Toopi ny hos EKS, Åhlin anmäld till ERC på Irland, gruspremiär väntar, ruggig Subaru-krasch och varning för piratbälten!

BloggToopiDå blev det klart idag vem ska sitta i EKS-teamets ”andra bil” (utgår från att Mattias Ekström kör i första bilen). Det blev 24-årige finländaren Toomas ”Toopi” Heikkinen som ska köra den Red Bull-sponsrade Audi S1:an i årets RallyX-VM. Därmed har teamet hittat sista pusselbiten enligt Ekström.
Toopi är inte bara supersnabb på banan utan också en bra kille med mycket humor, vilket är ovanligt för en finne, kommenterar Mattias med ett stort smajl.
Hans första viktiga mål blir också att lära sig svenska…
Toopi slutade tvåa i mästerskapet 2014 och ser framemot att bli en del av EKS-teamet. Han delar också chefens åsikt när det kommer till motorsport.
– Vi vill båda vinna!

*
BloggIrlandNästa stopp för ERC-åkarna blir klassikern ”Circuit of Ireland International Rally”, 7-9 april. I den 25 namn långa seedade ”Entry list” hittar vi glädjande nog Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen som nummer 9 med R5-Fiestan. Inte så konstigt då tävlingen även ingår i Brittiska Rallymästerskapet.
Med #1 hittar vi Craig Breen som kastade in sin anmälan sist av alla toppförarna och här kommer irländaren att köra en R5-Citroën. Med #2 hittar vi BRC-ledaren Elfyn Evans medan ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz går ut direkt efter. Fjärde bil ut blir Alexey Lukyanuk.

*
Arrangören av sjunde deltävlingen i WRC, ”LOTOS 73RD RALLY POLAND” har tänkt nytt och kan belåtet meddela att en tredjedel av sträckorna är nya mot 2015. Trots detta fortsätter semesterorten Mikolajki intill Mazuriansjön att vara centralort för tävlingen. Totalt 22 sträckor med en sammanlagd längd av 317 kilometer.
De nya sträckorna uppges vara både mer ”publikvänliga” samtidigt som de är mer utslagsgivande för de tävlande. Inte helt oviktigt ska de bidra till att få ett säkrare rally. Sträckorna är väldigt olika långa, kortast mäter 2,5 km och är publiksträckan Mikolajki Arena och längst är Stańczyki på nästan 27 km. Rallyt körs 30 juni till 3 juli.

*
Det blev ingen gallring till ”Karlshamnspecialen” annandagpåsk meddelar arrangören Asarums MS, ”Efter bedömning av sträckan och serviceplatsen, har vi beslutat att låta samtliga anmälda ekipage starta. Vi kommer dock inte ta emot några efteranmälningar.”.
Därmed får samtliga 76 anmälda prova på blekingskt grus.

*
BloggAnderslövImorgon kväll, tisdag tar Trelleborgs MK beslut om man ska göra samma sak som Asarum och låta alla som vill köra ”Anderslövsrallyt” den 2 april. Borde inte vara några större problem då man i inbjudan satt gränsen till 100 startande och idag är där 97 som anmält sig till tävlingen. Eftersom man i år inte kör i DM som brukligt utan istället är premiär i Bilsport Rallycup finns där inga 4WD eller ”smällebilar” i listan. I helgen var tävlingsledare Lasse Mattsson ute och kollade de fyra sträckorna på Söderslätt (samtliga ska köras två gånger) och var nöjd med vad han såg.
Vägarna var riktigt bra så än så länge finns där inga problem, menade Mattsson.
Väderleksprognosen ser också ut att gå Trelleborgs MK:s ärende. Tio dagar framåt väntas fint väder med både sol och lite blåst. Enbart långfredagen väntas bjuda på runt två millimeter regn. Ny startplats för tävlingen är Sturup Raceway.

*
BloggFetela1Fick idag ögonen på en av de värsta avåkningarna jag någonsin sett på film. Den olycklige var numera USA-boende polacken Peret Fetela som numera är ägare till en totalskrotad Subaru detta efter en rullning med så många varv att det var omöjligt att räkna. Kraschen hände i andra deltävlingen av Rally America ”100 ACRE WOOD”. BloggFetela2På ett riktigt snabbt parti hoppade Fetela högt och efter landning gick i en sten med vänster framhjul sedan startade karusellen. Riktigt rist för honom då han helt oväntat vann första deltävlingen ”Sno Drift Rally”.

*
BloggBältePå tal om krasch så varnas det nu för piratkopierade säkerhetsbälten tillverkade i Kina. Viktigt är att vi nyinköp kolla märkningen enligt FIA technical list 24 som finns på SBF:s hemsida under regler. Att avgöra om det är äkta eller pirat kan ske genom att kolla FIA-märkningen som på godkänt bälte har FIA D-273.T/98,. Det ska vara ett mellanslag mellan FIA och nästa bokstav, på ett piratbälte sitter dessa ihop ihop, ”FIAD-273.T/98”. Bältena lär vara fint gjorda men helt livsfarliga!

*
Det blir mer STCC och RallyX Nordic hos SVT framöver och vid sidan av sändningarna på webben kommer sju av årets deltävlingar visas live i SVT1 eller SVT2!
Att det blir direktsändning även i SVT:s traditionella kanaler betyder naturligtvis mycket för våra möjligheter att fortsätta växa som mästerskap, både sportsligt och kommersiellt, säger Jonas Lundin, vd på STCC AB.

*
BloggMantaAvslutar med en fin vintertbild som Jonas Enoksson tog i samband med LBC-Ruschen, en Opel Manta i vinterskrud.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *