Ny ”Grupp H-grupp”, Robin/Sandra vann RS-premiären, Kvick gjorde likadant, Solberg med ”Göinge Power” och drag på ”Industriområdet Raceway”!
Ett konkret resultat kom fram när det var SGA-möte i Stockholm i helgen, det blev bestämt vilka som får förtroendet att lösa den svåra knuten med ett ”Nytt Grupp H-reglemente”. Gruppen som får den tunga men viktiga bördan på sina axlar består av: Johan Garli, rallyutskottet, Lars-Åke Persson, Hudiksvall, Robert Eriksson, Eskilstuna, Matti Johansson, Lidköping och Johan Vestergren, tekniska kommittén.
Tror att jag gör mig tolk för den absolut största massan av rallyintresserade i hela landet när jag nu ber alla att ge gruppen arbetsro. Låt därför kommentarsfälten på sociala medier ta ”time out”…
*
På ett någorlunda vårligt men kyligt Sturup Raceway svarade Svedala MK för premiären av RS-DM med ”Sturupsprinten” och det blev lite av skrällseger för SMK Hörbys Robin Svensson med sambo Sandra Wybrands i högerstolen på den vassa asfaltracern, Peugeot Super 1600. Att paret var snabba visste alla efter totalsegern i Asfaltcup 2015, men att redan i första tävlingen med nya bilen vinna totalt var ändå överraskande. Att det inte rörde sig om någon sorts turseger står också klart, Robin vann alla fyra körningarna på racerbanan.
– Det fungerade bra, även om jag fick problem med växlarna redan i första omgången, berättade en nöjd Robin.
Även Sandra var nöjd med premiären och menade att nya bilen var ett par snäpp häftigare än fjolårets 940-VOC.
– Nu till och med pirrade det i magen när Robin gasade…
Marginalen till tvåan Hässleholms Rolf Grybb blev stor, 19,7 sekunder på en total körtid av runt en kvart. Förhandsfavoriten, Svedalas egen Mats Lundahl i den vassa BMW:n tappade andra platsen på sista körningen, där Grybbs Ascona var 2,3 sekunder snabbare och i sluttid skilde 1,3 till Hässleholmarens favör.
Snabb var också nya B-föraren Tommy Nilsson, SMK Hörby som vann klassen med sin Honda och slutade sexa totalt. Riktig lika snabb var inte Roland Brorsson med nye kartläsaren Bengt Andersson men ”klassegern” var aldrig i fara. Fast fram till bästa VOC:are Hässleholms Peter Vestlund var ett rejält gap, 27 sekunder.
En trist premiär blev det för Team Latin Rally med Björn Hansson som förare i den udda Mazda 323F i GruppE-utförande. Redan i första körningen blev det tvärstopp i muren vid depån och nu kan även nästa deltävling i RS-DM, SMK Hörbys ”Express-Specialen” den 17 april vara i fara.
Kristian Lindberg bistod mig med lite bilder på Vinnar-Robin och så klart dagens stora publikdragare, Mats Andersson som VIP-bil med nya Opel Adam R2.
*
Andra raka segern blev det för skotten Angus Lawrie med danskan Jeanette Kvick i ”vänsterstolen” på Vauxhall Corsan när man körde ”Brick & Steel Border Counties Rally 2016”. Angus och ”Kvicken” var i klassledning genom alla sex sträckorna och tvåan var över två minuter efter. Detta trots en punktering på SS3 och ett avslitet bromsrör på SS5 vilket innebar broms på tre hjul på sista sträckan, dock inget som bekymrade enligt vinnarna.
– Stage 6 maximum attack with 3 brakes and brilliant fun!
Självklart leder man också klassen i det Skotska Mästerskapet och närmast väntar nu ”Speyside stage”, ”Round 3” i mästerskapet.
*
Efter de fem första sträckorna i holländska Zuiderzee Rallye var Steen Andersen bästa dansk men detta ändrades dramatiskt på SS6 där det blev en vådlig krasch. I en snabb vänsterkurva gick det överstyr och ut på en gräsäng och det mötet satte tydliga på Andersens Mitsubishi.
Nu blev det Brian Madsen som blev bästa dansk och detta med en delad tredje plats tidsmässigt (Brian prisbedömdes som 4:a) med hemmaföraren Jim van den Heuvel, Mitsubishi EVOX. En missad vänsterböj med backning och tidstapp (bilden) gjorde att Brian inte kunde ta sista pallplatsen. På åttonde plats hamnade hårdsatsande Ib Kragh, R5-Citroën. Allra fortast på de holländska asfaltsträckorna där en stor del kördes i mörker, var Dennis Kuipers, WRC-Focus.
*
I dag presenterade Petter Solberg sitt trumfkort i jakten på en tredje VM-titel i rallycross. För att nå detta laddar han med ”Göinge-Power” och har plockat in Staffan Andersson som mekaniker i teamet. Efter en lyckad test på franska Lohèac-banan var det igår ”debriefing” för gänget bestående av Ian, Cuddy, Francois, Jean-Philippe, Ole Johan, Lukas och Staffan längst fram till vänster.
Petter tackade gänget med.
– Thank you guys for a fantastic job!!
*
Nu ska jag inte vara elak mot Robert Kubica, men det gick precis som i rally när han gjorde racing comeback på Mugello banan i ”12h Mugello” och detta i par med WRC-åkaren Martin Prokop. Det blev ”DNF” i resultatlistan sedan fjädringen packade ihop på parets Mercedes.
*
”DNF” blev det även för Fernando Alonso i Formel 1-premiären i Melbourne och detta efter en jättekrasch sedan han kört över bakhjulet på Estaban Gutiérrez. Detta gjorde Alonsos McLaren luftburen innan bilen landade mot en skyddsmur och som vad jag bedömer, totalskrot. På Twitter skrev Alonso om hur lycklig han var över att ha kommit undan med livet i behåll. Han avslutade med.
– Nu är det dags att vila och börja tänka på Bahrain, komma i bilen igen och ta de första poäng för året.
*
För Marcus Ericsson blev det en dyster premiär sedan en mekaniker tabbat sig och börjar pilla på svenskens Sauber när han absolut inte skulle pillat. För detta bestraffades Marcus vilket dock inte spelad så stor roll när en drivaxel gick av mitt i racet.
Premiären vanns av Nico Rosberg före Lewis Hamilton och ”min vinnare 2016” Sebastian Vettel som trea.
*
Vet inte om det kan klassas som vårtecken men i helgen har det varit fullt pådrag på ”Industriområdet Raceway” i Hörby. Oräkneliga svarta däckspår i asfalten vittnar om hur ”kul” man haft på den provisoriska ”racerbanan”. Fast så kul kan det inte ha varit för den förare som lite för sent upptäckte var gränsen gick. Krossat glas, plastbitar, utrunnen olja och diverse annat småplock är fysiska bevis på att det behövs lite garagetid innan nästa race..