Noter hos klassiker het potatis och bitter Volvoåkare om SSR!

En het potatis när det gäller historiskt rallytävlandet är det här med noter. I Klassiska Rallycupen är det notförbud som gäller och har så varit sedan man drog i gång cupen i början av nittiotalet. Då ett logiskt och förståeligt beslut men nu tjugo år senare kanske dags att ompröva?
Vet inte säkert, men tror att alla då eller de flesta åtminstone som körde de första åren aldrig åkt på noter tidigare. Förbudet kvarstår än idag, men blir svårare och svårare att motivera, de ”nya klassikerna” som nu tillkommer har aldrig gjort annat än tävlat med noter.
Ett bevis på att förbudet håller på att luckras upp är att Midnattsolsrallyt i år för första gången tillåter ”vägbeskrivningar” i klasserna för bilar från 1970 och nyare. En snabb blick i anmälningslistan och vad jag kan se så har nog majoriteten redan idag noterfarenhet, åtminstone alla som kan tänka sig att vara med och slåss om totalsegern. Tror inte heller det dröjer länge innan Klassiska Rallycupen tvingas in på samma väg om man vill säkra återväxten…
Noterar att man håller en speciell notutbildning för deltagare i rallyt den 19 juni i Älmhult under ledning av Älmhults kartläsarprofil Anders Martinsson och Kristianstads totalt orädde högerstolsnötare Björn Larsson. Orädd, ja har man åkt med Degebergas snabbaste grävmaskinist Anders Strömbeck i många år, så tolkar jag det som så…
Är dock lite tveksam till nyttan av en notkurs bara fyra veckor innan start. Att lära sig åka på noter kräver både rutin och träning, det blir svårt att hinna med innan Västerås kallar!
Fick ett mejl häromdagen från en Regularityåkare som berättade om helgens tävling i just Västerås. SVK-Pokalen har lockat precis över trettio startande. Detta borde ju vara det perfekta träningstillfället inför årets höjdpunkt MSR så antalet borde varit det dubbla. Samma typ av tävling i samma område kan det bli bättre? Ändå är det nästan bara lite drygt hälften av de som ska köra MSR som tar tillfället i akt till ett genrep. Ställer mig frågan, hur seriösa är egentligen merparten av Regularitygänget, jag har min åsikt klar…
Samma avsändare påpekade också att han fortfarande har Patrik Flodin som favorit till seger i MSR. Men, påpekar han som ny outsider föreslås Uppsalas Mats Thorszelius. Ska man döma av premiären med den nybyggda 240:an i Breson-Trofén så är tipset inte helt fel. Seger med fem sekunder före tvåan, en av MSR:s tidigare vinnare Tony ”Roten” Jansson dessutom på Fordåkarens hemmavägar vilket lovar gott för Mats. Dessutom trettionde totalt, 0,8 sekunder före SM-åkaren Tobias Söderquist i sin fullpreppade grupp H Corolla…
Fick ett mejl igår från en lite bitter Volvo Originalåkare. Bitter för att man inte fick åka Sverige-Serien i South Swedish Rally som man gjort flera gånger de senaste åren. Tidigare lite av årets höjdpunkt för alla VOC:are söder om Dalälven, nu blir det istället Dackefejden och Växjö två veckor senare. Han skriver:
”Måste ju kännas kanon för SSR att tacka nej till Sverige-Serien med motiveringen att det blev för många startande, eftersom det även skulle ingå klassiker. De hade kanske kunnat hantera ytterligare cirka sextio vildhjärnor i Volvobilar när nu klassikerna inte ens blev två händer fulla…
Och glöm nu inte att du är en av oss ”volvoidioter” och inte längre räknas in bland klassikerna!”
Tror säkert SSR-arrangörerna håller med men till deras försvar, så är det ju alltid lätt att med facit i hand tala om hur man skulle ha gjort. Men visst, sextio VOC-are hade inneburit ett tillskott på knappt tvåhundratusen till kassan, vilket naturligtvis inte varit helt fel!

2 svar på “Noter hos klassiker het potatis och bitter Volvoåkare om SSR!

  1. I Finland är det 100% ONOTAT som gäller i deras historiska rallycup. 120 VETERAN-ekipage lockar en sådan deltävling utan vidare.
    (Ingen efterlyser heller noter). Enda undantaget är väl Lahti Rally, som är EM-deltävling och därför inkluderar genomkörning/notskrivning.

    1. Hej.
      Vet inte riktig om det går att jämföra rakt över till oss? Är det inte så att man även har notrestriktioner i ”vanliga” tävlingar. Här är det, åtminstone i södra Sverige, vad jag vet bara Bilsport Cupen som kör onotat.
      Talar för mig själv, känns både säkrare och roligare att åka med noter så det är min utsiktspunkt i frågan.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *