Nu är det dubb igen, nu är det dubb igen…

Nu är det dags för dubbdäck igen, men lugn jag tänker inte hacka på er som väljer dubbfritt. Har inte mina tidigare argument fått er att ändra uppfattning så är där inte mycket kvar att göra. Men just nu faller temperaturen och minusgrader kombinerat med våta asfaltvägar är ingen bra kombination. Bara att hoppas man klarar sig från att få en ”autobahnfahrer” i fronten när man åker hem…
Nej nu gäller det vinterdäckslagen och varför inte samma lag gäller för bussar och lastbilar. Senaste dagarna har det varit extremt många halkolyckor runt om i landet, hur många som beror på avsaknad av dubbdäck, har jag ingen aning om. Även flera bussar har varit inblandade i olyckor, bland annat i Kristianstad. En buss kanade rakt igenom väggen på Resecentrum och vad som hittills framkommit i den tekniska utredningen så skylldes händelsen på ishalka. Inget konstigt med detta, varma bussdäck som polerar snö till is ger halka. Men kanske det hade hjälpt om bussen hade haft dubbdäck?
Medan personbilar enligt lag måste ha vinterdäck så gäller inte samma sak för bussar och lastbilar. Nu ”skärps” reglerna från årsskiftet så att däcken måste ha minst fem millimeters mönsterdjup på dragbilen medan släpet klarar sig med 1,6 millimeter. Hallå Vägverket, skärpta regler är det ett skämt eller? Vi snackar alltså fortfarande om sommardäck, med fem millimeters mönster. Hur greppar detta när det är halt?
En rundringning hos några däckhandlare visade att kostnaden för dubb i ett buss/lastbilsdäck låg på cirka 1500kr/däck vilket ger en merkostnad per buss med åtta däck, på totalt omkring 12 000 kronor. Sedan tillkommer naturligtvis även däckkostnaden med ytterligare 40 000 kronor/buss. En total investering per fordon på omkring 50 000 kronor, men en hel del av detta sparas in genom att sommardäcken håller desto längre eller hur?
Nu förstår jag att hårt pressade åkare och bussbolag slår bakut, men ska Vägverkets Nollvision uppnås så vill det nog till att alla hjälper till. För visst är det så att när snökaoset sätter igång så är det oftast lastbilar/bussar som ser till korka igen vägarna. Inte genom att köra av vägen utan mer som effektiva hinder i uppförsbackar.
I Norge är man inte lika snälla, här krävs det vinterdäck för alla. Inte nog med detta utan lagen kräver även snökedjor och inga undantag görs för utländska bilar/bussar. Kanske något för Vägverket att fundera över. För när det gäller regleringar och kostnader för privatbilister så brukar beslutsgången vara både snabb och effektiv.

10 svar på “Nu är det dubb igen, nu är det dubb igen…

  1. Hej Tommy.

    Delar inte din inställning om att det krävs dubbdäck på alla fordon från 1/12 till 31/3. Fullständigt vansinnigt sett ut miljö- och ekonomisk synpunkt.
    Om förarna kör med ”insidan” de få dagar som vi har snö el ”halka” så räcker det långt. ”Det går lika bra med selleri”, förlåt, skall vara dubbfritt.
    Sedan kan du inte jämföra med Norge. De har ju snö och kyla i hela sitt land, vilket vi inte har i Sverige och definitivt inte i Götaland.

    C G

    1. Hej CG. Var och en blir salig på sin tro och jag blir det definitivt på tron, alltid maximalt väggrepp. Som jag brukar hävda, det handlar inte om hur många dagar vi har halka eller på hur många vägmil. Utan när den svarta halkan som finns här nere slår till, handlar det istället om sekunder och meter…
      Med ditt resonemang ( som du delar med de flesta som kör dubbfritt ) så kan vi ju även skippa bilbälte, krockkuddar och andra säkerhetsgrejor, det gäller bara att köra med insidan så händer inget. Sedan förstår jag inte när debatten om trafiksäkerhet övergår i miljödebatt. Antingen prioriterar man det ena eller det andra och för mig är prioriteten solklar!
      Med detta så önskar jag dig och dina dubblösa vänner ett riktigt gott och halkfritt nytt år.
      Tommy

  2. Enligt flera tester mellan dubb & friktionsdäck utan dubb har man kommit fram till att bromsträckan med dubbdäck blir betydligt längre vid väglag utan is & halka. Eftersom vi i skåne inte har många dagar om året med halka så anser jag att vinterdäckslagen bidrar till större risk för olycka vid körning med dubbade däck då jag inte vill ligga & byta däck var dag som vädret vänder. Därför kör jag odubbat och som C G säger ”kör med insidan” av skallen istället för att riskera en hiskeligt lång bromssträcka på torrt väglag med dubbdäck som kan leda till större olycka än dubbfritt.
    God fortsättning!
    /Alex Carkings

    1. Hej.
      Nu är det ju inte riktigt så som du beskriver, utan vid flera olika tester bland annat i Aftonbladet så har dubbdäcken kortare bromssträcka på torr asfalt än de dubbfria. Anledningen till detta är att de dubbfria har ett mycket mjukare gummi, för att överhuvudtaget fungera när det är halt och då ge bättre väggrepp än sommardäcket, att ”lamellerna” helt enkelt viker sig när du bromsar hårt. Följden blir att de fungerar ungefär som ett blankslitet sommardäck. Så de tester som du har läst skulle jag gärna vilja ta del av, tipsa gärna.? Vad gäller halka i Skåne så är vi väl snart inne på tredje veckan…
      Även jag önskar god fortsättning
      Tommy

  3. Och som ALLA vet så ljuger ju aldrig Aftonbladet. Sveriges säkraste källa 😉
    Ska genast rota igenom MINA källor och återkomma i frågan.

  4. Nu har jag rådfrågat olika däckförsäljare i Kristianstad och får ungefär samma svar hos alla. Här är åtminstone en artikel som styrker min uppfattning: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21763
    Sen vill jag passa på att citera ett känt däckföretag vid namn Vianor som på sin sida skriver ”Om du kör mer på isiga än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck”, vilket jag personligen inte tycker att vi skåningar gör. På hösten kan man ju dessutom byta till friktionsdäck tidigare än till dubbdäck & behöver därför aldrig stå överraskad i den korta halkperioden vi har här nere. Debatten kan fortsätta i evigheter men jag lämnar upp till var & en att ”använda insidan” som en klok man sa 😉
    Mvh
    Alex

    1. Hej Alex.
      Kul med ditt engagemang i vinterdäcksfrågan, hade varit bra om alla hade varit lika intresserade av vad dom åker omkring med på sina bilar. Testfaktas artikel är samma som jag och många andra kommenterade som rent dravel för över ett år sedan, att dubbarna skulle försvinna efter 50 mil är ju som sagt rent dravel. Du kan inspektera mina Nokia som gått snart två säsonger eller cirka 3000 mil, är där mer än totalt 20 dubbar som försvunnit så är det allt!
      Men du har ju helt fel när det gäller isiga vägar det är ju just det vi har i Skåne, den svarta lömska halkan. När det är snö och även hårdpackad snö så fungerar dubbfritt hyggligt och i vissa fall minst lika bra som ett dubbat, men det är på blankisen som de faller igenom. Körde hem från jobbet ikväll på E22:an och efter Tollarp var det just det här förhållandet, blankis. Gissa om jag uppskattade mina dubbdäck?
      En poäng har du, att du kan lägga på dina däck tidigt på hösten. I den bästa av världar så skulle man ju ha sommardäcken på till i början av oktober, sedan dubbfritt och så dubben på i mitten av november. Dubbdäck av i början av mars, dubbfritt till april och sedan sommardäck igen. Men vem har råd eller ork till detta?
      Sedan håller jag inte med om att det är så kort period med halka i Skåne, tre veckor som nu och det verkar bli minst en vecka till, tycker jag är hyggligt långt. För mig innebär det ungefär 400 mils körning. Körning som det kan hända mycket på…
      Debatten kan som du skriver hålla på i evigheter för så mycket har jag lärt mig, att förespråkarna för dubbfritt är oerhört svåra att övertyga om deras i mitt tycke säkerhetsmässigt britsfälliga däcksval. Hade det bara gällt er egen säkerhet så hade jag inte brytt mig så mycket. Men vi är ju alla, både vi med dubbar och ni utan, ute och åker på samma hala vägar. Då vill jag iallfall ha bästa möjliga väggrepp, det kan varken du eller någon annan någonsin övertyga mig om är feltänk!
      MVH
      Tommy

  5. Nejdu Tommy, vi är nog av två skilda världar när det gäller denna frågan då jag inte kan hålla med dig om mycket i ditt resonemang mer än att debatten kan hålla på i evigheter. Tycker det är synd bara att ”det gamla” inarbetade sättet inte kan ge plats åt nya ”bättre” lösningar, men antar att vår ålderskillnad & mitt kanske lite öppnare sinne för frågan kan ha viss betydelse. Som f.d boxare kan jag stolt slänga in handduken i frågan med motiveringen att jag gjorde mitt bästa för att övertyga en starksinnt & envis man som du 😉 Tack för ordfighten =)
    Mvh
    Alex Carkings

  6. Hej.
    Visst är det så Anders, men varför bara räkna in lastbilar? Det finns bussar, ja t.o.m personbilar utan dubbdäck.
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *