Neuville och Novikov WRC-klara med Ford, tyst om de lokala SM-åkarna och Subarun nickade isklumpen och förlorade!

Det blev i stort sett som jag skrev igår att Thierry Neuville tar platsen bakom Mads Östberg i den andra WRC-Fiestan hos Qatar M-Sport World Rally Team. Dessutom som jag trott hela tiden, blir det en tredje bil för Evgeny Novikov och där Ilka Minor antagligen sköter noterna. Fransmannen Dennis Giraduet verkar ha fått nog efter kraschen i Finland, medan fröken Minor är av helt annat virke och faktiskt lyckades under hösten hålla den 22-årige ryssen i örat. Något som gav två andra platser och en slutlig sjätte plats i årets tabell.
Både Neuville och Novikov kommer att köra samtliga tretton deltävlingar, vilket säkerligen smärtar Citroénbasen Matton. In i det sista hoppades han nämligen att belgaren skulle nappa på erbjudandet om nio tävlingar hos Citroén, men det sket sig som man säger…
Nu är där tolv förare anmälda till WRC 2013 och av dessa noll överraskningar, istället välkända namn rätt över. Även en del lika kända namn saknas, t.ex bröder Petter och Henning Solberg och så klart Ott Tänak. Dessutom har ännu inga Mini-åkare anmält sig och då så klart även Patrik Sandell. På hemsidan kan man istället läsa att han tänker satsa på någon form av ”rally-taxi” vilket inte låter så spännande med bara lite drygt sex veckor kvar till Rally Sweden…
På tal om tyst, inte mycket läcker heller ut om Rally-SM 2013 som inleds med Vinterpokalen i Sandviken, helgen före Rally Sweden. Vid den här tiden brukar det om inte koka så åtminstone bubbla lite av rykten om vem som ska åka vad i Rally-SM, men nu bara tyst.
Från skånsk synvinkel är det precis lika lugnt, Svenske Mästaren Jonas Olsson har inget klart. Grannen i Åhuskärr och Svenska Rallycupvinnaren Jocke Grahn har WRC-Focusen till försäljning och lär även ha varit över hos M-Sport och kikat på en -09:a.
Hans ”Kräbbleboda” Johansson däremot laddar för fullt och planerar att åka SM ungefär som i år. Dessutom fräschas 240:an upp med ny blå färg (den gröna var aldrig speciellt lyckad och frågar ni mig så har grönt inte på en rallybil att göra överhuvudtaget!) som ska matcha svågern Rickie Borgströms. Även Rickie lär vara sugen på en dust med ”de store pöjkera” men det gäller att få ihop ekonomin vilket inte är det lättaste…
I går skickade TT (Tidningarnas Telegrambyrå) ut en totalt aningslös artikel om vinterdäck. Säkerhetsdirektören ( bara det…) vid Trafikverket Claes Tingvall fick nu än en gång helt oemotsagd svamla på om samma saker som han tidigare tvingats dementera. T.ex detta med att nya bilar med antisladd klarar sig precis lika bra utan dubbdäck. På gamla bilar däremot innebar det ökad säkerhet med dubb, fick han ändå erkänna. Vidare påstods det att odubbade däck var mycket bättre än dubbade i lössnö vilket jag undrar hur man kommit fram till? Sanningen är att lössnö är det enda underlaget där odubbat och dubbat är jämlika, här är det gummiblandning och mönsterform som avgör, inte den lilla dubben.
Måste säga att jag tycker det är skrämmande att TT helt aningslöst skickar ut den här typen av tillrättalagd information. Som motvikt kunde man kanske även ha låtit någon som ”begriper” detta med vinterdäck ifrågasätta Tingvalls ”snömos”…
Får dagligen påstötningar om mitt intresse för dubbdäck och varför jag tjatar om detta? Svaret är enkelt, okunskap och tokerier måste bekämpas på alla fronter och kan jag bara få en enda bilist att byta till säkra däck, då har tragget verkligen gjort nytta!
Till sist, med detta dj-la mildväder som kom till helgen blev det plötsligt livsfarligt att vistas i stan. Från tak töade snö och is snabbt vilket gjorde att man var tvungen att hela tiden titta uppåt för att inte få något hårt i skallen. Tyvärr stod Subarun där den stod och kikade inte heller upp, vilket resulterade i en motorhuv bortom all räddning. Ett bastant isblock på runt 30-40 centimeter och en dryg decimeter tjockt landade på huven från taket till ett femvåningshus. Dock är jag klart tacksam över att jag själv inte stod där bilen stod och försökte nicka isklumpen. Då hade jag varken behövt dubbdäck eller HANS framöver…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *