Veiby/Andersson avslutade rallyåret med Hyundai-seger, Mikkelsen vill dominera R5-klasserna och även danska rallykalendern klar för -21!

Det blev en perfekt avslutning på 2020 för WRC2-föraren Ole Christian Veiby och Jonas Andersson som vann dagens ”Romjulrally”. I trakterna kring Elverum avgjordes rallyt med tre sträckor som kördes två gånger och på riktiga vintervägar.  Till och med så vintriga att tävlingen för de 80 ekipagen försenades med en halvtimma. Inledde bäst, nästan lite chockartat gjorde Kenneth Johnsrød/Veronica Engan med Ford Fiesta R5. På den inte ens fyra kilometer långa sträckan var Fiestan sex sekunder före Frankt Tore Larsen/Torstein Eriksen med nya VW Polo R5 och hela nio före Veiby med Hyundai R5. På sträckan efter tappade så Johnsrød tid för att därefter ge upp med ”Teknisk”. Istället klev Marius Aasen/Marlene Engan Aasen fram med nya Skodan och placerade sig efter Veiby med Larsen som trea. Aasens glädje blev kortvarig och försvann på sträcka tre vilket gjorde att Veiby gick till halvtidsvila med en ledning på nästan minuten före Larsens Polo. Som trea Trond Sveinsvoll/Jørgen Nordhagen, Citroën C3 R5 dock hela två minuter efter Hyundai Motorsports Veiby. På allra sista sträckan tappade så Larsen andra platsen och istället kunde Sveinsvoll med C3:an knipa silverplatsen. Men det var tufft, bara 1,1 sekund skilde ner till trean Larsen.  Firma Veiby/Andersson vann nu 2020 års sista tävling med stor marginal,  2.29,2 och ner till fyran Stian Brønderud med välkände Steve Røkland vid notblocket skilde över fyra minuter.

Det har varit” tricky conditions” med mycket lössnö på vägen och då är det inte lätt att gå ut som första bil, förklarade en mycket nöjd Ole Christian.

I 2WD-klasserna imponerade återigen Stig-Rune Skjaermoen med svenske kartisen Martin Holmdal. Parets Fiesta R2 slutade nia totalt och detta nästan  två minuter före näst bästa 2WD, Volvo-föraren Kim Andersen Nyhus.

*

Nog många som räknade ut Andreas Mikkelsen efter att Volkswagen la ner sin WRC-satsning 2016 där han och Anders Jaeger  satte punkt med seger i sista tävlingen Rally Australia. Året efter blev hattigt för det norska paret med först tre starter för Skoda Motorsport i WRC2 med två segrar och så avslutningen ”Rolled” i Portugal. Därefter anlitade Citroën Total Abu Dhabi WRT paret i tre tävlingar med C3 WRC som toppades med andra plats i Tyskland. Något som uppenbarligen imponerade i Alzenau och till Spaniens WRC-bidrag stod där en Hyundai i20 WRC till deras förfogande. Omställningen blev dock inte lyckad med en torftig18:e plats med sig hem. Bättre gick det sedan i Wales där man blev tvåa för att avsluta WRC-året med elfte plats i Australien där man vann året före.  Foto: Tommy Svensson

Tros detta tvekade inte Hyundai-ledningen utan Andreas och Anders fick full säsong 2018 där tredje platsen i Rally Sweden blev årsbästa.  För övrigt blev säsongen en klar besvikelse för alla inblandade och många trodde nog att tiden tillsammans med dynamiske temachefen Andrea Adamo var över. Men även 2019 satt Andreas i en Hyundai och där det bland annat hävdades att det var endast tack vare en skicklig advokat som det blev så. Hur det nu än var med den saken vet nog bara de närmast inblandade, men att det rådde en delvis frostig stämning hos de ljusblå gick inte att dölja. Året började ändå hyggligt med fjärde plats i Värmland och så tvåa i Argentina vilket följdes upp med en tredje placering på Sardinien. Året och Hyundai-tiden i WRC avslutade Andreas genom att bli sexa i Wales och därefter vandrade han in i de djupare skuggorna av rallyvärlden. 

Foto: Tommy Svensson

Inte förrän Pirelli i somras behövde en testförare fick han möjligheten att återigen sätta sig i en WRC-bil med en av Citroëns dammsamlande C3 WRC som blev testbil för de nya WRC-däcken. Plötsligt lossnade allt, mycket tack vare att Andreas tuggade i sig stoltheten när 31-åringen förklarade att han ville tillbaka till WRC och den vägen hoppades han skulle gå genom en R5-bil och i WRC2. Fick tre Skoda-starter på raken, två i ERC och då direkt med seger i Ungern och så ny seger i WRC3 i Rally Monza. 

Foto: ERC.Com

Med 111 WRC-starter bakom sig sedan premiären i Wales Rally GB 2006 börjar han nu ett nytt kapitel och målet är klart förklarar Andreas som kör full säsong i både WRC2 och ERC.

  Jag ska dominera alla rallyn jag ställer upp i. Detta betyder att jag ska vinna alla ERC och WRC2-tävlingar jag kör och mitt fokus är att bli snabbaste R5-bil i alla rallyn!

Bilen han och ännu hemlige kartläsaren men där källor uppger att det är Ola Fløene, ska köra blir en Skoda Fabia EVO2 under tyska Toksport WRT:s vingar. Vid sidan av sitt redan späckade program ska även Andreas hjälpa Skoda Motorsport att utveckla Fabian till en ännu bättre bil för säsongen 2022.

Jag är säker på att detta är det perfekta programmet för mig och jag vill vara i rallybilen hela tiden, förklarade Andreas i sin vlogg. 

Så klart inte WRC-klassen där jag egentligen tycker jag hör hemma, men ändå ett stort steg mot målet att köra där 2022.

Andreas förklarar även sin kärlek till Skodan som han menar är  R5-klassens bästa bil. Med ännu mer tid i bilen så lovar han också att leverera ännu bättre än i år. Vid sidan av detta hoppas han också få möjlighet att köra någon tävling med en WRC-bil och rykten säger då att detta troligen blir med en M-Sport Fiesta WRC där han skulle kunna fylla en lucka eftersom man i Cumbria ännu inte presenterat sin line up för 2021.

Jag jobbar för detta men då behöver jag några sponsorer och investerare, avslöjar Andreas.

Full WRC-säsong blir det på sätt vis ändå efter som han tänker köra reken till  alla WRC-tävlingar 2021 för som han uttrycker det ” då har jag åtminstone lärt mig sträckorna”. Att Andreas är tacksam över att få lämna frysboxen och komma in värmen om än på lägre nivå än vad han önskar, är tydligt.

Jag är supertacksam mot Skoda och Toksport som ger mig den här möjligheten plus att jag även har fått förtroendet att vara en del av utvecklingsarbete med nya Fabian.Foto: Skoda Motorsport

Premiär blir med Rallye Monte Carlo där han faktiskt vann WRC2-klassen 2017 med just en Skoda. Kan det vara läge för en upprepning?

*

I går presenterades en nästan komplett kalender för Norska Mästerskapet 2021 och nu kommer även samma sak för danskarna. I deras ”Dansk Super Rally” ingår sex deltävlingar med start på Jylland den 17 april. Sedan vandrar serien vidare till Fyn, Själland för att den 9 oktober avsluta på i samma landsdel som man började och då i  Ikast. Speciellt intressant är det danska bidraget till nya TER som inleds med SSR i mitten av maj och sedan Finland för att köra tredje och sista tävlingen på södra Själland.

Foto: Henrik Åkeson

Då är det ”Sydhavsrally” i trakterna av Nykøbing Falster vilket är ganska exakt tio mil från det danska brofästet. Med så kort resväg blir det kanske också intressant för svenska förare att få möjlighet att köra ett asfaltrally. Glädjande är också att vad jag kan se så krockar varken norska, danska eller det svenska mästerskapet. Kanske inte har så stor betydelse, men känns ändå som ett bra system att respektera varandras tävlingsdatum. 

Dansk Super Rally

 17/04 ???, Motorsport Nordjylland. 

 08/05 Anderup El Rally, KDAK Sport Fyn. 

 05/06 KOMO Rally, Kalundborg og Omegns Motorklub. 

 26/06 Sydjysk Rally, Grindsted Motor Klub. 

 27-28/08 Sydhavsrally, Nykøbing F. Motor Sport. 

 09/10 ????, Ikast og Omegns Motor Klub. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *