Nu kör Gröndal Rally Sweden, Latvala ledsen, tuff framtid i Värmland, Kalle i Toyota (?) och klass på servicen!

Knappt hade jag hunnit publicera onsdagens Motorbloggen med chockbeskedet att det inte blev någon start för Anders Gröndal i Rally Sweden, förrän han kort efteråt själv gick ut och gav nya besked.
Jag har goda nyheter, efter ett superjobb av arrangörerna av Rally Sweden och FIA blir det start i WRC2-klassen!
Tack för allt stöd och speciellt tack till Rally Sweden och FIA, hälsar Anders som nu med automatik plockas in bland favoriterna med nya R5-Fiestan.

*
BloggLatvala kopia 2Ingen har väl undgått det faktum att Jari-Matti Latvala råkade ”köra på” en åskådare ( påkörningen skedde i väldigt låg fart…) vid sin avåkning i Rally Monte Carlo. Meningarna har sedan varit lite skilda hur Latvala uppfattade incidenten. FIA hävdar att han måste ha lagt märke till att han körde på en person och då skulle ha stannat och kollat hur det gick. Latvala själv hävdar att han hade dålig sikt på grund av rök efter avåkningen och uppfattade det mer som att personen hoppade undan och inte träffades av bilen. Oavsett vilket så har ”drevet gått” och många ”förståsigpåare” tycker att FIA:s bötesstraff inte på långa vägar är tillräckligt, Latvala borde stängas av åtminstone en eller ett par tävlingar hävdar ”drevet”, själv blir jag bara trött.
På Facebook har Latvala förklarat ungefär som jag skrivit och försökt förklara hur ledsen han är över det som inträffade. Han säger också att det var först vid sträckmålet som teamet via radion informerade honom att en person blivit påkörd. Hade Latvala uppfattat att han verkligen körde på någon hade han självklart stannat menar han.
Även hans kartläsare Miikka Antilla är glad över att åskådaren inte skadades vid olyckan och vill även tacka för allt stöd som han och Latvala fått efteråt.
Thank you very much for your messages of support and see you in Sweden, hälsar besättningen i Polo#2.

*
BloggSvenskaI Monte Carlo fanns även vd för Svenska Rallyt, Glenn Olsson på plats för att förhandla om Rally Swedens framtid i WRC-kalendern, en tuff uppgift.
Våra värsta konkurrenter Japan och Kanada är beredda att lägga upp mellan 40 och 50 miljoner per år för att ta över vår vintertävling, berättar Olsson.
Som jämförelse betalar rallyt i dag fem miljoner och en höjning i den här klassen lär bli tuff för värmlänningarna.
Jag har haft två möten i Monte Carlo med WRC Promoters vd Oliver Ciesla. Prislappen för att vi ska överleva nya avtalet 2017 till 2019 sticker iväg rejält med dryga två miljoner per år och vi är absolut inte i mål. Jag vet faktiskt inte om vi kan få ihop det. Det är en ständig kamp för att hitta nya intäkter. Parallellt med förhandlingarna med Ciesla förhandlar vi med våra finansiärer. Vi närmar oss vägs ände nu, medger Glenn Olsson i en intervju med NWT.
En stor skillnad mellan Japan och Kanada är att man får statligt stöd för att locka över rallyt, något som inte alls är aktuellt här hemma.
Lite roligare är då att vädret i Värmland är på väg att åter bli kallare och här känner Olsson absolut ingen oro. Dessutom har man snart klart med nya shake down-sträcka även denna bara runt milen från Karlstad.

*
Skev igår om Toyota och dess WRC-planer och idag skriver Ericsson Motorsport att snabbe fransmannen Bryan Bouffier kan vara aktuell som testförare. 38-åringen körde Rally Monte Carlo i privat regi i en M-Sport WRC-Fiesta och bröt efter avåkning på SS 13 från en sjunde plats.BloggMikko Oavsett om nu Bouffier ska ingå i Toyota-temet så skrevs det i dag på brittisk sajter att Mikko Hirvonen är klar som testförare hos Mäkinen.
Själv fick jag idag ett kokhett tips om ännu ett namn som Tommi Mäkinen till och med har nämnt på sin sajt, underbarnet Kalle Rovanperä. Min källa är bekant med pappa Harri så uppgiften är inte påhittad om nu någon skulle tro att jag jobbar på det viset. Kalle i en Toyota, en kanon kombo i mina ögon!

*
BloggERCNästa helg är det ERC-premiär i Rally Liepaja och då var det tänkt att för allra första gången en förare från Sydamerika skulle göra debut. Paraguayanen Jose Luis Jacquet Rios är anmäld med sin läckert strajpade Mitsubishi EvoX, men har nu tyvärr fått kasta in handduken. Rios är mycket besviken då bilen är på plats, biljetterna bokade och reccen förberedd men nu fick föraren inte tillstånd att lämna Paraguay för resa till Europa på grund av en tropisk sjukdom. Nästa deltävling i ERC kolliderar med en deltävling i PM ( Paraguay Mästerskapet) så ERC-debuten får vänta till grekiska SEAJETS Acropolis Rally i maj.

*
BloggMadsSamma helg, alltså första i februari är det dags för deltävling två i Norska Mästerskapet, Rally Finnskog. Där blir det fint främmande i form av Mads Östberg/Ola Fløene som kör ADAPTA-teamets nya R5-Fiesta. Bra genomkörare till Rally Sweden helgen efter…

*
Kan väl gott erkänna att Sprint-SM i Piteå tappat en hel del intresse från mig sedan alla ”sydlänningar” blivit bortlottade till förmån för mer norr ut boende förare. En skåning finns där dock i RallyX on Ice, William Nilsson från Tomelilla i Supercar Lites.
Det känns jättekul, att få uppleva allting och även att få köra en sådan här tävling. Men jag fokuserar på samma sätt, precis som att det är vilken tävling som helst, säger William.
Det är dock en speciell tävling. Det är snö och is som underlag, det är ”SM-vecka” och det är ett väldigt tufft startfält.
Som skåning har William få träningstillfällen bakom sig där snö varit involverat, men han har ändå goda förhoppningar.
Jag befinner mig hos mitt team, JC Race Teknik, i Kil, Karlstad, och vi hade en testdag i Antilla Torsby måndags. Det kändes jäkligt bra. Jag kom in i körningen direkt och även om det finns saker att finslipa så kändes det riktigt bra, säger William.
Trots att William inte tillhör landets absolut mest rutinerade förare räds han inte konkurenterna.
Jag bryr mig inte om det är Patrik Sandell eller Reinis Nitiss som är bredvid utan jag ser dem precis som jag ser på de andra tävlande.
Då vilar där ett tungt skånskt tryck på unge Williams axlar på söndag.

*
West Euro Rally Cup har aldrig haft något större genomslag bland svenska förare, konstigt nog kan jag tycka. Inte bara en möjlighet att köra relativt billigt runt om i Europa utan här finns dessutom prispengar. Dessutom finns där en svensk tävling, Hässleholms SM-bidrag, Snapphanerallyt.
Så här ser kalendern ut för 2016.
18-19 mars            Zuiderzee Rally NL
6-7 maj                 Rund um die Sulinger Bärenklaue D
18 juni                  Autosoft Vechtdal Rallye NL
19-20 augusti     Snapphanerallyt S
3 september       Rally Sokndal N
17-18 september Hellendorn Rallye NL
21-22 oktober      Rally Denmark DK

*
BloggHamnenÄven om jag tycker att min egen klubbs tävling TV-Svängen håller hygglig klass måste jag ändå erkänna att Rally Monte Carlo har bättre klass på sin serviceplats. Linderöds Idrottsplats i all ära, men mot hamnen i Monte Carlo står den sig slätt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *