Bilsportförbundet fick miljonvite och Wallmans extrem Ascona!

Svenska Bilsportförbundet fick igår en riktig käftsmäll av Konkurrensverket. Man meddelade då beslut i ärendet angående SBF:s ensamrätt att få arrangera biltävlingar i landet. Med ett vitesföreläggande på en miljon kronor ska SBF senast den 15 juli ha ändrat i sina stadgar för att öppna upp för andra arrangörer. Ett bra beslut, kanske tveksamt enligt mitt sätt att se…
Läste igenom KKV:s beslut bara det en prestation, 52 A4-sidor med totalt 258 punkter krävdes för att klargöra det här komplicerade ärendet. Det måste jag erkänna, jag blev inte mycket klokare. Så mycket förstod jag ändå att SBF med sin 470 klubbar och över hundratusen medlemmar är totalt dominerande på tävlingsfronten. Motparten Svenska Motorsport Alliansen med cirka tusen medlemmar, arrangerar årligen omkring hundra tävlingar. Alla eller de flesta, på permanenta anläggningar, rally t. ex finns inte. SBF-klubbarna däremot svarar för elvahundra arrangemang som totalt lockar omkring sextiotusen tävlande.
Egentligen kunde ju SBF bara struntat i det hela och låtit SMA köra på men SBF och även Riksidrottsförbundet ser risker i framtiden. Risken som jag delar är att man blir en plantskola med sina mer omfattande utbildningar för både tävlande och funktionärer. När allt sedan är klart, lockas dessa över till privata aktörer där ekonomin styr mer än det sportsliga utbytet. Ingen bra utveckling!
Nu lär väl SBF överklaga, men utsikten att vinna tror jag är minimal. Istället väntar jag på nya aktörer både inom bollsporter och hockey, för här verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Pengar som säkert lyser frestande i ögonen på personer med bättre ekonomiskt sinnelag än mig själv…
Hade igår nöjet att ha elvaåriga Viktor från Hörby med som endagspraktikant. Det inte Viktor vet om rally är inte mycket värt att veta om jag säger. Med både pappa och farfar djupt nersjunkna i ”rallydyngan” är utvecklingen också helt naturlig. Förstod dock att Viktors mamma inte var lika förtjust i det ständiga samtalsämnet hemma vid köksbordet…
Efter att ha briljerat med sina rallykunskaper inför sportredaktionens häpna öron, Viktor bara skakade medlidsamt på huvudet över deras enligt hans mening totala okunskap, gav vi oss ut på fotouppdrag. Första stoppet var på Biltemas vällfyllda parkering och jag hade inte ens börjat svänga in förrän Viktor exalterat ropar.
– Titta en rallybil, en Ascona A!
Mycket riktigt, på ett släp stod en vit Opel Ascona A och inte vilken Ascona som helst. Killarna och tjejerna i Russelheim har alltid byggt fina bilar, men exemplaret på släpet var ännu finare. Var tvungen att vänta in ägaren och plötsligt dök han upp, Karlskronas finlirare nummer ett Bosse Wallman. Bosse berättade lite om bilbygget, vi snackar egentligen om en utställningsbil som han skoningslöst ska piska på grusvägarna i Oknörundan om en dryg vecka. Även om jag själv är tämligen liberal i synen på fina bilar i rallyskogen, så vet i tusean om jag vågat använda Asconan på sättet som den är byggd för. Bosse däremot konstaterade iskallt.
– Det går alltid att reparera!
Undrar vad Viktor snackade om när han kom hem, kan det ha varit en Ascona A?
Sugen på att ha en riktig rallyklenod hemma i garaget? Igår annonserade man ut Peugeotåkaren Jean-Pierre Nicolas bil från San Remo-Rallyt 1984. Nicolas bil är en Peugeot 205 T16 Evo 1, alltså första versionen av Grupp B-klassikern. Hur det gick för fransmannen vet jag inte, men Ari Vatanen vann rallyt i en systerbil, så helt kass borde den inte vara?
Säljaren Paul har bara gjort en liten miss, han har glömt att sätta ut några kontaktuppgifter. Annars var inte priset avskräckande, 1 650 000 euro är väl inte mer än handpengen för en etta i Stockholm. Inte mer, men f-n så mycket roligare!

8 svar på “Bilsportförbundet fick miljonvite och Wallmans extrem Ascona!

  1.  Tommy, ge mig ett exempel på var du hittar detta inom SBF: Risken som jag delar är att man blir en plantskola med sina mer omfattande utbildningar för både tävlande och funktionärer. 

    SBF är absolut inget föredöme när det gäller utbildning. Det dom jobbar med är föråldrad information och utbildare som bör utbildas….

    1.  Hej Jan.
      Jag har förstått att du är på någon sorts kollisonskurs med SBF och den tänker jag inte engagera mig i.
      Dock menar jag att de SBF utbildningar som jag känner till och varit delaktig i,  är bättre än de webbbaserade som verkar vara det som SMA tillhandahåller.
      Nu har jag inte alls samma erfarenhet/kunskaper som du, men jag gör min bedömning utefter mina ringa kunskaper.
      MVH
      Tommy

      1. 🙂  jag jobbar för förarna och deras rätt till en så säker bilsport som möjligt, dom som kommer i vägen kommer i vägen oavsett om dom heter SBF eller SMA eller vad som helst. I detta fall är det nog ingen av ovanstående utan bara ideellt arbetande individer som fått större ansvar än vad dom kan axla.

        Det du skriver är ett problem, om man har ringa kunskap och blir ”lärd” av någon med felaktig kunskap blir inte slutresultatet helt lyckat.

        När det gäller säkerhet i Bilsport så är det det enskilt absolut viktigaste området, det kan inte drivas av ideellt arbetande människor. Där måste man oavsett vad förbundet heter bygga en gedigen nationell kompetens och se till att denna kanaliseras ut i hela organisationen som ett mantra…

        Och man kan inte inhämta kunskap från en som inte har ett dugg intresse (FIA) att lära ut till de ”små” klasser vi har i Sverige. Man måste ut i omvärlden och lära sig av de som bygger säkerhet och utför utvecklingsarbetet. Runt om i Världen finns enormt mycket professionell kunskap om säkerhet i Bilsport, tyvärr har ingen av den kunskapen funnit sitt fäste hos vare sig SBF eller SMA.
        Det finns så många graverande exempel i Sverige som omvärlden bara skakar på huvudet när dom ser, olyckor som skett med förödande konsekvenser som kunnat undvikas om regelverk och personal på banan varit bättre uppdaterat.

        1. Hej Jan.
          Har aldrig betvivlat att du besitter bättre kunskaper och har större kompetens än majoriteten, inkluderat mig själv., ( obs. detta är inte ironi). Problemet  som jag ser det är att de allra flesta av oss har motorsporten som ett sidointresse vid sidan av jobb, familj och annat. Att då vara insatt i allt som rör sporten är näst intill omöjligt för gemene utövare.
          Visst har du rätt i att SBF:folket skulle vara ännu mer pålästa. Men även bland dessa finns samma vardagsbild med jobb och familj. Att förutom detta även lägga på hundra procent för ett ideelt uppdrag tycker jag känns att begära för mycket.
          MVH
          Tommy

  2. Kan meddela att Jean-Pierre kom 5:a i san remo 1984….. för övrigt så kom vår egen Kalle Grundel 6:a med sin golf och Stig Blomqvist bröt med motorproblem i sin audi quattro. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *