjänst hos amerikanske ”hot shot” Mitch Guthrie Jr. i Red Bull USA junior OT 3 Team. 

Foto: Privat

Motorbloggen önskar alla tre lycka till i ”sandlådan”…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *