Klydd med WRC-generator, Hässleholmarna stöder rallyjuniorer, kartis byter till ratt och ingen motorstolthet i Kristianstad
Nu är det helt klart, Malcolm Wilson läser inte Motorbloggen eller hur ska man annars tolka detta att M-Sport fortfarande letar efter felet med generatorn hos WRC-Fiestan. Efter samma fel i både Monte Carlo och Mexico vilket tvingade Mikko Hirvonen att bryta tipsade jag om att sätta i en Opel-generator. Tror att ”Pelle i Vä” fortfarande kan skaka fram en sådan om det skulle knipa…
Istället envisas man med att söka felet hos Formel 1-leverantören McLaren Applied Technologies som försett Fiestan med ” elctric power” eller åtminstone försökt förse. Till wrc.com säger Wilson.
– Det är mycket ” communication at the moment” mellan mina och deras grabbar och nästa vecka planeras en test med lite förändringar.
Han konstaterar också att i Monte var det självförvållat då Mikko glömde att stänga ner alla system efter det att bilen stannat efter en avåkning.
– Mikko var inte tillräckligt hemtam med Fiestan så detta hade kunnat hända vem som helst, men i Mexico var det annorlunda…
*
Nu satsar Hässleholms MK på juniorerna i Rally-SM och sänker anmälningsavgiften till AM Snapphanerally med 2000:- / ekipage. Detta beslöt en enig organisationskommitté på senaste mötet och ordförande CG Wilke är glad över beslutet.
– Vi vill gärna hjälpa våra juniorer ”på vägen upp” och detta är ett sätt för oss att göra det på, menar han.
– Vid 15 startande juniorer är det en satsning på 30 000 kronor mer än så är svårt att bära ekonomiskt för klubben.
En fin gest från hässleholmarna, kan man hoppas på efterföljare?
*
Har gått omkring och trott att Asfaltkungen Mats Andersson är ensam att försvara malaysiska biltillverkarens Protons färger sedan man dragit sig ur allt vad WRC heter och där PG Andersson ett tag var ”chefspilot”. Mats blåa bil är ju så gott som oslagbar här hemma och när RS-säsongen drar igång nästa söndag med SMK Hörbys Express-Specialen är där väl ingen som på fullt allvar våga tippa något annat än Protonvinst?
Nu visar det sig att Mats ingalunda är ensam utan nu byter fjolråets vinnare av Asia Pacific-mästerskapets Juniordel, Michael Young från Toyota Vitz (?) till en ny Proton Satria Neo R3. Anledningen till bilbytet är lite lustigt om jag får tycka, teamet ska ha ”Vitzen” för utställningsändamål och därför kan inte Young försvara sin titel. Hallå, hur tänkte ni här Toyota?
Nu gnäller inte Young då Protonen är något snabbare med sin dog-box låda och bättre väghållning. En bra bil för Young som siktar på WRC i framtiden, men ser en stor potential i mästerskapet borta i Asien. Tävlingar körs Kina, Japan, Malaysia plus nya arrangören Indien.
– Dessutom har jag fria starter i samtliga deltävlingar efter Junior-segern i fjol, berättar Young.
Sedan kommer knallen från Asien, Young siktar på Opel Adam Cup och skulle då få möta t.ex Emil Bergkvist.
– Till hösten vill jag gärna åka lite asfalt i Opel Adam Cupen som verkar vara ett fint tillfälle att prova detta…
*
”Gamle rallyåkaren” Cemoni Ohlsson var den som ropade högst när konkursade Tierps Arena gick under klubban häromdagen. Genom sitt bolag Sånna Förvaltning AB ska han driva anläggningen och där ingår redan Sturup Raceway som smålänningen köpte redan 2009.
– Vi ska fortsätta att arrangera tävlingar. I sommar är två EM-tävlingar i dragracing planerade. Målsättningen är att vi ska genomföra dem, säger Cemoni.
*
Östgöten Peter Jonasson mailade idag och berättade att klassiska ”Öppna Östgöta Mästerskapet” ska återuppstå. Tydligen blir mästerskapet verklighet sedan Tommy ”Sillefallaren” Andersson gått in som sponsor.
– Det är trevligt att vi på lokal nivå i Östergötland med omnejd har någonting att åka om. Vi är lite avundsjuka på er nere i Skåne som har flera olika cuper att åka, hälsar Peter.
*
Inte utan att jag blev förvånad när jag läste att ”superkartläsaren” Mats Jönsjö från Tollarp tröttnat på att pilla naveln i brist på hugade chaufförer. Tar nu saken i egna händer och är anmäld till Falsterbosprinten som förare av en VOC-940. Intressant, mycket intressant…
*
Styvt femtio bilar blev det till slut i RS-premiären Express-Specialen i Hörby den 30 mars. Dock efterlyser ”anmälningsansvarige” Roland Brorsson en ”förbil” till tävlingen, så är du intresserad att bränna lite gummi så ta kontakt med Roland i SMK Hörby.
*
Idag bekräftade Volvo Polestar Racing att det blir tre förare i STCC-teamet 2014. Regerande mästaren Thed Björk fortsätter kampen om SM-guldet tillsammans med trefaldiga mästaren Fredrik Ekblom och prins Carl Philip Bernadotte som gör sin andra STCC-säsong.
Björk säkrade STCC-titeln 2013 med Volvo Polestar Racing efter en rekordsäsong där han tog åtta av 12 möjliga segrar. Siktet för 2014 är oförändrat.
– Jag värderar STCC-titeln förra året som en de absolut bästa i min karriär. Men med det sagt så har min hunger för nya segrar inte svalnat, tvärt om. Min målsättning är densamma som förra året, att ta titeln!
–Däremot vet jag att min teamkompis Fredrik är ute efter revansch efter fjolårets tuffa säsong och han kommer att bli en svår konkurrent i år, säger Björk.
*
Prins Carl Philip inleder sin sjunde racingsäsong totalt och andra STCC-säsong i år. I fjol slutade han på 13:e plats i förarmästerskapet med sjunde plats som bästa individuella resultat.
– Min första STCC-säsong var en oerhörd utmaning som jag verkligen gillade att ta mig an. I år är planen att ta ett steg till framåt och ta fler stabila topp tio-placeringar, säger prins Carl Philip.
I pressreleasen framkom märkligt nog inte det extra trumfort som Polestar har i rockärmen. 18-årige Markus Lindström från Hörby har under våren gjort sin gymnasiepraktik hos Polestar och ska fortsätta jobba för teamet under resten av säsongen. Med en Hörbykille i de blå färgerna kan det bara inte gå snett som jag ser det!
*
Idag presenterade Kristianstadsbladet listan över de 270 personer som ska käka middag med kungen och drottningen när Kristianstad firar sin 400:e födelsedag. Politiker och andra lokala höjdare finns så klart med, men även lite annat ”löst folk” t.ex från stans olika föreningar. Nu blev inte alla föreningar inbjudna, långt därifrån men att tokmissa allt som har med ”motor” att göra känns som tjänstefel av de som knåpat ihop listan. I slutet av juli står Kristianstad Karting Klubb som värd för EM i karting, inget som imponerade på ”inbjudarna”. Inte heller ville man påminna om Kristianstads stolta historia med Kristianstads GP ute på Råbelöfsbanan och bjuda in någon från SMK Kristianstad. Enda trösten i bedrövelsen, Olle Jönsson i Lasse Stefanz finns med på gästlistan…
*
Varnar redan nu, med stor sannolikhet blir det ingen Motorblogg i morgon lördag, allt för mycket handboll och annat dj-ulskap sätter käppar i hjulen om ni förstår men vi får se om jag lyckas smita undan några minuter. Hur som helst om inget annat, på söndag ses vi igen!