Bottas anmäld till Arctic, tuffa Covid-19 regler i Rovaniemi, Mitsubishi ryktas göra comeback, klarar Loubet att fylla Loeb/Ogiers skor, minns tio år tillbaka och ”VOC” nytt muterat virus!

Då kom Valteri Bottas anmälan till Arctic Lapland Rally och precis som det ryktades med en Citroën DS3 WRC. Än så länge också en av två WRC-bilar och där den andra är en Ford Fiesta WRC från Jan Pro Racing. I denna sitter flitiga Arctic-föraren Kimmo Kurkela och med kartläsare Reeta Hämäläinen för att göra en sjätte start i rallyt. Kimmo är annars inte speciellt flitig i rallyskogen och detta är hans blott åttonde start totalt sedan 2008. Senast han körde i Rovaniemi var 2019 med en Skoda från Toksport och då gick det inte alls bra utan man fick bryta. Anledningen var lite udda, ”co-driver ill”…

*

Just sjukdom är något som man absolut inte vill se i den publikfria upplagan för 2021. Arrangören har meddelat att alla infartsvägar till specialsträckorna kommer att spärras för trafik, likaså införs stoppförbud på allmänna vägar närheten av sträckorna. Nu har man lite lättare än till exempel vad som var fallet med höstens SM-tävlingar i Sverige, här är nämligen merparten av tillfartsvägarna inte upplogade. Alla som kommer till Rovaniemi för rallyts skull kommer att testas för Covid-19 och för utländska deltagare måste även ett negativt testresultat inte över 72-timmar gammalt visas upp.  Lars Stugemo och Kalle Lexe hade redan planerat för detta scenario.

Vi bor i varsin lägenhet och åker bil tur och retur från Luleå sedan sitter vi 98% av tiden i en bil ihop men man ska nog inte åka av på fel ställe, berättar Stugemo.

Den finländske arrangören är riktigt på tå med omfattande regler för att undvika att smittan sprids i samband med den 56:e upplagan av rallyt. Bland annat avråds alla från att delta i sociala aktiviteter och absolut inte blanda sig med utomstående personer mer än absolut nödvändigt.

*

En tid har det ryktats at Subaru skulle vara på väg tillbaka till WRC när nya hybridbilarna gör debut 2022. En stark kraft för detta är Toyotas Akio Toyoda som har ett påtryckningsmedel genom att Toyota är delägare i Subaru. Nu ryktas det även att Mitsubishi hyser intresse för WRC för övrigt ett bilmärke som vandrar i ”dödsskuggans dal”. Lite skillnad mot 90-talet när märket var en maktfaktor både som bilmärke och inte minst i rallyvärlden.

Foto: Tommy Svensson

Fyra VM-titlar i rad plockade Tommi Mäkinen med Mitsubishi innan man avslutade WRC-eran och istället nöjde sig med att supporta förare med Grupp N-bilar plus att tävla flitigt i Dakarrally och liknande. Även detta är nu historia och vilken inriktning man nu har, är för de flesta outgrundligt. Inte minst beslutet att lägga ner all försäljning i Europa är bevis för detta. Rykten i Japan menar dock att det finns krafter där som vill ”göra en Toyota” för att få fart på affärerna…

*

Koreanska Hyundai har gått i helt motsatt riktning och från ”gubbe med keps alternativt tant med hatt” är nu märket högst accepterat i alla läger. Vill inte påstå att det enbart är WRC-tävlandets förtjänst men att det påverkat är jag helt säker på. Till skillnad från Teknikens Världs ”expert” som hävdade att Volkswagen gjorde helt rätt som skippade motorsport, så tror jag fortfarande att man tjänar på att visa upp sina sportiga drag vid sidan av den mer PK-präktiga som TV uppenbarligen menar är enda rätta vägen.

En lite försenad julklapp fick fransmannen Pierre-Louis Loubet när han fick klart för full säsong (elva tävlingar) med till Hyundai Motorsport tätt knutna 2 C Competion. Med stöd av Franska Bilsportförbundet ska han och co-driver Vincent Landais bygga erfarenhet för framtiden. Att målet från både Loubet och förbundet är att ta över efter giganterna Sebastien Loeb och Sebastien Ogier är heller inget som det hymlas om. Frågan är om 23-åringen lyckas fylla deras skor? Med detta kommer Hyundai precis som Toyota att köra fyra bilar i alla WRC-tävlingar 2021.

*

I dag är det absolut sista dagen på detta dj-la skitår, tror inte många säger emot på den punkten? Istället för att blicka tillbaka så väljer jag att glömma och istället sträcker jag mig tio år tillbaka. Bjuder därför på vad Motorbloggen 2010 12 31 hade på hjärtat:

” Motorbloggen vill börja med att önska er alla ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt 2011!

Så här på 2010 års sista dag är det vanligt med krönikor och genomgång av året som gått, det ska ni slippa här. Istället ska jag bjuda på fem scenarier, som jag hoppas blir verklighet 2011.

• Fordbossen Malcolm Wilson ringer ett Årjängsnummer och i andra ändan svarar PG Andersson. Malcolm harklar sig och frågar.

Vill du köra WRC-Ford under 2011?

Foto: Tommy Svensson

PG svarar naturligtvis.

Hur mycket pröjs får jag?

Malcolm kontrar.

Du får så du klarar dig och förresten, har du mobilnummer till Sandell och Flodin för vi har två bilar över…

KåGe Schildt och personalen på Svenska Bilsportförbundet går rätt in i väggen. Anledningen är att man inte orkar med att skriva ut alla funktionärslicenser till nya unga rallyfunktionärer.

Rickard Göransson vinner STCC-finalen men det spelar mindre roll för Knislingepågen Johan Sturesson blir tvåa. Detta räcker för att han ska knipa titeln mitt framför näsan på Örebroaren.

Foto: Tommy Svensson

Karin Svensson Smith i Miljöpartiet gör gemensam sak med Trafikverkets Claes Tingvall och kräver en lagändring som innebär obligatorisk dubbdäcksanvändning i hela landet under vintern. För att rädda nattsömnen för dem som störs av oljudet från dubbarna, går Bingolotto och Bert Karlsson in och sponsrar hela befolkningen med öronproppar. Dessa skickas ut i det orangekuvertet som även innehåller en pensionsökning på runt 30 procent.

• Västsverige dammsugs på all tillgänglig arbetskraft då Saab i Trollhättan går som tåget (dålig jämförelse, tågen står ju mest stilla). Det plötsliga inhoppet i STCC och den nya Saab 9 3 Rally Cup som körs samband med Rally-SM, förresten har man gjort klart även med finaltävling, har gjort att även folk under 50+ fått upp ögonen för den ”bredaxlade svensken”.

Nu har jag satt bollen i rullning i fortsättningen är det upp till högre makter att se till att scenarierna blir verklighet. Ska även bidra med fem egna nyårslöften som jag ska försöka uppfylla under 2011.

• Jag lovar att inte blanda mig i toppstriden varken i Sverige-Serien eller i Södras Rally-DM för Volvo Original. Målet blir istället att just bara ta sig i mål…

• Jag lovar att delvis ansluta mig till Veganrörelsen, alltså kommer jag även i fortsättningen att vägra äta, lever och all annan inälvsmat, blodkorv och så kallad Lundaknake. Vid eventuellt ställt matkrav hänvisar jag bara till gällande Veganlag!

• Jag lovar egentligen lovar jag inte men ska försöka, att vara lite snällare mot de stackarna som skriver Vinterbloggen i Kristianstadsbladet. Ingen vet riktigt hur många som skriver i den här udda bloggen, fler än tre och mindre än hundra är den senaste siffran. Men det verkar kvitta för läsarna klickar hellre på Motorbloggen och Fotbollsbloggen. Vi två har en sak gemensamt, en enda skribent och hur är det ordspråket säger, ” ju fler kockar desto sämre soppa”…

• Jag lovar att försöka lära mig att backa med biltrailern. Lite pinsamt i längden, att behöva be kompisarna om hjälp så fort utrymmet är mindre än en tom parkeringsplats på IKEA.

• Jag lovar att även i fortsättningen ha MFF som laget i mitt hjärta och tippa dom som segrare även 2011. I år löd jag inte hjärtat utan hade MFF som trea i den stora allsvenska tipstävlingen jag varit med i sedan tio år tillbaka. På kuppen blev jag bara trea i tipset och för detta fick jag lika många tusen kronor. Om jag placerat MFF som hjärtat ville, hade det blivit en nolla till. Förlåt Roland och pågarna!

Foto: Tommy Svensson

Till sist så verkar det inte helt klart, eller tvärtom tämligen osäkert att Petter Solberg hänger in rallyoverallen. I norsk tv har han istället förklarat att ” jag har lite ouppklarade affärer med Sebastien Loeb”. Underförstått, Petter siktar fortfarande på en andra VM-titel och jag säger bara, Go for it Petter…

I dag på 2020 sista dag kan jag tillägga att alla mina löften för tio år sedan är uppfyllda. Till och med att backa med biltrailer går hygglig efter att jag genomgått utbildning och klarat mitt BE-kort.

*

Väljer att avsluta 2020 med en lite kul grej och även om jag är en varm förespråkare för VOC så var detta ändå lite kul när Fredrik Karlsson läste sin tidning.

Såg här i våran tidning Correspondenten att dom har döpt den mutation av covid som upptäckts i Storbritannien till ”VOC202012/01”. Det blir läskigt då det i Sverige funnits mutationer av detta virus i många år, konstaterar Fredrik och fortsätter.

VOC 240 som senare blev VOC 740 och VOC 940, finns många olika symptom på dessa virus…

Fredrik avslöjar även att han var lite före sin tid när han för många år sedan insåg faran med ”VOC”.

– Jag och Henrik Appelskog åkte i början av våren karriär med en Mazda 323a och då stod det i framrutan ”våga vägra VOC”, vi var före vår tid!

Gott Nytt År.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *