Viktigt möte, F1-tips, genmäle från Tomelilla MK, Kvick klass-leder och DM-premiär 09.00!

BloggSGAI helgen är det ”SGA-träff” i Stockholm (SGA står för sportgrenansvarig) och i detta fall är det gänget med rally på sin lott som träffas. Extra intressant i år efter turbulensen i Rallyutskottet vilket jag utgår från blir en av huvudfrågorna vid mötet. ”Pajkastningen” på de sociala medierna har tack och lov mattats av de senaste dagarna, men fortfarande pyr det i leden. Vissa verkar helt enkelt inte vilja förstå hur saker och ting fungerar, trots att man får det förklarat för sig. Får en känsla av att en del har ”egna agendor” och där det är viktigast att ett nytt RU driver just de frågor man själv är intresserad av. Så enkelt är det så klart inte, utan ett utskott måste se till alla från ”C-föraren med Grupp E-bilen” till ”SM-åkaren i den häftiga WRC-bilen”. Som om inte den ekvationen är tillräckligt svår att lösa, har man sedan allt kring arrangerande av tävlingar och den tunga bristen på villiga funktionärer att hantera. Så nog finns där en hel del att dryfta på dagens möte men jag är optimist och är säker på att både landets ”SGA:er” plus kommande nya RU har samma mål, att utveckla svensk rallysport.

*
Lovade ju att skriva lite om nattens Formel 1-premiär i Melbourne, Australien. Noterar att de nya kvalificeringsreglerna inte verkar ha fallit i god jord och dagens tre snabbaste förare Lewis Hamilton, Nico Rosberg och Sebastian Vettel var alla kritiska till upplägget vilket innebar en nästan tom bana de sista minuterna av kvaltiden.
Svenske Marcus Eriksson hade inget direkt lyckat kval och startar från 16:e plats i natt. Örebroaren var knappt slagen av danske Kevin Magnusen i sin Renault.
Har även lovat att för första gången köra ett F1-tips, men det handlar om slutställningen och inte hur det går i premiären.
1. #5 Sebastian Vettel Ferrari
2. #6 Nico Rosberg Mercedes
3. #44 Lewis Hamilton Mercedes
4. #33 Max Verstappen Toro Rosso
5. #14 Fernando Alonso McLaren
8. # 9 Marcus Eriksson Sauber
9. #20 Kevin Magnusen Renault

*
BloggKubicaSer att Robert Kubica ännu inte fått in racingåkandet under hjälmen. På Mugello-banan testade han hur pass löst det var i grusen utanför banan…

*
Gårdagens blogg där jag refererade vad Trelleborgs MK:s Tävlingsledare Lasse Mattson angav som skäl till varför ”Österlen Sprinten” tvingades ställa in väckte irritation inom Svampabanans ägare Tomelilla MK. Fick ta emot fler mejl där man uttryckte sitt ogillande över att jag tagit upp saken i bloggen. Från ordförande Martin Larsson kom en förklaring till varför man beslutat om höjd banhyra och han skriver: ”Hej Tommy!
Som ordförande i Tomelilla MK blir jag både ledsen och upprörd när jag läste bloggen idag. Siffrorna som Mattsson uppgett till dig stämmer men är våra faktiska kostnader och inte bara en summa som är tagen rakt ut i luften. Vi har använt exakt samma budgetmall som vi har till ALLA våra egna bilarrangemang! 
Och det är ju mer än bara banan som kostar när man har ett arrangemang. Vi har tex tömning av bajamajor/container, maskinkostnader för att ställa iordning och återställa banan, salt, bevattning mm. Dessutom har vi krav på oss att det inte får damma på grannarna om vi vill fortsätta med vår verksamhet och det kan jag tänka mig att Mattsson inte berättade för dig, utan valde väl att ta på sig ”tycka synd om mig” rollen!
Nämnde han att det är Trelleborgs MK som står som arrangör? Eller att de sökte tävlingen innan ens de hade kollat med Tomelillas kommittéer eller styrelse om det datumet var ledigt då de tänkte köra Österlensprinten? Vi kör ett stort arrangemang i SM i motocross hela den helgen så det hade inte gått att köra Österlensprinten då i vilket fall som helst. Men det finns lediga datum både innan och efter MX SM.
Österlensprinten har kört för halva kostnaden mot vad alla andra bilsporter har budgeterat och då  kommer de ändå till dukat bord i att allting med banan är klappat och klart till att köra tävling. Efterarbetet har de inte heller behövt befatta sig med. 
Men nu när styrelsen för Tomelilla MK menar att det ska var lika för alla, så tycker Mattsson att det är konstigt!? Varför ska Österlensprinten ha en gräddfil och betala halva priset när andra får göra för och efterarbetet. 
Vi är en stor klubb och kör många tävlingar och såklart kostar det massor med pengar och då måste vi på något vis kunna betala för våra utgifter. Då får alla dra sitt strå till stacken och ha en budget som håller.
 Om det är så att vi är medarrangör kunde vi ju själva vara tillståndsägare och inte som nu, att det är Trelleborg som står som arrangör. Oavsett vilket hade kostnaden varit densamma ändå.
Vi i Tomelilla MK tycker det är tråkigt att detta publicerades i bloggen innan vi fick möjlighet att förklara varför kostnaderna är som de är. 
För din info så har inte Trelleborgs MK, Lasse Mattson eller någon annan informerat oss om att tävlingen är inställd. Det får vi läsa i din blogg.
Det visar tydligt vilken nivå detta ligger på……
En historia har alltid två sidor och vi önskar att även vår version ska visas för bloggens läsare.
 Martin Larsson
Ordförande Tomelilla MK”.
För mig var det viktigaste att det jag skrev var sant vilket också Larsson erkänner att det var och att RS-DM nu är ytterligare en tävling mindre. Att det sedan verkar vara lite spänt mellan Mattson/Trelleborgs MK och Larsson/Tomelilla MK känner jag inte att jag kan ta ansvar för och därmed avslutar jag ”ärendet”.

*
Uppe i Tingsryd jobbar man för fullt med ”TingsRyd Rallysprint” den 5 maj och Malte Sandberg i tävlingsledningen när en önskan att få dit danska asfaltåkare och vill gärna ha Motorbloggen till hjälp. Malte skriver ” Vi är intresserade av att få hit några danska förare, som får fri startavgift. Hur kommer vi i kontakt med dem, är det via facebook?”.
Han vill gärna ha namn på lämpliga kontaktpersoner på andra sidan Öresund, så är där någon ni känner skulle kunna fungera som sådan, hör av er till mig så förmedlar jag.
Malte är också lite av pionjär när det kommer till miljöarbete i rallysporten och detta har han inte släppt berättar han, ”I år kommer TingsRyd Rallysprint att miljö/energikompenseras. Det är vi säkert först med i Sverige/världen, liksom vi var först med att introducera etanol 2004 med Robins SAAB. För det fick Rolf Linde och jag Bilsportens miljöpris 2007. Det första priset som delats ut. Vi är ungefär samma grupp då som nu bygger sprintsträckan i Tingsryd. Det gäller att vara uthållig. Vi kommer att ha elbilsutställning på en av publikplatserna, tillsammans med Robins gule etanolSaab och några biogasbilar. Sen kommer syrrans barnbarn Lukas Sundahl att visa upp sin Porsche och sitt team samt  Hans Bååth kommer med sitt upplevelseföretaget MotorEvent som till vardags håller till på Uråsa flygfält att finnas under hela dagen på plats på publikplatser vid Tingsryds Buss. Här kommer publiken att ha möjlighet att tävla om fina priser i MotorEvents aktiviteter.”.

*
I Holland körs i dag med målgång sent ikväll ”Zuiderzee rally” med lite danska asfaltspecialister i startlistan. Efter tre körda sträckor är Steen Andersen med sin Mitsubishi EVOX bäst av ”di røe o hvide” på sjätte plats., knappt minuten bak ledaren Dennis Kuipers med WRC-Focus. En halv sekund efter Andersen är gamle ”Lille Mats-vinnaren” Brian Madsen, Peugeot 306 Maxi som sjua och på nionde plats Ib Kragh, Citroën R5.

*
BloggKvick”Brick & Steel Border Counties Rally” är arenan för danska co-drivern Jeanette Kvick som här ska lotsa fram unge skotten Angus Lawrie till ännu en seger i
det ”Skotska 2WD-mästerskapet”. I skogarna i det sydöstra hörnet av Skottland har man avverkat fyra av de sex tuffa grussträckorna och så här långt är det tummen upp för den skotsk/danska kombinationen. Paret leder klassen med sin gula Vauxhall Corsa 1400 och detta nästan två minuter före tvåan. Senare i eftermiddag rullar bilarna i mål.

*
VW-basens önskan om en ”El-bils klass” i Rallycross-VM har inte mottagits så där överväldigande positivt. På en internationell rallycross-sida har debatten gått hög och inte en enda av de jag läst har gillat idén. Man menar att ljudet är en viktig del i konceptet och utan detta dör sporten, jag håller nog med. En annan som gör samma bedömning är Leif Persson, ”Jag vill bara säga så här angående Elbilar +motorsport , man MÅSTE  ha inbyggt motorljud annars somnar man.
Andros Trophy  har kört en klass med elbilar och man kan lika gärna se på när färg torkar så ointressant är det , knappt någon omkörning utom om det är ngn som snurrar i en kurva.
Nä, det måste brumma och det måste brumma mer än en humla.
Med vårlig hälsning  Leif i Hällevik”.

*
BloggKadettKan inte undanhålla er två läckra Oplar nu när det börjar våras, från Bengt Bengtsson kommer en läcker annonsbild på en Kadett A medan en anonym Opel-älskare skickar en bild från USA på en fin Opel GT. BlogGTVäljer att bortse från kulören…

*
Avslutar med ett lycka till till alla som ska köra premiären av RS-DMSturup Raceway imorgon söndag. En helt öppen affär då ”Asfaltkungen” Mats Andersson mer eller mindre abdikerat från tronen och bara ska köra ett splittrat RS-program under året.

Mats Lundahl, Svedala MK slutade tvåa i SMK Hörbys rallytävling Express-Specialen.

Därmed blir DM-striden helt öppen, så klart med 2015-års mästare Mats Lundahl som lite favorit med sin gröna BMW, dessutom med uppfräschad motor. Bakom finns få bland annat SMK Hörby-kvartetten, Tommy Andersson, Jocke Kristiansson, Robin Svensson och Tommy Nilsson. För att inte glömma Hässleholms vrålsnabbe Opel och Vasaloppsåkare Rolf Grybb som mycket väl kan blanda sig i striden om totalseger. Noterar också att vasse dansken Jörgen Hansen bytt klubb och är numera klubbkompis med Grybb i Hässleholms MK.
BloggRoland
Att tippa vinnare är alltid svårt men jag sätter en 1000-lapp på Roland Brorsson som vinnare i ”A-VOC”. Motståndet är inget att frukta, Black Beauty är ensam i klassen…

Första start i ”Sturup-Sprinten” är klockan 09.00.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *